Shippeo stelt nieuwe update voor met Carbon Visibility-oplossing

Shippeo, leverancier van wereldwijde en multimodale transportation visibility, lanceert met een update van zijn platform een aantal verbeteringen en enkele nieuwe producten. De update maakt deel uit van de Spring 2022 platform release. Die Spring-release is de eerste release in de nieuwe release-cyclus waarbij Shippeo twee keer per jaar – in het voorjaar en in het najaar – een nieuwe versie van zijn platform wil introduceren. Daarmee streeft de leverancier naar meer regelmaat en structuur in zijn platformupdates.

De nieuwe Spring-release omvat o.a. een nieuwe CO2-calculator die klanten informatie verschaft over de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen tijdens transport en distributie in de supply chain. Daarnaast zijn de oplossingen voor ‘Ocean Visibility’ en ‘Road Visibility’ verbeterd en met de migratie naar Google Cloud en Snowflake, tot slot, zijn ook de prestaties en schaalbaarheid van het Shippeo-platform verbeterd.
 
Carbon Visibility
Carbon Visibility biedt verladers en logistiek dienstverleners één centraal, geconsolideerd overzicht van de CO2-uitstoot van alle transport- en distributieactiviteiten, zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts in de keten. Dat moet bedrijven nieuwe mogelijkheden bieden om de vooruitgang op het gebied van duurzaamheid te meten.
Ook vervoerders zijn gebaat bij de nieuwe Carbon Visibility-oplossing. Zij zijn verlost van de tijdrovende, handmatige werkzaamheden die ze nu moeten verrichten om voor hun opdrachtgevers de uitstoot te berekenen. Zij kunnen het Shippeo-platform gebruiken om direct CO2-rapportages te genereren. Met behulp van hun eigen ‘business rules’ kunnen ze eenvoudig CO2-uitstoot toewijzen, bijvoorbeeld aan een enkel voertuig of aan een groep klanten in een LTL- of groupagenetwerk. De CO2-calculator van Shippeo volgt de afspraken uit het GLEC-framework en voldoet aan de EN 16258-standaard en het GHG-protocol.
 
Ocean Visibility
Met de verbeteringen in Ocean Visibility moeten supply chain en transport managers containertransporten efficiënter kunnen volgen en beheren. De nieuwe versie biedt extra mogelijkheden en een opgefriste gebruikersinterface, waaronder meer gedetailleerde statusinformatie over containers dankzij nieuwe mijlpalen op basis van automatische identificatie en geofencing; een vernieuwd orderoverzicht dat alle relevante container tracking-informatie weergeeft; mogelijkheid om afwijkingen van de door rederijen geleverde statusinformatie te detecteren; een verbeterde wereldkaart die een holistisch overzicht van alle zeevracht geeft, per boot of per individuele container; en nieuwe filters die het zoeken naar containers moeten vereenvoudigen.
 
Road Visibility
De verbeteringen in Road Visibility, de oplossing waarmee klanten zendingen over de weg kunnen volgen, moeten zorgen voor tijdsbesparing, een verhoogde datakwaliteit en de voorspellingen van ETA’s accurater maken.
Zo zou de accuraatheid van ETA’s met 32% stijgen dankzij verbeteringen in de AI/ML-algoritmes, upgrade van de Dataiku ML Ops platforminfrastructuur en vernieuwingen in de toegepaste data science-methodologieën.
 
Shippeo’s platform is in zijn geheel gemigreerd naar het Google Cloud Platform, wat ook een verbetering van de infrastructuur betekent.
Naast de toevoegingen en verbeteringen aan het platform, heeft Shippeo zich ook verder ingezet voor een hogere datakwaliteit. Zo is het datawarehouse waarop Shippeo Insights draait, nu gemigreerd naar Snowflake. Volgens Shippeo zou die analysedatabase de laadtijd van het Shippeo-dashboard met gemiddeld 50% en voor grote klanten zelfs met 90% hebben verminderd.

Foto: Denys Nevozhai op Unsplash

Recente nieuwsberichten

Sartorius Stedim Biotech automatiseert nieuwe logistieke vestiging met Jungheinrich

Sartorius Stedim Biotech in Frankrijk is een toonaangevende speler in de biofarmaceutische industrie. Om haar logistieke processen te optimaliseren, de omlooptijden te verkorten en de magazijncapaciteit te vergroten, neemt de onderneming haar intrek in een nieuwe logistieke vestiging bij de hoofdzetel in Aubagne (Frankrijk). Daarbij werd Jungheinrich, leverancier van intralogistiek-oplossingen, in de arm genomen voor de automatisering van de toekomstige vestiging.

