Transferium is nieuwe exploitant van River Terminal Roeselare

De opstart van River Terminal Roeselare zit in de laatste rechte lijn. Nog voor de zomer van 2023 moet het nieuwe overslagcentrum langs het kanaal Roeselare-Leie operationeel zijn. POM West-Vlaanderen stelde Transferium, als deel van de Multi Logistics Group (Hasco Invest), aan als concessiehouder om een succesvolle opstart van River Terminal Roeselare te garanderen.

In 2020 startten de werken voor de bouw van de rivierterminal in opdracht van De Vlaamse Waterweg en POM West-Vlaanderen, via de logistieke dochtermaatschappij RTW. Twee jaar later werden de werken volledig afgerond en heeft RTW de concessie op de terminal. De nieuwe rivierterminal bestaat uit een kaaimuur van 230 meter waar schepen aanmeren en een kaaiplateau van 18.000m² als opslagruimte. Volgens Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen, zorgt het overslagcentrum voor een boost in de regio. “Samen met De Vlaamse Waterweg, WVI en stad Roeselare willen we meer bedrijven overtuigen om over te schakelen op de binnenvaart voor het vervoer van goederen en grondstoffen. Met onze River Terminal bieden we een duurzaam transportalternatief aan bedrijven die geen eigen toegang tot de waterweg hebben.”
 
Om een uitbater voor de terminal aan te stellen, was een aanbestedingsprocedure noodzakelijk. “Door een samenloop van omstandigheden, moesten we die procedure noodgedwongen heropstarten. Daarom duurde het even om een exploitant te kunnen aanstellen”, licht Jean de Bethune toe. De huidige opstart van de activiteiten op de terminal valt nu samen met de geplande werken aan de Ooigemsluis. River Terminal Roeselare zal zo een belangrijke bijkomende rol spelen, met name om voorraden te bufferen teneinde bedrijven achter de sluis draaiende te houden. Zo blijft de impact van de stremming van de kluis beperkt.
 
Roots in Roeselare
De roots van Transferium als op- en overslagbedrijf liggen in Roeselare. De voorbije 20 jaar kende het bedrijf een flinke groei en bouwde het zijn reputatie als ‘stevedore’ (laden en lossen van schepen) in de cement-, bouwstoffen- en grondindustrie verder uit. Transferium is momenteel ook actief op een terminal in de haven van Brussel en Gent. Het bedrijf heeft ook ervaring in de sector van de circulaire goederenstromen. Met Transferium Biomass slaan ze de brug tussen partijen die ‘biofuels’ recupereren en de bedrijven die ze aanwenden als alternatieve brandstoffen. Sinds februari 2023 vond het overslagbedrijf versterking bij de Multi Logistics Group, die deel uitmaakt van de duurzame investeringsgroep Hasco Invest. De toetreding tot die groep moet Transferium helpen zijn toekomstige groeiambities waar te maken.
 
Opportuniteiten voor de toekomst
Een van die ambities is de exploitatie van River Terminal Roeselare. Door met Transferium in zee te gaan, wil POM West-Vlaanderen de River Terminal Roeselare uitbouwen tot een competitieve op- en overslagterminal en een regionaal belangrijk knooppunt. Een ambitie die ook Transferium deelt. “We bieden onze klanten een logistieke totaaloplossing aan. Door grotere volumes met korte aanrijzones te verplaatsen, in combinatie met langere afstandstransport via de waterweg, versterken we de duurzaamheid”, vertelt Nicola Samyn, CEO van Transferium. “Met deze concessie willen we ons netwerk aan overslagpunten uitbreiden om onze klanten zo meer efficiënte transportoplossingen te kunnen aanbieden. Onze focus ligt op diversiteit aan bulkgoederen maar ook stukgoed of gestapelde producten maken deel uit van het porfolio”, licht Johannes Lagasse, CEO van Multi Logistics Group, toe.
Foto vlnr: Nicola Samyn (Transferium) Jean de Bethune (POM West-Vlaanderen), Johannes Lagasse (Multi Logisctics Group) en Pieter Decloedt (POM West-Vlaanderen).

