Wegvervoerders willen digitale samenwerking

Transporeon heeft in mei 2019 voor de tweede keer sinds 2018 een markt- en bedrijfsontwikkelingsenquête uitgevoerd bij meer dan 1.000 Europese wegvervoerders. De resultaten werden samengevat in het rapport ‘Capacity, Pricing & Technology: 2019 European Road Transportation Survey’. Volgens het rapport slaagde meer dan driekwart van de respondenten erin om in 2018 zijn omzet te verhogen. De verwachtingen voor dit jaar zijn iets voorzichtiger. In lijn met de huidige hoge vervoersprijzen (bron: Transport Market Monitor) verwacht 69% van de vervoerders dat hun diensten nog duurder zullen worden. Ruim driekwart (77%) van de deelnemers verwelkomt de digitalisering van logistieke transportprocessen. Dat is een stijging van 10% vergeleken met de resultaten van vorig jaar.

Ondanks de economische neergang blijven de Europese vervoerders optimistisch over de toekomst. Ook de prognose van de prijsontwikkeling veranderde nauwelijks. Net als vorig jaar verwacht de meerderheid een prijsstijging tussen de 1% en 5%. Ook zoals vorig jaar is dat volgens de meeste respondenten te wijten aan het tekort aan chauffeurs (54%). Volgens 16% van de bevraagde vertegenwoordigers van de Europese industrie, zal de Brexit waarschijnlijk ook de evolutie van de vervoersprijzen in 2019 beïnvloeden.
 
Volgens de onderzoekers kunnen de verwachte prijsstijgingen te maken hebben met de stijging van de brandstofprijzen. “De meerderheid van de vervoerders (59%) beschouwt de evolutie van de diesel- en brandstofprijs als de meest invloedrijke factor voor de bedrijfsontwikkeling dit jaar. Op de tweede plaats staat verontrusting over de algemene economische evolutie (57%). Het chauffeurstekort, een thema dat de gesprekken bij het eerste onderzoek in 2018 domineerde, heeft dit jaar aan belang ingeboet”, zegt Thomas Einsiedler, chief product officer bij Transporeon.
 
Verder toont het onderzoek aan dat 92% van de vervoerders werkt met verladers op basis van vaste contracten en vaste transporttarieven, maar tegelijkertijd ook offertes indient op de spotmarkt voor ad-hoc-transporten. De meeste respondenten (55%) ontvangen driekwart van hun opdrachten via de contractmarkt en een kwart via de spotmarkt. Een vijfde (21%) is evenveel betrokken bij beide markten en 12% genereert het grootste deel van zijn omzet via kortetermijnoffertes. 
 
Een duidelijke meerderheid van de vervoerders (77%) verwacht dat hun eigen bedrijfssituatie zal verbeteren naarmate de digitalisering vordert, wat 10% meer is dan vorig jaar. Voor 62% van de respondenten, optimaliseren online procedures de samenwerking met rederijen. De helft van de vervoerders verwacht geautomatiseerd betalingsverkeer. Meer dan een derde van de bevraagden (35%) beschouwt end-to-end zichtbaarheid en de mogelijkheid om transporten te volgen en te traceren/op te sporen, als een belangrijke digitale dienst. 
 
Vervoerders zijn zich ervan bewust dat tenderplatformen, zoals Ticontract, de concurrentie versterken. Tegelijkertijd bevestigen ze echter de voordelen van die cloudgebaseerde oplossing, zoals het netwerken met potentiële nieuwe klanten (38%). Daarnaast is de helft van de respondenten het eens met de stelling dat platformen voor e-sourcing het tenderprocess gemakkelijker en efficiënter maken. Ongeacht hun steun voor de digitale transformatie wil 89% van alle deelnemers aan het onderzoek graag real-time feedback over het concurrentievermogen van hun online offertes. Op die manier zouden ze zich aan belangrijke partners kunnen aanpassen en ook hun eigen prestaties beter kunnen beoordelen.

Grafiek: Transporeon

Recente nieuwsberichten

DPD investeert 250 miljoen in uitbreiding in Benelux

DPD, aanbieder van internationaal pakketvervoer en onderdeel van Geopost, heeft ruim 250 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding en verbetering van zijn hubs en depots in de Benelux. Dat zou resulteren in een stijging van de capaciteit naar 750.000 pakketten per dag. Tegelijk investeert DPD in de groei en betrouwbaarheid van het aantal internationale netwerkverbindingen vanuit de Benelux.

