Voorspellend onderhoud in intralogistiek: Anticiperen op problemen voordat ze zich voordoen

(Advertorial) Ook voor intralogistieke systemen wordt het door Industrie 4.0 mogelijk de conditie van belangrijke componenten te monitoren en stilstand van de systemen te elimineren. “De kunst is de beschikbaarheid van systemen continu te optimaliseren,” aldus Dr Maximilian Beinhofer, Head of Cognitive Systems Development bij TGW. We vroegen hem waarom voorspellend onderhoud ook in intralogistiek belangrijk is.

Wat is het nadeel om onderhoudswerken pas uit te voeren als een onderdeel niet meer werkt?
“Bij deze aanpak, ook bekend als ‘correctief onderhoud’, komt een machine of een systeem tijdelijk tot stilstand. Dit betekent een verminderde beschikbaarheid met ook economische gevolgen. Een ander knelpunt is dat in sommige gevallen een probleemoplossing moet worden opgespoord wat vaak kostbare tijd in beslag neemt.”
 
Is het een alternatief om de slijtdelen op regelmatige tijdstippen te vervangen?

“Het idee van preventief onderhoud is dat specifieke onderhouds- of vervangingscycli worden gedefinieerd op basis van empirisch vastgestelde gegevens. Dit garandeert een zeer hoge systeembeschikbaarheid, maar de keerzijde is dat de kosten hoger kunnen uitvallen omdat sommige onderdelen worden vervangen die nog niet aan vervanging toe waren.
De kern van de zaak is het vinden van het ideale onderhoudsmoment voor zowel de gebruiker van het systeem als voor de onderhoudstechnici. Condition monitoring en voorspellend onderhoud bieden daartoe een uitstekende oplossing. Een ‘digitale twin’ helpt daarbij en levert hiervoor de nodige data. Dergelijke digitale twin wordt dan ook als een van
de belangrijkste innovaties van Industrie 4.0 beschouwd.”
 
Hoe werkt voorspellend onderhoud?
“Met behulp van sensoren die de conditie van de componenten monitoren, kan een softwaresimulatie worden uitgevoerd om te checken of zich problemen voordoen. Dit gebeurt idealiter in realtime of met een minimale vertraging. Zo analyseren we bij TGW met behulp van slimme algoritmen – gebaseerd op technieken uit machine learning en data science – de data aangeleverd door de sensoren. Dat stelt ons in staat om zeer nauwkeurige uitspraken te doen over de staat en slijtage van componenten.“
 
Kunt u een concreet voorbeeld geven?
“In onze bekroonde Rovolution-pickrobot meten we de status van het vacuüm in het grijpapparaat. Als er sprake is van drukverlies, bijvoorbeeld door stofbelasting van de omgeving, kunnen we dat meteen zien en reageren.“
 
Wat doe je met oudere systemen die niet voorzien zijn van de nodige sensoren?
“Het is ook mogelijk om extra sensoren te installeren, bijvoorbeeld om trillingen te meten. Afhankelijk van de grootte van het systeem kan het aantal benodigde sensoren variëren van enkele tot honderden stuks. Om die reden dient vooraf een kosten/batenanalyse gemaakt worden. “
 
Wat is het verschil tussen voorspellend en prescriptief onderhoud?
“Voor voorspellend onderhoud is condition monitoring nodig. Het is echter niet voldoende om te weten of een sensor belast is. Het is ook belangrijk de omvang van de slijtage te kennen. Als deze informatie beschikbaar is, kan voorspellende software worden gebruikt om de waarde van een bepaalde component te berekenen en bijvoorbeeld te weten dat deze nog ongeveer drie maanden zal meegaan. Prescriptief onderhoud adviseert dan precies welke stappen in die drie maanden genomen moeten worden. “
 
Wat zijn de belangrijkste voordelen van voorspellend onderhoud?
“Over het algemeen gaat het erom de systeembeschikbaarheid te optimaliseren en de kosten laag te houden. Bovendien verbetert de feedbackloop continu. Algoritmen zorgen ervoor dat het zelflerende systeem zichzelf continu zal optimaliseren.”
 
Wat zijn de uitdagingen voor voorspellend onderhoud?

“Een uitdaging is om met minimale inspanning een maximale hefboomwerking te creëren. Een andere, technologische uitdaging is de netwerken van het systeem zo te gebruiken dat alle gegevens die nodig zijn voor het voorspellend onderhoud kunnen worden overgebracht. De feedbackloops vormen de derde uitdaging. Als fabrikant moeten wij intelligente methoden ontwikkelen om ervoor te zorgen dat feedback onmiddellijk wordt doorgegeven en tegelijkertijd ook geschikt is voor de automatische evaluatie.”
 
Hoe wordt dit gegarandeerd?
“Om de algoritmen te trainen, moet je precies weten wanneer een onderhoudstaak werd uitgevoerd en waaruit deze precies bestond. Anders neemt het systeem aan dat er vanzelf een verbetering tot stand is gekomen. Die data worden in een rapport gegoten dat bestaat uit gestandaardiseerde antwoorden uit een drop-downmenu. Om een machine learning-systeem te trainen, heb je immers machineleesbare gegevens nodig. Tegelijkertijd moet de feedbackloop snel en eenvoudig bediend kunnen worden, zodat de onderhoudstechnicus snel feedback kan geven.”
 
Voor welke modules ontwikkelt TGW voorspellend onderhoud?
“Condition monitoring is al beschikbaar voor onze Rovolution-pickrobot. Daarnaast ontwikkelen we een specifieke cloudoplossing voor data-acquisitie en -verwerking. Het idee is dat alle data – van mechatronica tot IT – in de toekomst worden vastgelegd, uiteraard volgens de regels van de GDPR en databeveiliging. De data van meerdere klanten zal worden vastgelegd. Dit heeft als voordeel dat een nieuwe klant profiteert van de data van bestaande klanten en advies krijgt van de software om het systeem te optimaliseren.
 
De digital twin is het resultaat van dit proces. Via de herhalingsmodus kan worden geanalyseerd wat er is gebeurd of de status kan realtime worden gecheckt. Een extra stap laat toe om in de toekomst te kijken en voorspellingen te doen.”
 
Hoe zal de vraag naar oplossingen op het gebied van voorspellend onderhoud zich ontwikkelen?

“Ik verwacht dat binnen vijf of tien jaar alle verkochte systemen deze service zullen bieden. Het is vandaag al standaard dat grote individuele machines met een trillingssensor zijn uitgerust.”
 
Zien klanten het voordeel en zijn ze bereid voor deze diensten te betalen?

“Ik geloof dat op lange termijn de bedrijfsmodellen achter onderhoudscontracten zullen veranderen. De nieuwe tools en diensten bieden voordelen voor de klant en deze voordelen zullen uiteindelijk zichtbaar worden in de Total Cost of Ownership (TCO). Bijgevolg zullen ook de businessmodellen worden aangepast.”
 
Link: https://www.tgw-group.com/en/news/press-releases/2021/predictive-maintenance-anticipating-problems-before-they-occur  

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.