Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Bedrijven beschermen data in de cloud onvoldoende

Uit recent onderzoek naar ‘cloud security’ blijkt dat slechts de helft van de ondernemingen (49%) encryptie gebruikt om gevoelige data in de cloud te beschermen, terwijl er steeds meer gegevens in de cloud worden opgeslagen. In 2016 was dat al iets meer dan een derde van alle gegevens (35%) en in 2019 zelfs bijna de helft (48%).

2019 mooi jaar voor logistiek vastgoed

JLL maakt een voorlopige balans op van de transacties in industrieel en logistiek vastgoed. Na negen maanden bedraagt het globale opnamevolume in België voor semi-industriële en logistieke ruimten samen meer dan 1,2 miljoen vierkante meter, wat een stijging van 18% vertegenwoordigt in vergelijking met 2018.

Logflow neemt Veltion over

In het verleden werkten logistiek consultancy bedrijf Logflow en Veltion al geregeld bij dezelfde klanten, elk met hun eigen specialisatie en knowhow. Waar er toen eerder in parallel werd gewerkt, bieden beide bedrijven voortaan een geïntegreerde aanpak voor projecten in productie en distributie.

Transport Lux werkt voortaan papierloos dankzij nieuw WMS

Logistiek dienstverlener Transport Lux uit Borgloon beschikt voor zijn warehousingactiviteiten over meerdere magazijnen in de buurt. Omdat het bestaande WMS geen mogelijkheden bood om dat administratief op te vangen, besloot Transport Lux over te stappen op een nieuwe warehouse management oplossing, met name 3PL Dynamics van Elevate-IT.

Swisslog Nederland verhuist naar Zaltbommel

Nadat eerder dit jaar Swisslog N.V. in België zijn nieuwe kantoor in Edegem betrok, is nu ook Swisslog B.V. verhuisd. De Nederlandse divisie van de systeemintegrator is sinds 30 september niet langer in Culemborg, maar in Zaltbommel gevestigd.

Packsize stelt nieuwe volautomatische verpakkingsmachine voor

Met de nieuwe X7 verpakkingsmachine streeft Packsize naar “Smart Packaging for a Healthy Planet”. De X7 is het tweede geautomatiseerde systeem in de X-serie, uitgerust met de On Demand Packaging-technologie van Packsize. Het systeem produceert volautomatisch verpakkingen op maat voor e-commerce-toepassingen.

17/10/19: Impact automatisering en robotisering op magazijnmedewerkers

Automatische magazijnen, robotisering, digitalisering, augmented reality, …, het klinkt heel wat warehouse managers als muziek in de oren. En ook al zijn er nog velen die sceptisch blijven en het maar duur speelgoed vinden, iedereen zal moeten toegeven dat er hoe dan ook al heel wat automatisering ons warehouse is binnengeslopen.

28 & 29/11/19: Masterclass Demand Planning & Forecasting

De toekomstige marktvraag voorspellen is een kritisch bedrijfsproces in de aansturing van de operatie om leverbetrouwbaarheid en marge te maximaliseren. Marktomstandigheden vormen vandaag voor veel bedrijven een uitdaging. Regelgevingsbelemmeringen, toegenomen concurrentie, margedruk, complexiteit van in- en uitfaseren van producten, overheidsinterventies en de nood aan een meer persoonlijke benadering van de klant zijn slechts enkele van de sleutelwoorden die deze uitdagende omstandigheden kenmerken.

7/11/19: Scenario Based Planning in S&OP High Tide

This seminar will focus on the core of Sales and Operations Planning. Different planning options and circumstances evolve into a series of scenarios or plans that need to be evaluated in order to sift out the best plan to implement. Each scenario should therefore capture the key elements of every manufacturing plan: the best trade-off between flow and capacity in order to reach the required customer service.

22/10/19: MCT: An Innovative Time-Based Metric for Improving your Operations and Supply Chain

In partnership with colleagues from several major corporations, Suri has developed the concept of Manufacturing Critical-path Time (MCT), a precise time-based metric for continuous improvement in operations and supply chains. This metric highlights improvement opportunities by clearly quantifying system-wide waste.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.