Tien succesfactoren voor het onderhoud van intralogistieke systemen

(Advertorial)Eenmaal een intralogistiek systeem geïnstalleerd, verwacht de klant een permanente beschikbaarheid, zonder downtime. Preventief handelen is daarom absoluut noodzakelijk. Het opstellen van een duidelijke en goed onderbouwde onderhoudsstrategie, die rekening houdt met de totale kosten over de totale levensduur van het systeem en met de total cost of ownership, is daarom een absolute vereiste.

“Er bestaat geen uniforme aanpak die voor iedereen werkt,” zegt Rob van Hoof, manager Lifetime Services TGW Benelux. “Intalogistieke systemen verschillen van elkaar qua functies en complexiteit en dus vragen ook de exploitatie en het onderhoud ervan een specifieke aanpak.”
 
Toch zijn er aantal zaken die voor elk systeem gelden:
 
Betrek experts in een vroeg stadium
De operationele en onderhoudsconcepten en de kosten ervan moeten vanaf het begin bij het project beoordeeld en in ogenschouw worden genomen. Een vroege betrokkenheid van experts van alle betrokken partijen (aannemers, toeleveranciers, consultants) maakt het mogelijk de verschillende oplossingen op basis van de operationele kosten te evalueren.
 
Ontwikkel een passende onderhoudsstrategie
Wie zorgt voor de permanente beschikbaarheid van de intralogistieke oplossing? Deze belangrijke vraag moet in een vroeg stadium van het project worden gesteld en beantwoord. Ofwel wordt het operationele onderhoud door het bedrijf zelf uitgevoerd ofwel wordt dit  uitbesteed aan een partner. Steeds vaker beslissen bedrijven om zich te focussen op hun kerntaken en het onderhoud van de systemen toe te vertrouwen aan intralogistieke specialisten. 
 
Wees transparant en stel duidelijke verantwoordelijkheden
Service Level Agreement (SLA’s) en zogenaamde RACI-matrices (Responsible, Accountable, Consulted and Informed) helpen duidelijkheid te scheppen over de omvang van de taken en de bijhorende verantwoordelijkheden. Deze moeten uiterlijk na de vaststelling worden vastgelegd.  De SLA legt de afspraken omtrent de uit te voeren taken, de verwachte kwalitiet en repsonstijd vast, terwijl de RACI-matrix bepaalt wie verantwoordelijk is voor welke taken.
 
Maak kosten voorspelbaar
Full-servicepaketten kunnen helpen om de servicekosten over een bepaalde periode vast te leggen. Dergelijke overeenkomsten geven een duidelijke omschrijving van de te leveren diensten (on-site of remote) en het bijhorende kostenplaatje. Vaak wordt ook gewerkt op basis van een maandelijkse, vaste servicevergoeding.
 
Creëer een win-win situatie
Het succes van een project hangt nauw samen met de goede samenwerking tussen alle deelnemers aan het project. Regelmatig overleg waarbij wederzijdse successen, maar ook onderlinge tekortkomingen besproken worden, kunnen leiden tot verbeterstrategieën die door het gehele team ontwikkeld en uitgevoerd worden.
 
Moedig het nemen van verantwoordelijkheden aan
Het is noodzakelijk om binnen het team duidelijke verantwoordelijkheden te definiëren en de naleving ervan op regelmatige basis te controleren. Maar verantwoordelijkheid omvat het identificeren van de taken, verbeterpotentieel zien en de projecten uitvoeren volgens het principe van CIP (continuous improvement processes). Elk teamlid moet zich bewust zijn van de gemeenschappelijke missie om het warehouse of distributiecentrum voortdurend te verbeteren en aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen.
 
Gebruik technologie op een efficiënte manier
Uit foutenanalyses en geregistreerde onderhoudsdata kunnen waardevolle inzichten voor verbetering worden gehaald. Dat vereist de juiste tools. Maintenance Planning Systems (zoals bijvoorbeeld CMMS van TGW), visualisatie, controle-instrumenten en digitale support systemen zijn slechts een paar voorbeelden van hoe cutting-edge technologie serviceteams kunnen helpen om efficiënter te worden. 
 