BASF rolt OMP Unison Planning uit naar alle petrochemische vestigingen

De petrochemische divisie van chemiereus BASF legt de laatste hand aan de wereldwijde uitrol van OMP’s Unison Planning naar alle regio’s. De uitrol vormt het sluitstuk van een wereldwijd programma om geïntegreerde planningsprestaties te leveren aan de overige productievestigingen van de petrochemische divisie en de aanverwante afdelingen.

Trendrapport van Aptean voor de voedings- en drankensector wijst op belang van cloudadoptie

Softwareleverancier Aptean heeft een trendrapport gepubliceerd voor de voedings- en drankensector in België en Nederland. Het onderzoek, dat in augustus 2023 samen met onderzoeksbureau B2B International werd uitgevoerd, ging bij ruim honderd voedselproducenten en distributeurs in België en Nederland na op welke manier de grootste uitdagingen in de sector nieuwe trends aandrijven en de groeitrajecten van bedrijven beïnvloeden. Er werden vijf belangrijke trends geïdentificeerd die de voedings- en drankenindustrie in 2024 vorm zullen geven. Die trends zijn, samen met de volledige onderzoeksresultaten, beschikbaar in het rapport ‘Aptean’s 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector voor Nederland en België’.

Katoen Natie ondersteunt e-commerce Intergamma met AutoStore-installatie

Katoen Natie heeft voor Intergamma, de Nederlandse groep boven de doe-het-zelf-keten Gamma, een nieuw gerobotiseerd opslag- en pickingsysteem van AutoStore geïnstalleerd. De investering – een primeur voor Katoen Natie – kadert in een gezamenlijk toekomstproject waarbij beide bedrijven hun tienjarige samenwerking nog eens met vijf jaar hebben verlengd.

Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.

Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

100% support en evolutie zijn het fundament voor een geautomatiseerd magazijn

(Advertorial) Zowel logistiek managers als specialisten in de magazijn automatisering zullen over het volgende wel eens zijn: het opzetten van een compleet nieuw geautomatiseerd warehouse is een fantastische uitdaging. Het proces staat bol van de uitdagingen en na de realisatie is iedereen zo trots als een pauw.

Weleda bouwt duurzaam hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog

Weleda is wereldwijd een toonaangevende producent van gecertificeerde natuurcosmetica en antroposofische geneesmiddelen. Met een nieuw logistiek centrum in het Zuid-Duitse Schwäbisch Gmünd centraliseert de onderneming voortaan de internationale en nationale verkoop en delen van de productielogistiek. Op de nieuwe logistieke campus worden eindproducten, maar ook halffabricaten en grond- en hulpstoffen voor de productcategorieën natuurcosmetica en geneesmiddelen opgeslagen, gepickt en wereldwijd verzonden. Ook de verzending van reclamemiddelen en acties lopen straks via het nieuwe logistieke centrum.

TGW gaat voor duurzaamheid met nieuwe generatie Stingray-shuttles

Met de nieuwste generatie Stingray-shuttles – shuttles die bakken, dozen, trays of hangende producten vervoeren – wil TGW Logistics Group naar eigen zeggen hoge prestaties en betrouwbaarheid combineren met een energiebesparende werking en duurzame materialen. Zo zou de afwerking, gemaakt van lokaal gewonnen hout, de nieuwe generatie Stingray-shuttles jaarlijks 25 ton plastic besparen.

Libiao Robotics belooft ongeziene opslagdichtheid in het warehouse

Libiao Robotics, leverancier van intelligente sorteeroplossingen, heeft de wereldwijde lancering en uitrol aangekondigd van een innovatief magazijnautomatiseringssysteem dat hoge doorvoersnelheden en naar eigen zeggen ongeëvenaarde opslagdichtheid belooft. Libiao’s Airrob-systeem richt zich tot bedrijven met intensieve logistieke activiteiten zoals e-commerce, footwear & apparel, cosmetica & farmaceutica, maar ook tot fabrikanten die intensieve opslag van productieonderdelen nodig hebben.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.