Voorspellend onderhoud in intralogistiek: Anticiperen op problemen voordat ze zich voordoen

(Advertorial) Ook voor intralogistieke systemen wordt het door Industrie 4.0 mogelijk de conditie van belangrijke componenten te monitoren en stilstand van de systemen te elimineren. “De kunst is de beschikbaarheid van systemen continu te optimaliseren,” aldus Dr Maximilian Beinhofer, Head of Cognitive Systems Development bij TGW. We vroegen hem waarom voorspellend onderhoud ook in intralogistiek belangrijk is.

Wat is het nadeel om onderhoudswerken pas uit te voeren als een onderdeel niet meer werkt?
“Bij deze aanpak, ook bekend als ‘correctief onderhoud’, komt een machine of een systeem tijdelijk tot stilstand. Dit betekent een verminderde beschikbaarheid met ook economische gevolgen. Een ander knelpunt is dat in sommige gevallen een probleemoplossing moet worden opgespoord wat vaak kostbare tijd in beslag neemt.”
 
Is het een alternatief om de slijtdelen op regelmatige tijdstippen te vervangen?

“Het idee van preventief onderhoud is dat specifieke onderhouds- of vervangingscycli worden gedefinieerd op basis van empirisch vastgestelde gegevens. Dit garandeert een zeer hoge systeembeschikbaarheid, maar de keerzijde is dat de kosten hoger kunnen uitvallen omdat sommige onderdelen worden vervangen die nog niet aan vervanging toe waren.
De kern van de zaak is het vinden van het ideale onderhoudsmoment voor zowel de gebruiker van het systeem als voor de onderhoudstechnici. Condition monitoring en voorspellend onderhoud bieden daartoe een uitstekende oplossing. Een ‘digitale twin’ helpt daarbij en levert hiervoor de nodige data. Dergelijke digitale twin wordt dan ook als een van
de belangrijkste innovaties van Industrie 4.0 beschouwd.”
 
Hoe werkt voorspellend onderhoud?
“Met behulp van sensoren die de conditie van de componenten monitoren, kan een softwaresimulatie worden uitgevoerd om te checken of zich problemen voordoen. Dit gebeurt idealiter in realtime of met een minimale vertraging. Zo analyseren we bij TGW met behulp van slimme algoritmen – gebaseerd op technieken uit machine learning en data science – de data aangeleverd door de sensoren. Dat stelt ons in staat om zeer nauwkeurige uitspraken te doen over de staat en slijtage van componenten.“
 
Kunt u een concreet voorbeeld geven?
“In onze bekroonde Rovolution-pickrobot meten we de status van het vacuüm in het grijpapparaat. Als er sprake is van drukverlies, bijvoorbeeld door stofbelasting van de omgeving, kunnen we dat meteen zien en reageren.“
 
Wat doe je met oudere systemen die niet voorzien zijn van de nodige sensoren?
“Het is ook mogelijk om extra sensoren te installeren, bijvoorbeeld om trillingen te meten. Afhankelijk van de grootte van het systeem kan het aantal benodigde sensoren variëren van enkele tot honderden stuks. Om die reden dient vooraf een kosten/batenanalyse gemaakt worden. “
 
Wat is het verschil tussen voorspellend en prescriptief onderhoud?
“Voor voorspellend onderhoud is condition monitoring nodig. Het is echter niet voldoende om te weten of een sensor belast is. Het is ook belangrijk de omvang van de slijtage te kennen. Als deze informatie beschikbaar is, kan voorspellende software worden gebruikt om de waarde van een bepaalde component te berekenen en bijvoorbeeld te weten dat deze nog ongeveer drie maanden zal meegaan. Prescriptief onderhoud adviseert dan precies welke stappen in die drie maanden genomen moeten worden. “
 
Wat zijn de belangrijkste voordelen van voorspellend onderhoud?
“Over het algemeen gaat het erom de systeembeschikbaarheid te optimaliseren en de kosten laag te houden. Bovendien verbetert de feedbackloop continu. Algoritmen zorgen ervoor dat het zelflerende systeem zichzelf continu zal optimaliseren.”
 
Wat zijn de uitdagingen voor voorspellend onderhoud?

“Een uitdaging is om met minimale inspanning een maximale hefboomwerking te creëren. Een andere, technologische uitdaging is de netwerken van het systeem zo te gebruiken dat alle gegevens die nodig zijn voor het voorspellend onderhoud kunnen worden overgebracht. De feedbackloops vormen de derde uitdaging. Als fabrikant moeten wij intelligente methoden ontwikkelen om ervoor te zorgen dat feedback onmiddellijk wordt doorgegeven en tegelijkertijd ook geschikt is voor de automatische evaluatie.”
 