Sartorius Stedim Biotech automatiseert nieuwe logistieke vestiging met Jungheinrich

Sartorius Stedim Biotech in Frankrijk is een toonaangevende speler in de biofarmaceutische industrie. Om haar logistieke processen te optimaliseren, de omlooptijden te verkorten en de magazijncapaciteit te vergroten, neemt de onderneming haar intrek in een nieuwe logistieke vestiging bij de hoofdzetel in Aubagne (Frankrijk). Daarbij werd Jungheinrich, leverancier van intralogistiek-oplossingen, in de arm genomen voor de automatisering van de toekomstige vestiging.

BASF rolt OMP Unison Planning uit naar alle petrochemische vestigingen

De petrochemische divisie van chemiereus BASF legt de laatste hand aan de wereldwijde uitrol van OMP’s Unison Planning naar alle regio’s. De uitrol vormt het sluitstuk van een wereldwijd programma om geïntegreerde planningsprestaties te leveren aan de overige productievestigingen van de petrochemische divisie en de aanverwante afdelingen.

Trendrapport van Aptean voor de voedings- en drankensector wijst op belang van cloudadoptie

Softwareleverancier Aptean heeft een trendrapport gepubliceerd voor de voedings- en drankensector in België en Nederland. Het onderzoek, dat in augustus 2023 samen met onderzoeksbureau B2B International werd uitgevoerd, ging bij ruim honderd voedselproducenten en distributeurs in België en Nederland na op welke manier de grootste uitdagingen in de sector nieuwe trends aandrijven en de groeitrajecten van bedrijven beïnvloeden. Er werden vijf belangrijke trends geïdentificeerd die de voedings- en drankenindustrie in 2024 vorm zullen geven. Die trends zijn, samen met de volledige onderzoeksresultaten, beschikbaar in het rapport ‘Aptean’s 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector voor Nederland en België’.

Katoen Natie ondersteunt e-commerce Intergamma met AutoStore-installatie

Katoen Natie heeft voor Intergamma, de Nederlandse groep boven de doe-het-zelf-keten Gamma, een nieuw gerobotiseerd opslag- en pickingsysteem van AutoStore geïnstalleerd. De investering – een primeur voor Katoen Natie – kadert in een gezamenlijk toekomstproject waarbij beide bedrijven hun tienjarige samenwerking nog eens met vijf jaar hebben verlengd.

Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.

Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

100% support en evolutie zijn het fundament voor een geautomatiseerd magazijn

(Advertorial) Zowel logistiek managers als specialisten in de magazijn automatisering zullen over het volgende wel eens zijn: het opzetten van een compleet nieuw geautomatiseerd warehouse is een fantastische uitdaging. Het proces staat bol van de uitdagingen en na de realisatie is iedereen zo trots als een pauw.

Weleda bouwt duurzaam hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog

Weleda is wereldwijd een toonaangevende producent van gecertificeerde natuurcosmetica en antroposofische geneesmiddelen. Met een nieuw logistiek centrum in het Zuid-Duitse Schwäbisch Gmünd centraliseert de onderneming voortaan de internationale en nationale verkoop en delen van de productielogistiek. Op de nieuwe logistieke campus worden eindproducten, maar ook halffabricaten en grond- en hulpstoffen voor de productcategorieën natuurcosmetica en geneesmiddelen opgeslagen, gepickt en wereldwijd verzonden. Ook de verzending van reclamemiddelen en acties lopen straks via het nieuwe logistieke centrum.

TGW gaat voor duurzaamheid met nieuwe generatie Stingray-shuttles

Met de nieuwste generatie Stingray-shuttles – shuttles die bakken, dozen, trays of hangende producten vervoeren – wil TGW Logistics Group naar eigen zeggen hoge prestaties en betrouwbaarheid combineren met een energiebesparende werking en duurzame materialen. Zo zou de afwerking, gemaakt van lokaal gewonnen hout, de nieuwe generatie Stingray-shuttles jaarlijks 25 ton plastic besparen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.