Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Ghelamco Group maakt gebruik van Ad Ultima voor projectopvolging

Om de financiële en administratieve opvolging van de projecten in binnen- en buitenland te vereenvoudigen en beter op elkaar af te stemmen, zal Ghelamco Group voortaan gebruik maken van een nieuwe softwareoplossing die door Ad Ultima Group wordt geïmplementeerd.

UPS versnelt handel tussen Europa en Hong Kong met nieuwe spoordienst

UPS heeft een nieuwe FCL-dienst (full container load) gelanceerd tussen Europa en Hong Kong om bedrijven die tussen die twee regio’s handelen, beter met elkaar te verbinden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van UPS’ bestaande spoordienst tussen Europa en China.

Van Riet overgenomen door Material Handling Systems (VS)

Van Riet, aanbieder van material handling oplossingen uit het Nederlandse Houten, komt in handen van Material Handling Systems (MHS) uit Kentucky, leverancier van sorteersystemen en -techniek. Met de overname trekt aandeelhouder Avedon Capital Partners zich uit het voormalige familiebedrijf terug.

Delhaize, AB InBev en Coca-Cola combineren transport van leeggoed

Het Vlaamse innovatieplatform voor de logistieke sector (VIL) en Chep Benelux, aanbieder van logistieke verpakkingen voor de supply chain, hebben samen met Coca-Cola European Partners, AB InBev en Delhaize een proefproject uitgevoerd rond het gezamenlijke transport van vol- en leeggoed tussen de drie respectieve distributiecentra.

DB Schenker introduceert nieuwe tijdsgebonden levering voor landtransport

Voortaan kunnen klanten binnen het groupageproduct ‘DB Schenker system premium’ kiezen voor Premium 10. Het betreft een extra leveringsoptie waarbij bedrijven gebruik maken van een tijdsgebonden service met gegarandeerde levering van hun zending uiterlijk om 10.00 uur ’s ochtends.

Peter Sarasyn wordt hoofd Organization & Performance Management bij BDO

Peter Sarasyn vervoegde BDO Advisory in september 2017 als partner. In zijn nieuwe functie volgt hij Johan De Cooman op en krijgt hij de leiding over een Belgisch team van experts op het vlak van strategie, (digitale) transformatie en performance analytics.

Manhattan Associates komt met updates voor TMS-oplossing

Manhattans cloudgebaseerde TMS 2018 bevat diverse verbeteringen. Zo is Manhattan een samenwerking aangegaan met FreightRover, een digitale vrachtmarktplaats, om vervoerders de mogelijkheid te bieden de juiste capaciteiten te vinden voor hun specifieke behoeften.

Intelligente robot neemt de schappen over in e-commerce

Magazino is een jong bedrijf uit München dat technologie voor autonoom rijden combineert met robotica. Het resultaat heet Toru, een zelfrijdende logistieke robot. Magazino levert met de Toru een oplossing voor de goederenverwerking, die de efficiëntie in de logistiek kan verhogen.

Transport op Duitsland wordt onbetaalbaar

Duitsland heeft besloten de tol voor vrachtwagens vanaf 1 januari 2019 met 20 tot zelfs 60% te verhogen. Volgens TLN (Transport en Logistiek Nederland) wordt vervoer op Duitsland daardoor onbetaalbaar.

Beschikbare transportcapaciteit weer aan het dalen

De vijfendertigste editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en Capgemini Consulting, die de dynamiek van het Europees transport en goederenvervoer beoordeelt, onthult dat de beschikbare capaciteit sinds maart opnieuw aan het zakken is.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.