Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Figuur: Gartner (oktober 2024) – Belangrijkste risico’s voor het toekomstige succes van inkoop

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

“Dat CPO’s bezorgd zijn over onderbrekingen in de toelevering weerspiegelt de vaak onvoorspelbare aard en de mogelijk existentiële gevolgen van die gebeurtenissen”, aldus Gartner. “CPO’s beginnen in te zien dat de reactieve maatregelen die ze de afgelopen vier jaar hebben getroffen om risico’s te beheersen, de komende vier jaar niet zullen volstaan. De noodzaak om een strategisch programma voor risicobeheer van leveranciers op te zetten is nog nooit zo cruciaal geweest, want bedrijven die nu nalaten een dergelijk programma te ontwikkelen, zullen bij de volgende crisis grote problemen ondervinden.”

Tweeënveertig procent van de bevraagde inkoopmanagers identificeerde onderbrekingen in de toelevering, zoals natuurrampen en transportproblemen, als het belangrijkste risico voor inkoopsucces. Die prioritering komt voort uit de onvoorspelbaarheid en snelheid van dergelijke verstoringen en de omvang van hun impact. Macro-economische factoren, waaronder economische achteruitgang, inflatie en andere economische factoren, komen op de tweede plaats. Die factoren zijn weliswaar beter voorspelbaar, maar kunnen de inkoopstrategieën op lange termijn aanzienlijk beïnvloeden.

Geopolitieke kwesties, waaronder tarieven en veranderingen in de regelgeving, en nalevingskwesties, waaronder regelgevings- en contractrisico’s, komen op de derde plaats.

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat toonaangevende organisaties de beschikbaarheid en de kosten van energie 2,2 keer zo vaak als een toprisico beschouwen, wat volgens Gartner duidt op een focus op toekomstige, opkomende risico’s. Terwijl elektrificatie de vraag naar energie doet toenemen, leidt een broze netwerkinfrastructuur tot bezorgdheid over de vraag of de energievoorziening gelijke tred kan houden. Daarom erkennen toonaangevende organisaties dat toegang tot energie een belangrijk toekomstig risico wordt.

Op basis van het onderzoek beveelt Gartner CPO’s de volgende acties aan:

  • Beoordeel en prioriteer risico’s – CPO’s moeten de impact van alle belangrijke risicofactoren evalueren en ze prioriteren op basis van hun waarschijnlijkheid, impact en snelheid. Daarbij moeten ze ook rekening houden met de volwassenheid van de organisatie en branchespecifieke factoren;
  • Ontwikkel en/of versterk partnerships – CPO’s moeten leveranciers die kritieke goederen en diensten leveren, segmenteren en technieken implementeren om de organisatie proactief te beschermen;
  • Navigeer door interne complexiteit – CPO’s moeten samenwerken met teams op het gebied van strategie, financiën en juridische zaken om macro-economische factoren en compliance-kwesties effectief aan te pakken.

Recente nieuwsberichten

Indexering kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië

De Raad van Bestuur van SOFICO (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) heeft een tariefindexering goedgekeurd van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië. Die zal ingaan op 1 januari 2024. De indexering wordt berekend op basis van de consumptieprijsindex van augustus 2023 en volgt zo de prijsschommelingen van producten en diensten in België.

DPD investeert 250 miljoen in uitbreiding in Benelux

DPD, aanbieder van internationaal pakketvervoer en onderdeel van Geopost, heeft ruim 250 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding en verbetering van zijn hubs en depots in de Benelux. Dat zou resulteren in een stijging van de capaciteit naar 750.000 pakketten per dag. Tegelijk investeert DPD in de groei en betrouwbaarheid van het aantal internationale netwerkverbindingen vanuit de Benelux.

Sartorius Stedim Biotech automatiseert nieuwe logistieke vestiging met Jungheinrich

Sartorius Stedim Biotech in Frankrijk is een toonaangevende speler in de biofarmaceutische industrie. Om haar logistieke processen te optimaliseren, de omlooptijden te verkorten en de magazijncapaciteit te vergroten, neemt de onderneming haar intrek in een nieuwe logistieke vestiging bij de hoofdzetel in Aubagne (Frankrijk). Daarbij werd Jungheinrich, leverancier van intralogistiek-oplossingen, in de arm genomen voor de automatisering van de toekomstige vestiging.

BASF rolt OMP Unison Planning uit naar alle petrochemische vestigingen

De petrochemische divisie van chemiereus BASF legt de laatste hand aan de wereldwijde uitrol van OMP’s Unison Planning naar alle regio’s. De uitrol vormt het sluitstuk van een wereldwijd programma om geïntegreerde planningsprestaties te leveren aan de overige productievestigingen van de petrochemische divisie en de aanverwante afdelingen.

Trendrapport van Aptean voor de voedings- en drankensector wijst op belang van cloudadoptie

Softwareleverancier Aptean heeft een trendrapport gepubliceerd voor de voedings- en drankensector in België en Nederland. Het onderzoek, dat in augustus 2023 samen met onderzoeksbureau B2B International werd uitgevoerd, ging bij ruim honderd voedselproducenten en distributeurs in België en Nederland na op welke manier de grootste uitdagingen in de sector nieuwe trends aandrijven en de groeitrajecten van bedrijven beïnvloeden. Er werden vijf belangrijke trends geïdentificeerd die de voedings- en drankenindustrie in 2024 vorm zullen geven. Die trends zijn, samen met de volledige onderzoeksresultaten, beschikbaar in het rapport ‘Aptean’s 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector voor Nederland en België’.

Katoen Natie ondersteunt e-commerce Intergamma met AutoStore-installatie

Katoen Natie heeft voor Intergamma, de Nederlandse groep boven de doe-het-zelf-keten Gamma, een nieuw gerobotiseerd opslag- en pickingsysteem van AutoStore geïnstalleerd. De investering – een primeur voor Katoen Natie – kadert in een gezamenlijk toekomstproject waarbij beide bedrijven hun tienjarige samenwerking nog eens met vijf jaar hebben verlengd.

Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.

Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

100% support en evolutie zijn het fundament voor een geautomatiseerd magazijn

(Advertorial) Zowel logistiek managers als specialisten in de magazijn automatisering zullen over het volgende wel eens zijn: het opzetten van een compleet nieuw geautomatiseerd warehouse is een fantastische uitdaging. Het proces staat bol van de uitdagingen en na de realisatie is iedereen zo trots als een pauw.

Weleda bouwt duurzaam hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog

Weleda is wereldwijd een toonaangevende producent van gecertificeerde natuurcosmetica en antroposofische geneesmiddelen. Met een nieuw logistiek centrum in het Zuid-Duitse Schwäbisch Gmünd centraliseert de onderneming voortaan de internationale en nationale verkoop en delen van de productielogistiek. Op de nieuwe logistieke campus worden eindproducten, maar ook halffabricaten en grond- en hulpstoffen voor de productcategorieën natuurcosmetica en geneesmiddelen opgeslagen, gepickt en wereldwijd verzonden. Ook de verzending van reclamemiddelen en acties lopen straks via het nieuwe logistieke centrum.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.