Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux

Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.

De omvang van de Nederlandse e-commercemarkt zal tegen 2029 naar verwachting 52,16 miljard dollar bedragen, de Belgische tegen 2027 bijna 14 miljard dollar. Als gevolg van de hausse op de e-commercemarkt is er steeds meer vraag naar logistieke en bezorgdiensten. Bovendien gaf 60% van de bevraagde Nederlandse bedrijven aan dat zij de komende twaalf maanden een toename van de vraag naar extra magazijnruimte verwachten

Venipak Commerce gaat zich dan ook in de Benelux lanceren om een steeds groter wordend gat in de markt op te vullen. Het bedrijf gelooft dat de Benelux-regio een groot potentieel heeft, maar de steun is gesegmenteerd. Daarom besloot het te investeren in de ontwikkeling van een allesomvattende e-commerce- en logistieke dienst die de problemen aanpakt door alle operationele processen te omvatten: van bemiddeling in e-commerce verkoopkanalen tot opslag en distributie. Door gebruik te maken van de overname van de Nederlandse groothandel Strengholt Entertainment BV in 2023 heeft Venipak zich verzekerd van de infrastructuur om voet aan de grond te krijgen in de regio, waardoor een weg werd vrijgemaakt om zijn plannen te verwezenlijken.

Nieuwe oplossingen: e-fulfilment

Volgens Venipak is de omnichannelaanpak nooit eerder in de regio toegepast, waardoor ze een grote stap betekent in de richting van het stroomlijnen van de verkoop, opslag en distributie, evenals het opnieuw uitvinden van Venipak om uit te breiden naar mondiale markten. Dit komt in een tijd waarin regionale markten steeds meer behoefte aan geautomatiseerde diensten tonen: 81% van de lokale bedrijven investeert in dergelijke oplossingen.

Het focuspunt van Venipak Commerce, e-fulfilment, moet een efficiënte methode mogelijk maken om e-commerce-voorraad te beheren, waarbij tegemoet wordt gekomen aan de unieke behoeften van online verkoop en het optimaliseren van ruimte en middelen. Het is afgestemd op de specifieke behoeften van e-commerce, zoals de variabele vraag en de afhandeling van aankopen van losse artikelen. Door middel van geavanceerde software-integratie en gespecialiseerde systemen maakt e-warehousing nauwkeurig voorraadbeheer mogelijk, evenals een geoptimaliseerd retourproces – allemaal cruciaal voor een groter concurrentievoordeel.

Volgens CEO Justas Šablinskas komt het ware potentieel van de e-groothandelsniche nog steeds naar voren: “We waren op zoek naar manieren om mondiaal uit te breiden, we hebben geprobeerd de hele handelsketen te deconstrueren en we vonden deze niche, die vrijwel niet bestaat – niet alleen in Europa maar ook over de hele wereld. Tegenwoordig werken alle e-shops rechtstreeks samen met de leveranciers of fabrikanten. We willen de beste lokale opties bieden met snelle leveringen in elke grote markt binnen 24 uur.”

Distributienetwerk

Venipak Commerce biedt ook e-commerce-bemiddelingsdiensten aan tussen de klanten en merken van het bedrijf (o.a. Amazon, Allegro, Zalando, Bol), evenals fysieke verkooppunten (o.a. Aldi, Lidl, Action). Zodoende kan Venipak Commerce optreden als tussenpersoon bij de introductie van de producten van zijn klanten op buitenlandse markten – de VS, Europa, Azië – door middel van integraties met Amazon en andere handelsplatforms en supply chains.

De CEO voegt eraan toe dat de nieuwe samenwerking e-commercebedrijven helpt de risico’s te verminderen bij het betreden van nieuwe markten. “We willen klanten helpen hun groei te versnellen. Op onze beurt starten we nieuwe samenwerkingen met een strategie die het beste past bij de plannen van de klanten om hun verkoop- en logistieke traject te versnellen. We willen niet dat ze geen inzicht hebben in wat mogelijk is als het gaat om kostenbesparing en optimalisering.”

Foto: Venipak Commerce

Recente nieuwsberichten

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Still voegt compacte reachtruck aan portfolio toe

Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, breidt zijn portfolio van reachtrucks uit met de FXR 14C-16C, een compacte aanvulling op de krachtige reachtruck FM-X. De nieuwkomer moet bedrijven met bescheiden eisen aan hun magazijntrucks, maar met een grote behoefte aan compactheid, veiligheid en zuinigheid, een slim alternatief bieden om de magazijnprocessen te optimaliseren.

