Transporteurs rekenen file-uren door aan klanten
2017 was een recordjaar wat de files betreft. De recente filebarometer van Touring Mobilis en andere tellingen tonen aan dat naast de ochtend- en avondspits, de files ook overdag fors toenemen. Gezien de eisen van de klanten, kunnen transporteurs onmogelijk nog de drukte en files vermijden. Daarom zien ze zich genoodzaakt de verhoogde filekosten aan hun klanten door te rekenen.
Die prijsverhoging komt bovenop stijgingen als gevolg van duurdere lonen (de loonkosten bedragen nu al 40% tot 50% van de totale kosten, terwijl de sector maar krappe marges kent) en hogere prijzen voor onder andere kilometerheffing. Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV), de beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek, noemt de gevolgen van de congestie dramatisch en herhaalt zijn oproep voor structurele oplossingen.
Begin december 2017 voorzag het Instituut Wegtransport en Logistiek (ITLB) een gemiddelde kostprijsverhoging van 1,52% in 2018, en dan meer bepaald voor het nationaal vervoer. In die prognoses wordt evenwel geen rekening gehouden met de recente toename van de congestie op onze wegen. Niets wijst er trouwens op dat de congestie in 2018 zou afnemen, wel integendeel. De door het ITLB voorziene prijsstijging is volgens TLV verre van voldoende om de echte kosten te dekken. Willen transporteurs competitief blijven, dan moeten ze een hogere prijs doorrekenen. Precieze berekeningen vinden plaats op klantniveau of zelfs op ritniveau. De eindconsument zal onvermijdelijk mee betalen voor de toename van de congestie.
TLV wil dat het ITLB zo snel mogelijk de impact van congestie op een correcte manier meeneemt in zijn berekeningen over de evolutie van de transportprijs. Maar dat is voor de transporteurs onvoldoende. Ook herhaalt TLV dat de wegcapaciteit moet worden uitgebreid om de achterstand in te halen en de voorspelde verkeerstoename op te vangen. Tegelijk pleit de vereniging voor een snelle invoering van een kilometerheffing voor alle voertuigen. Zo kan het autogebruik efficiënter worden en kan de mobiliteit echt worden gestuurd.