Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

DSV betrekt nieuwbouw voor farmalogistiek

In juli 2018 opent logistiek dienstverlener DSV de deuren van een nieuw gebouw in Gent. Het gebouw vormt een uitbreiding van 10.500m² op DSV’s huidige dedicated distributiecenter voor healthcare, dat nu in totaal 36.000m² beslaat. De uitbreiding drong zich op omdat het aantal klanten voor farmalogistiek bij DSV in België blijft toenemen.

TLN-Conjunctuurenquête duidt op stijgende prijzen, zonder winst

Volgens de Conjunctuurenquête van TLN (Transport en Logistiek Nederland) zijn de prijzen in de transport- en logistieke sector in het eerste kwartaal van 2018 gestegen. Toch blijven de winsten achter omdat ook de kosten voor personeel en brandstof aanzienlijk zijn toegenomen.

Hardis Group vestigt zich in de Benelux

Tot nu werkte adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group met een internationaal team dat samen met de lokale partners verantwoordelijk was voor de activiteiten in de Benelux. Met een nieuw filiaal in Utrecht wil de ontwikkelaar van Reflex WMS nu zijn internationale uitbreiding verder voortzetten en zijn aanwezigheid in Nederland, België en Luxemburg versterken.

Bpost en DHL bundelen krachten voor e-commerce bezorging

DHL Parcel en Bpost gaan niet-exclusief samenwerken onder de naam ‘Dé Benelux bezorgers’. Door samen te werken op het vlak van aanlevering, sortering, uitreiking en retour willen ze het grensoverschrijdend online shoppen makkelijker en sneller maken voor zowel de consument als de webshop.

Eurosender vereenvoudigt verzenden van pakketten in België

Na een succesvolle testperiode is Eurosender nu ook in België officieel van start gegaan. Eurosender is een online platform dat het verzenden van pakketten in België radicaal moet vereenvoudigen. De zoekmotor vergelijkt de tarieven tussen honderden post- en koerierdiensten en biedt consumenten en bedrijven de mogelijkheid om een pakket/pallet tegen de laagste prijs te verzenden, en dat in slechts enkele eenvoudige stappen.

TGW ontwikkelde robotsysteem voor geautomatiseerde piece picking

Tot nu toe werden robots in de material handling-industrie voornamelijk gebruikt voor full case handling. Maar e-commerce biedt nieuwe uitdagingen: een grote verscheidenheid aan orders en het steeds moeilijker aantrekken van nieuwe medewerkers.

SAP helpt Belgische bedrijven bij hun digitale transformatie

Uit de resultaten van SAP’s Technobarometer 2017 – een enquête in opdracht van SAP uitgevoerd bij 1092 Belgische bedrijven – blijkt dat 60% van de Belgische ondernemingen aangeeft dat als er geen stappen worden gezet richting digitale transformatie, groei en competitiviteit steeds moeilijker worden.

Hoogsteder Groep huurt 8.000m² aan WDP in Bleiswijk (NL)

Groenten- en fruitspecialist Hoogsteder Groep, dochtervennootschap van The Greenery, neemt zijn intrek in een door WDP nieuw te ontwikkelen distributiecentrum van ongeveer 8.000m² in het Prisma Bedrijvenpark in Bleiswijk, langs de A12-autosnelweg Den Haag-Utrecht.

‘Automotive Light Vehicle 2025’ moet economie in Euregio Maas-Rijn versterken

‘Automotive Light Vehicle 2025’ is een grensoverschrijdend Interreg-project dat door de EU wordt gefinancierd. Vorige week werd het project in de Euregio Maas-Rijn officieel afgetrapt door hoofdpartner Flanders Make en de vijf overige partners (AutomotiveNL, AMAC GmbH, Technifutur, University of Liège en Campus Automobile Spa-Francorchamps).

Manhattan kondigt verbeteringen voor WMS aan

Het aantal fabrikanten dat rechtstreeks aan de consument verkoopt, zal volgens Forbes dit jaar naar verwachting met 71 procent toenemen. Traditionele warehouses zijn echter niet ontworpen om kleine DTC-bestellingen (direct-to-consumer) af te handelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.