Kardex Mlog bouwt shuttlemagazijn voor Duits elektronicabedrijf

Kardex Mlog zal als hoofdaannemer een shuttlemagazijn met één gang en ruim 4.400 opslaglocaties voor kleingoedbakken bouwen voor Fischer Elektronik in Lüdenscheid, Duitsland. De elektronicaspecialist koos voor het schaalbare shuttlesysteem van Rocket Solution. Begin juni 2026, slechts vier maanden na de start van de bouw, moet het magazijn operationeel zijn.

Marks & Spencer geeft grootse automatiseringsopdracht aan TGW Logistics

De Britse retailer Marks & Spencer (M&S) en TGW Logistics, leverancier van oplossingen voor material handling, hebben een contract getekend voor een samenwerkingsproject. Het betreft een van de meest omvangrijke opdrachten in de 55-jarige geschiedenis van TGW Logistics. In Daventry (Northamptonshire, VK) zal tegen het voorjaar van 2029 een nieuw, toekomstbestendig distributiecentrum voor voedingsmiddelen met twee temperatuurzones worden voltooid. Robots zullen er cruciale taken uitvoeren, van transport tot opslag en orderverzameling tot het samenstellen van rolcontainers, en zo maximale efficiëntie mogelijk maken.

Dematic implementeert AutoStore voor Belgische ziekenhuizen

Maria Middelares vzw, een non-profit medische organisatie, heeft Dematic als leverancier van intelligente logistieke automatisering geselecteerd om het eerste AutoStore-systeem voor de Belgische zorgsector te implementeren. Vanuit een nieuw logistiek centrum zal het systeem de twee Maria Middelares-ziekenhuizen in Gent en Deinze, evenals de twee medische centra in Aalter en Gentbrugge bevoorraden. Maria Middelares telt in beide ziekenhuizen meer dan 400 artsen en 2.500 medewerkers.

ICO krijgt eerste volautomatische parkeergarage met meerdere verdiepingen in Europa

De bouw van Europa’s eerste volautomatische parkeergarage met meerdere verdiepingen gaat binnenkort van start bij ICO (International Car Operators) in de haven van Zeebrugge. Het project is het resultaat van een samenwerking tussen drie partijen: ICO, Stow Group en Ceratec.

WDP vergroot logistieke cluster langs E19 in Mechelen

WDP, ontwikkelaar van en investeerder in logistiek vastgoed, breidt zijn aanwezigheid langs de E19 in Mechelen, tussen Antwerpen en Brussel, verder uit. De add-on acquisitie, omvat een totale oppervlakte van ongeveer 25.000m², met een verhuurbare oppervlakte van ruim 12.000m² en bijkomend ongeveer 4.000m² buitenopslag.

Siemens en Capgemini breiden samenwerking uit

Siemens en Capgemini breiden hun strategische samenwerking uit om samen AI-gestuurde digitale oplossingen te creëren voor productontwikkeling, productie en operaties. De oplossingen hebben artificiële intelligentie al van bij de start volledig in hun kern verankerd, in plaats van het slechts achteraf als extra functie toe te voegen. De partners richten zich op zestien toepassingsgebieden die tastbare resultaten kunnen opleveren op het vlak van productie-efficiëntie, time-to-market, kwaliteit, duurzaamheid en meer.

Optioryx zorgt voor warehouseoptimalisering met Pulse en Flux

Softwarebedrijf Optioryx uit Gent levert Warehouse Optimization Software (WOS) die magazijnen moet helpen hun efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en meer uit hun bestaande middelen te halen. Optioryx is ontwikkeld als een laag die boven eender welk magazijnbeheersysteem (WMS) werkt en vult de ontbrekende intelligentie aan met AI-aangedreven oplossingen voor orderpicking, slotting, verpakkingsoptimalisering en mobiele datacaptatie.

Geekplus evolueert naar onbemande logistiek met Robot Arm Picking Station

Geekplus, wereldwijd leverancier van magazijnrobotica, heeft zijn nieuwe Robot Arm Picking Station gelanceerd. Het betreft een end-to-end onbemande pickingoplossing die een grote sprong voorwaarts betekent in de evolutie van gedeeltelijke automatisering naar ‘full-process intelligence’.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.