Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux
Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.
De omvang van de Nederlandse e-commercemarkt zal tegen 2029 naar verwachting 52,16 miljard dollar bedragen, de Belgische tegen 2027 bijna 14 miljard dollar. Als gevolg van de hausse op de e-commercemarkt is er steeds meer vraag naar logistieke en bezorgdiensten. Bovendien gaf 60% van de bevraagde Nederlandse bedrijven aan dat zij de komende twaalf maanden een toename van de vraag naar extra magazijnruimte verwachten
Venipak Commerce gaat zich dan ook in de Benelux lanceren om een steeds groter wordend gat in de markt op te vullen. Het bedrijf gelooft dat de Benelux-regio een groot potentieel heeft, maar de steun is gesegmenteerd. Daarom besloot het te investeren in de ontwikkeling van een allesomvattende e-commerce- en logistieke dienst die de problemen aanpakt door alle operationele processen te omvatten: van bemiddeling in e-commerce verkoopkanalen tot opslag en distributie. Door gebruik te maken van de overname van de Nederlandse groothandel Strengholt Entertainment BV in 2023 heeft Venipak zich verzekerd van de infrastructuur om voet aan de grond te krijgen in de regio, waardoor een weg werd vrijgemaakt om zijn plannen te verwezenlijken.
Nieuwe oplossingen: e-fulfilment
Volgens Venipak is de omnichannelaanpak nooit eerder in de regio toegepast, waardoor ze een grote stap betekent in de richting van het stroomlijnen van de verkoop, opslag en distributie, evenals het opnieuw uitvinden van Venipak om uit te breiden naar mondiale markten. Dit komt in een tijd waarin regionale markten steeds meer behoefte aan geautomatiseerde diensten tonen: 81% van de lokale bedrijven investeert in dergelijke oplossingen.
Het focuspunt van Venipak Commerce, e-fulfilment, moet een efficiënte methode mogelijk maken om e-commerce-voorraad te beheren, waarbij tegemoet wordt gekomen aan de unieke behoeften van online verkoop en het optimaliseren van ruimte en middelen. Het is afgestemd op de specifieke behoeften van e-commerce, zoals de variabele vraag en de afhandeling van aankopen van losse artikelen. Door middel van geavanceerde software-integratie en gespecialiseerde systemen maakt e-warehousing nauwkeurig voorraadbeheer mogelijk, evenals een geoptimaliseerd retourproces – allemaal cruciaal voor een groter concurrentievoordeel.
Volgens CEO Justas Šablinskas komt het ware potentieel van de e-groothandelsniche nog steeds naar voren: “We waren op zoek naar manieren om mondiaal uit te breiden, we hebben geprobeerd de hele handelsketen te deconstrueren en we vonden deze niche, die vrijwel niet bestaat – niet alleen in Europa maar ook over de hele wereld. Tegenwoordig werken alle e-shops rechtstreeks samen met de leveranciers of fabrikanten. We willen de beste lokale opties bieden met snelle leveringen in elke grote markt binnen 24 uur.”
Distributienetwerk
Venipak Commerce biedt ook e-commerce-bemiddelingsdiensten aan tussen de klanten en merken van het bedrijf (o.a. Amazon, Allegro, Zalando, Bol), evenals fysieke verkooppunten (o.a. Aldi, Lidl, Action). Zodoende kan Venipak Commerce optreden als tussenpersoon bij de introductie van de producten van zijn klanten op buitenlandse markten – de VS, Europa, Azië – door middel van integraties met Amazon en andere handelsplatforms en supply chains.
De CEO voegt eraan toe dat de nieuwe samenwerking e-commercebedrijven helpt de risico’s te verminderen bij het betreden van nieuwe markten. “We willen klanten helpen hun groei te versnellen. Op onze beurt starten we nieuwe samenwerkingen met een strategie die het beste past bij de plannen van de klanten om hun verkoop- en logistieke traject te versnellen. We willen niet dat ze geen inzicht hebben in wat mogelijk is als het gaat om kostenbesparing en optimalisering.”
Foto: Venipak Commerce