Analyseer data voor continue verbetering
Geautomatiseerde systemen produceren grote hoeveelheden data. Als deze op een correcte manier worden gefilterd, geëvalueerd en geanalyseerd kunnen hieruit nuttige conclusies worden getrokken voor snel handelen en verbetering. Predictive maintenance, condition monitoring en data mining zijn in deze context een paar voorbeelden.
 
Vermijd proactief onaangename verrassingen
Piekmomenten, zoals bijvoorbeeld Black Friday, Valentijn of de kerstperiode, moeten worden gedefinieerd als afzonderlijke projecten waarvoor ook aparte teams moeten worden aangesteld. Op dergelijke momenten kan er behoefte zijn aan extra servicemedewerkers en kan preventief onderhoud nodig zijn.
 
Upgrades en retrofitting
Een intralogistiek systeem is ontworpen om te voldoen aan een specifieke behoefte, vaak gebaseerd op de zakelijke voorspellingen van de klant. Op het moment van opstart van het systeem is deze prognose vaak al uitgekomen of dient zich al een volgend optimalisatiepotentieel aan. Retrofitting en modificaties helpen bij het aanpassen van het warehouse aan de nieuwe omstandigheden.
 
TGW heeft met Lifetime Services een team 24/7 beschikbaar om waar en wanneer nodig, via een hotline-service of lokale interventie, de nodige support te bieden.
 
Bekijk de video over Lifetime Services van TGW: https://www.youtube.com/watch?v=howT-cEapvI

Recente nieuwsberichten

Kuehne+Nagel lanceert logistieke oplossing voor cloudinfrastructuur-sector

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel lanceert wereldwijd een logistieke oplossing die specifiek gericht is op de groeiende cloudinfrastructuur-sector. “De groei van die sector wordt verder versneld door de forse opkomst van AI. Zo voorspelt Gartner dat de uitgaven aan publieke clouddiensten in 2024 met 20,4% en in 2025 met 22,1% zullen groeien als gevolg van de opmars van AI”, aldus Kuehne+Nagel. “Klanten van cloudinfrastructuur hebben nood aan betrouwbare, veilige en schaalbare oplossingen die beantwoorden aan de specifieke behoeften van hun sector en die de veerkracht van hun supply chains vergroten.”

Uitbreiding UPS Healthcare bevordert reverse logistics en realtime monitoring

UPS heeft aangekondigd dat het twee van zijn healthcare-diensten voor Europese verzendingen uitbreidt. Enerzijds zijn de ‘UPS Pickup Point’-locaties voor laboratoriumklanten sinds kort beschikbaar in belangrijke Europese gezondheidszorgmarkten, waaronder België en Nederland. Anderzijds is ‘UPS Premier Platinum’ nu in heel Europa beschikbaar.

Plurima gestart met AutoStore-installatie van Dematic

Plurima is een Italiaanse 3PL die is gespecialiseerd in ziekenhuislogistiek en medisch datamanagement. Ook biedt de dienstverlener opslagdiensten voor particuliere ziekenhuizen. Om beter te kunnen voorzien in uitbestede farmaceutische producten en administratief voorraadbeheer, heeft Plurima aan Dematic gevraagd een automatiseringsoplossing te leveren voor zijn distributiecentrum in Caltignaga, in de Italiaanse regio Piëmont. Vanuit dat centrum worden ziekenhuizen en andere medische instellingen in de provincie Novara bevoorraad. Intussen heeft Dematic het automatiseringsproject met de installatie van een AutoStore-systeem afgerond. Het nieuwe systeem moet de prestaties van de operator voor zowel decanteren als picken verhogen en tegelijkertijd de ordernauwkeurigheid vergroten.

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Verantwoorde logistiek: Een pijler van de circulaire en duurzame toeleveringsketen

(Advertorial) De opkomst van verantwoorde logistiek speelt in op de toenemende vraag naar duurzaamheid van de toeleveringsketen en circulariteit. Deze beweging wordt ook gedreven door het hergebruik van tweedehands producten en de adoptie van groenere logistieke oplossingen. Ontdek hoe verantwoorde logistiek, samen met Generix WMS, bedrijven in staat stelt om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd hun economische en milieuprestaties te verbeteren.

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.