Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Performance Portal van Trimble is vernieuwd

Trimble Transport & Logistics ontwikkelt boordcomputers, draadloze communicatietools en webgebaseerde backoffice applicaties voor grote en kleine bedrijven in de logistieke sector. Met zijn Performance Portal biedt Trimble een holistisch overzicht van de prestaties van zowel chauffeurs als vrachtauto’s.

Aventeon integreert betaaloplossing in software voor last mile distributie

Aventeon is aanbieder van de softwareoplossing Logistics.ONE en is actief binnen de driehoek transport, value added services en service logistiek. Om het werkproces van bezorgers en chauffeurs te vergemakkelijken heeft Aventeon nu de integratie gerealiseerd met de myPOS mobiele betaalterminal.

Nieuws van TomTom

Er vallen verschillende nieuwtjes te rapen bij TomTom. Zo wordt er een nieuwe versie gelanceerd van Road Event Reporter, een webgebaseerde tool voor het doorgeven van wegafsluitingen, werkzaamheden en -evenementen. Met de applicatie kunnen o.a.

Transbox United omgedoopt tot Contargo Transbox

Containerbedrijf Transbox United gaat voortaan verder onder de naam Contargo Transbox. Daarmee wil het bedrijf zich als onderdeel van het Europese containernetwerk van de Contargo-groep profileren. “Twee jaar geleden hebben wij de aandelen van United Container Transport in de joint venture Transbox United overgenomen”, aldus Michel van Meurs, regionaal salesmanager westelijke zeehavens (foto).

IT-bedrijf zweert bij ‘no cure, no pay’

Het jonge Gentse IT-bedrijf DMVH gaat er prat op dat een IT-project pas geslaagd is wanneer het resultaat aan alle verwachtingen beantwoordt. Daarbij steekt de IT-nieuwkomer zelf zijn nek uit: “zonder oplossing, geen factuur”, klinkt het. Oprichters Koen De Mol (DM) en Ben Van Hees (VH) geloven dat een IT-integratie sneller, efficiënter, pijnlozer en dus ook goedkoper kan. Daarvan wisten ze ook David Geens (ex-Nucleus) te overtuigen.

Online supermarkt Picnic legt zonnepanelen op bezorgwagens

Het Nederlandse bedrijf Picnic legt zich al een viertal jaar toe op het gratis bezorgen van boodschappen wanneer het de klant het beste uitkomt. Daarbij zet het bedrijf elektrische bezorgwagens in. Om het bezorgen van boodschappen zo duurzaam mogelijk te maken, gaat het bedrijf onder de naam ‘Picnic Solar, de daken van zijn bezorgwagens nu van zonnepanelen voorzien.

Montea investeert opnieuw in Nederland

Montea, ontwikkelaar en investeerder in logistiek vastgoed, groeit in Nederland met de aankoop van een te ontwikkelen terrein en de aankoop van een verhuurd gebouw. Zo verwierf het de vestiging van Currie Solutions in Tiel voor een bedrag van €5,4 miljoen euro.

Capgemini opent nieuw Idean kantoor in Brussel

Capgemini, wereldwijd aanbieder van consulting-, technologie- en outsourcingdiensten, heeft een nieuw Idean kantoor geopend in Brussel. Idean is een snelgroeiend designbureau, met hoofdkantoor in Palo Alto, dat digitale strategieën en ervaringen creëert.

Cotap neemt logistiek in eigen handen met MendriX

De Nederlandse leverancier van vloeren Cotap staat voortaan zelf in voor de regie van zijn logistieke processen. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op TMS van MendriX. Cotap is een van de grootste leveranciers van vloeren in Nederland. Het bedrijf levert met 125 medewerkers vloeren aan ruim 1000 klanten (woonspeciaalzaken, parketspeciaalzaken en grootschalige ketens) in Nederland, België en Luxemburg.

Belgische bedrijfsleiders vinden cyberaanvallen de belangrijkste bedreiging voor hun business

Volgens het Regional Risks for Doing Business 2019-rapport van het Wereld Economisch Forum in samenwerking met Marsh & McLennan Companies en Zurich Insurance Group zijn economische problemen de grootste bron van bezorgdheid voor business executives over de hele wereld.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.