Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Cabka introduceert verbeterde duurzame plastic pallets voor chemische sector

Als aanbieder van ladingdragers van gerecycleerd plastic biedt Cabka nu twee nieuwe pallets aan: de Eco CP3 en de Eco CP9. De pallets werden ontworpen om de logistieke activiteiten in de chemische sector efficiënter te maken en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de vereisten van de circulaire economie.

Continental automatiseert palletregistratie met ZetesMedea ImageID

In het kader van een strategie voor Industrie 4.0 heeft bandenproducent Continental voor ZetesMedea ImageID gekozen om de processen voor goederenontvangst te automatiseren bij vestigingen in het Duitse Ingolstadt en Groß-Rohrheim. De oplossing voor warehouse execution op basis van machine vision-technologie moet zorgen voor meer productiviteit, nauwkeurigheid en transparantie in de bedrijfsvoering.

Arvato Supply Chain Solutions breidt e-commerce activiteiten uit voor Rituals Cosmetics

Arvato Supply Chain Solutions heeft samen met zijn bestaande klant Rituals Cosmetics een nieuwe logistieke hal geopend in Hannover. De supply chain en e-commerce dienstverlener zal er de online business van het wellnessmerk beheren voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen, een regio die tot nu toe vanuit het Nederlandse Gennep werd bediend.

PTV Group lanceert volgende generatie van zijn trucknavigatie-app

PTV Group lanceert de volgende generatie van zijn professionele trucknavigatie-app, PTV Truck Navigator G2. De app wordt ondersteund door TomTom Navigation SDK (Mobile Software Developer Kit), bevat de meest actuele kaarten, aangepaste vrachtwagenrouting en is voor het eerst wereldwijd beschikbaar.

Vanas gaat opslagsysteem Agilon van Konecranes integreren

Vanas Engineering, integrator voor de logistieke sector met hoofdkantoor in Melsele, breidt zijn portfolio opslag- en pickingsystemen uit door een samenwerking met het Finse Konecranes, leverancier van productiviteitsverhogende hefoplossingen en diensten voor hefapparatuur van alle merken.

Eltra rust nieuw DC uit met Skypod Systeem van Exotec

Het Belgische bedrijf Eltra is een toonaangevende distributeur van elektrisch materiaal en verlichting voor de ‘home improvement’-markt in de Benelux. Om zijn strategische voordeel bij distributie verder te optimaliseren, heeft Eltra drie locaties samengevoegd in een nieuw, hypermodern distributiecentrum in Evergem (Gent).

ELCEE verbetert communicatie met productiepartners in Azië met Tradecloud One supply chain platform

ELCEE is aanbieder van componenten en assemblages, zoals gietstukken, smeedstukken, glijlagers en laswerk. De ELCEE groep telt 300 medewerkers op 17 locaties wereldwijd, waarvan een derde zich in Azië bevindt. Zo zijn er werkplaatsen voor bewerking en assemblage in onder andere China, Polen, Turkije, Oekraïne en Vietnam.

Triumviraat aan het roer bij Picavi

Picavi GmbH, aanbieder van pick-by-vision-oplossingen met hoofdzetel in het Duitse Herzogenrath, geeft de leiding van het bedrijf in handen van drie managers. Zo wordt het management uitgebreid met Carsten Funke en Ralph Schraven. Zij vervoegen Ulrich Prinz, die als CEO Jens Harig opvolgt.

Visibility and Control. Critical Factors for Growing Your Business in China

(Advertorial) Expanding your business by entering new markets can be challenging, especially when that new market involves a new country. China has its own rules, regulations, and procedures for doing business. Local knowledge is essential, but companies often don’t have that knowledge.

Smart Robotics lanceert nieuwe pick & place cobot voor warehouse automatisering

Smart Robotics, wereldwijd leverancier van pick & place oplossingen voor magazijnen en logistieke processen, lanceert met de Smart Merchandise Picker zijn nieuwste ontwikkeling. De Smart Merchandise Picker is ontwikkeld als cobot (een kleinere robot waar medewerkers veilig mee kunnen samenwerken) en kan uiteenlopende lichtgewicht producten verwerken, zoals kantoorartikelen, mobiele apparaten en een grote diversiteit aan speelgoed.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.