Recente nieuwsberichten

Sartorius Stedim Biotech automatiseert nieuwe logistieke vestiging met Jungheinrich

Sartorius Stedim Biotech in Frankrijk is een toonaangevende speler in de biofarmaceutische industrie. Om haar logistieke processen te optimaliseren, de omlooptijden te verkorten en de magazijncapaciteit te vergroten, neemt de onderneming haar intrek in een nieuwe logistieke vestiging bij de hoofdzetel in Aubagne (Frankrijk). Daarbij werd Jungheinrich, leverancier van intralogistiek-oplossingen, in de arm genomen voor de automatisering van de toekomstige vestiging.

BASF rolt OMP Unison Planning uit naar alle petrochemische vestigingen

De petrochemische divisie van chemiereus BASF legt de laatste hand aan de wereldwijde uitrol van OMP’s Unison Planning naar alle regio’s. De uitrol vormt het sluitstuk van een wereldwijd programma om geïntegreerde planningsprestaties te leveren aan de overige productievestigingen van de petrochemische divisie en de aanverwante afdelingen.

Trendrapport van Aptean voor de voedings- en drankensector wijst op belang van cloudadoptie

Softwareleverancier Aptean heeft een trendrapport gepubliceerd voor de voedings- en drankensector in België en Nederland. Het onderzoek, dat in augustus 2023 samen met onderzoeksbureau B2B International werd uitgevoerd, ging bij ruim honderd voedselproducenten en distributeurs in België en Nederland na op welke manier de grootste uitdagingen in de sector nieuwe trends aandrijven en de groeitrajecten van bedrijven beïnvloeden. Er werden vijf belangrijke trends geïdentificeerd die de voedings- en drankenindustrie in 2024 vorm zullen geven. Die trends zijn, samen met de volledige onderzoeksresultaten, beschikbaar in het rapport ‘Aptean’s 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector voor Nederland en België’.

Katoen Natie ondersteunt e-commerce Intergamma met AutoStore-installatie

Katoen Natie heeft voor Intergamma, de Nederlandse groep boven de doe-het-zelf-keten Gamma, een nieuw gerobotiseerd opslag- en pickingsysteem van AutoStore geïnstalleerd. De investering – een primeur voor Katoen Natie – kadert in een gezamenlijk toekomstproject waarbij beide bedrijven hun tienjarige samenwerking nog eens met vijf jaar hebben verlengd.

Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.

Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

100% support en evolutie zijn het fundament voor een geautomatiseerd magazijn

(Advertorial) Zowel logistiek managers als specialisten in de magazijn automatisering zullen over het volgende wel eens zijn: het opzetten van een compleet nieuw geautomatiseerd warehouse is een fantastische uitdaging. Het proces staat bol van de uitdagingen en na de realisatie is iedereen zo trots als een pauw.

Weleda bouwt duurzaam hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog

Weleda is wereldwijd een toonaangevende producent van gecertificeerde natuurcosmetica en antroposofische geneesmiddelen. Met een nieuw logistiek centrum in het Zuid-Duitse Schwäbisch Gmünd centraliseert de onderneming voortaan de internationale en nationale verkoop en delen van de productielogistiek. Op de nieuwe logistieke campus worden eindproducten, maar ook halffabricaten en grond- en hulpstoffen voor de productcategorieën natuurcosmetica en geneesmiddelen opgeslagen, gepickt en wereldwijd verzonden. Ook de verzending van reclamemiddelen en acties lopen straks via het nieuwe logistieke centrum.

TGW gaat voor duurzaamheid met nieuwe generatie Stingray-shuttles

Met de nieuwste generatie Stingray-shuttles – shuttles die bakken, dozen, trays of hangende producten vervoeren – wil TGW Logistics Group naar eigen zeggen hoge prestaties en betrouwbaarheid combineren met een energiebesparende werking en duurzame materialen. Zo zou de afwerking, gemaakt van lokaal gewonnen hout, de nieuwe generatie Stingray-shuttles jaarlijks 25 ton plastic besparen.

Libiao Robotics belooft ongeziene opslagdichtheid in het warehouse

Libiao Robotics, leverancier van intelligente sorteeroplossingen, heeft de wereldwijde lancering en uitrol aangekondigd van een innovatief magazijnautomatiseringssysteem dat hoge doorvoersnelheden en naar eigen zeggen ongeëvenaarde opslagdichtheid belooft. Libiao’s Airrob-systeem richt zich tot bedrijven met intensieve logistieke activiteiten zoals e-commerce, footwear & apparel, cosmetica & farmaceutica, maar ook tot fabrikanten die intensieve opslag van productieonderdelen nodig hebben.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.