Hoe wordt dit gegarandeerd?
“Om de algoritmen te trainen, moet je precies weten wanneer een onderhoudstaak werd uitgevoerd en waaruit deze precies bestond. Anders neemt het systeem aan dat er vanzelf een verbetering tot stand is gekomen. Die data worden in een rapport gegoten dat bestaat uit gestandaardiseerde antwoorden uit een drop-downmenu. Om een machine learning-systeem te trainen, heb je immers machineleesbare gegevens nodig. Tegelijkertijd moet de feedbackloop snel en eenvoudig bediend kunnen worden, zodat de onderhoudstechnicus snel feedback kan geven.”
 
Voor welke modules ontwikkelt TGW voorspellend onderhoud?
“Condition monitoring is al beschikbaar voor onze Rovolution-pickrobot. Daarnaast ontwikkelen we een specifieke cloudoplossing voor data-acquisitie en -verwerking. Het idee is dat alle data – van mechatronica tot IT – in de toekomst worden vastgelegd, uiteraard volgens de regels van de GDPR en databeveiliging. De data van meerdere klanten zal worden vastgelegd. Dit heeft als voordeel dat een nieuwe klant profiteert van de data van bestaande klanten en advies krijgt van de software om het systeem te optimaliseren.
 
De digital twin is het resultaat van dit proces. Via de herhalingsmodus kan worden geanalyseerd wat er is gebeurd of de status kan realtime worden gecheckt. Een extra stap laat toe om in de toekomst te kijken en voorspellingen te doen.”
 
Hoe zal de vraag naar oplossingen op het gebied van voorspellend onderhoud zich ontwikkelen?

“Ik verwacht dat binnen vijf of tien jaar alle verkochte systemen deze service zullen bieden. Het is vandaag al standaard dat grote individuele machines met een trillingssensor zijn uitgerust.”
 
Zien klanten het voordeel en zijn ze bereid voor deze diensten te betalen?

“Ik geloof dat op lange termijn de bedrijfsmodellen achter onderhoudscontracten zullen veranderen. De nieuwe tools en diensten bieden voordelen voor de klant en deze voordelen zullen uiteindelijk zichtbaar worden in de Total Cost of Ownership (TCO). Bijgevolg zullen ook de businessmodellen worden aangepast.”
 
Link: https://www.tgw-group.com/en/news/press-releases/2021/predictive-maintenance-anticipating-problems-before-they-occur  

Recente nieuwsberichten

Kuehne+Nagel lanceert logistieke oplossing voor cloudinfrastructuur-sector

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel lanceert wereldwijd een logistieke oplossing die specifiek gericht is op de groeiende cloudinfrastructuur-sector. “De groei van die sector wordt verder versneld door de forse opkomst van AI. Zo voorspelt Gartner dat de uitgaven aan publieke clouddiensten in 2024 met 20,4% en in 2025 met 22,1% zullen groeien als gevolg van de opmars van AI”, aldus Kuehne+Nagel. “Klanten van cloudinfrastructuur hebben nood aan betrouwbare, veilige en schaalbare oplossingen die beantwoorden aan de specifieke behoeften van hun sector en die de veerkracht van hun supply chains vergroten.”

Uitbreiding UPS Healthcare bevordert reverse logistics en realtime monitoring

UPS heeft aangekondigd dat het twee van zijn healthcare-diensten voor Europese verzendingen uitbreidt. Enerzijds zijn de ‘UPS Pickup Point’-locaties voor laboratoriumklanten sinds kort beschikbaar in belangrijke Europese gezondheidszorgmarkten, waaronder België en Nederland. Anderzijds is ‘UPS Premier Platinum’ nu in heel Europa beschikbaar.

Plurima gestart met AutoStore-installatie van Dematic

Plurima is een Italiaanse 3PL die is gespecialiseerd in ziekenhuislogistiek en medisch datamanagement. Ook biedt de dienstverlener opslagdiensten voor particuliere ziekenhuizen. Om beter te kunnen voorzien in uitbestede farmaceutische producten en administratief voorraadbeheer, heeft Plurima aan Dematic gevraagd een automatiseringsoplossing te leveren voor zijn distributiecentrum in Caltignaga, in de Italiaanse regio Piëmont. Vanuit dat centrum worden ziekenhuizen en andere medische instellingen in de provincie Novara bevoorraad. Intussen heeft Dematic het automatiseringsproject met de installatie van een AutoStore-systeem afgerond. Het nieuwe systeem moet de prestaties van de operator voor zowel decanteren als picken verhogen en tegelijkertijd de ordernauwkeurigheid vergroten.

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Verantwoorde logistiek: Een pijler van de circulaire en duurzame toeleveringsketen

(Advertorial) De opkomst van verantwoorde logistiek speelt in op de toenemende vraag naar duurzaamheid van de toeleveringsketen en circulariteit. Deze beweging wordt ook gedreven door het hergebruik van tweedehands producten en de adoptie van groenere logistieke oplossingen. Ontdek hoe verantwoorde logistiek, samen met Generix WMS, bedrijven in staat stelt om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd hun economische en milieuprestaties te verbeteren.

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.