Scallog bouwt autonome logistieke robot met smeermiddelvrije kunststof glijlagers van Igus

Foto: igus B.V.

Het Franse bedrijf Scallog, ontwikkelaar en bouwer van robotautomatiseringssystemen voor warehouses en distributiecentra, heeft een autonome robot ontwikkeld die schappen tot 600 kilogram in logistieke magazijnen kan transporteren. De robot, die luistert naar de naam ‘Boby’, kan zelfstandig schapinhoud naar het pickstation transporteren en zo tot 600 picks per uur verwerken. Meerdere robots kunnen ook in een zwerm werken, waardoor de automatiseringscapaciteit flexibel kan worden opgeschaald. Volgens Scallog leidt dat tot een productiviteitsstijging van 40%.

Bij de ontwikkeling van Boby zochten de ingenieurs naar glijlagers voor de schaargewrichten van de geïntegreerde heftafel die robuust genoeg waren om het gewicht van de schappen, dat kan oplopen tot 600 kilogram, te dragen. Tegelijkertijd moest de glijlagers onderhoudsarm, kosteneffectief en compact genoeg zijn voor de beperkte installatieruimte van de robot. De keuze viel op de iglidur G glijlagers van Igus, ontwikkelaar en producent van ‘motion plastics’. Dankzij het gebruik van tribologisch geoptimaliseerd hoogwaardig polymeer dat geoptimaliseerd is voor wrijving en slijtage, zijn de glijlager erg resistent en kennen ze een lange levensduur, zelfs wanneer ze worden blootgesteld aan hoge randbelasting en schokken. Dat betekent dat ze zelfs met een draagvermogen van 600 kilogram nog betrouwbaar werken.

Een ander voordeel is dat de kunststof lagers geen extra smeermiddelen nodig hebben. In het materiaal verwerkte vaste smeermiddelen zorgen voor een droge werking met geringe wrijving. Daardoor zijn de lagers onderhoudsvrij en vormen ze een kosteneffectief alternatief voor metalen glijlagers. Gebruikers kunnen zo kosten besparen voor onderhoud, arbeid en smeermiddelen, vooral in het geval van grote robotzwermen. Tegelijkertijd zouden de polymeer glijlagers ook een positief effect op het milieu hebben. Het weglaten van smeermiddelen vermindert de milieubelasting en het energieverbruik tijdens de productie, het gebruik en de verwijdering aan het einde van de levensduur.

En dit is hoe Boby werkt: zodra de picker een bestelling start op de computer, rijden de één meter lange autonome robots naar de juiste opslaglocaties. Met een hoogte van slechts 450 mm en een breedte van 650 mm zijn de autonome voertuigen compact genoeg om onder de schappen te rijden. Daar tillen ze deze op met behulp van een geïntegreerd schaarsysteem en rijden ze vervolgens met een snelheid tot 1,5km/u naar het verzamelstation. De robots zijn uitgerust met een optische sensor en oriënteren zich aan de hand van een markering die op de vloer is gelijmd. Als ze bij het verzamelstation aankomen, passeren ze de medewerker een voor een, zoals in een drive-in, zodat de medewerker de producten gemakkelijk uit de schappen kan pakken. De robots kunnen tot 14 uur autonoom werken zonder onderbreking en zonder op te laden.

Recente nieuwsberichten

BITO zoekt talent – Become a BIT of us!

(Advertorial) BITO zoekt een Technisch Commercieel Adviseur met ervaring in technische verkoop. Werk mee aan slimme logistieke oplossingen die bedrijven vooruithelpen en zet jouw expertise in binnen een sterk internationaal team!

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen:

Veiligheid op het laadperron blijft een uitdaging in de logistiek

(Advertorial) Slimmere systemen, automatisatie en moderne technologie zoals Industriële Internet of Things (IIoT) of Articial Intelligence (AI) bieden ons steeds meer mogelijkheden om het werk op en rond het laadperron veiliger te maken.

PICS Belgium en VCARE Academy sluiten partnership

VCARE Academy is een kennisinstituut, gevestigd in Toronto, Canada, dat zich hoofdzakelijk op de waardeketen richt.

Burg Group verdubbelt capaciteit door upgrade palletiseermachine

Burg Group is een Nederlandse producent van natuurazijn en siroop, met hoofdzetel in Heerhugowaard. Naast Nederland heeft de onderneming productielocaties in België, Duitsland, Frankrijk, Tsjechië en de Verenigde Staten. Recent heeft de azijnproducent de capaciteit van zijn palletiseermachine verdubbeld door een extra invoerbaan toe te voegen. De upgrade van deze Qimarox-machine was onderdeel van de verhuizing van een productielijn van het Belgische Roosdaal naar Heerhugowaard. De upgrade werd uitgevoerd door Qimarox Upgrading & Services (QU&S).

Turkse retailgroep Eren Perakende automatiseert DC met Dematic

De Turkse retailgroep Eren Perakende heeft Dematic, aanbieder van supply chain automatisering, geselecteerd voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Istanbul. Met het project wil het retailbedrijf de operationele efficiëntie verbeteren en voldoen aan de groeiende marktvraag.

Wago breidt AMR-vloot uit met vier SOTO-robots

Het Duitse bedrijf Wago is gespecialiseerd in verbindingen en automatiseringstechnologie. Na een succesvol demonstratieproject met SOTO-robots, dat sinds 2023 in bedrijf is, heeft Wago besloten de Mobile Robot oplossing op te schalen. In de toekomst zullen in totaal vier SOTO’s van het Jungheinrich-dochterbedrijf Magazino de volautomatische aan- en afvoer van spuitgietmachines met dragers van kleine ladingen in drieploegendienst overnemen.

Transuniverse neemt dedicated megatrailers voor Maghreb-trafiek in gebruik

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem, gespecialiseerd in groepage, heeft zes op maat ontworpen opleggers in gebruik genomen voor zijn regelmatige lijndiensten op Marokko en Tunesië. De opleggers zijn flexibel in te richten voor dubbellaags transport van pallets op de heenreis en hangend vervoer van textiel op de terugreis.

Nieuwe CEO bij Ahlers Logistics

Ahlers Logistics, de in Antwerpen gevestigde internationale logistiek dienstverlener, heeft de Nederlander Dave Van den Bos (49) benoemd tot nieuwe chief executive officer.

Raja Group lanceert de FillPak Mini papierkussenmachine in Europa

Raja Group, distributeur van verpakkingsmateriaal, brengt vanaf september 2025 de FillPak Mini op de markt in zestien Europese landen. De FillPak Mini is een compacte papierkussenmachine ontwikkeld door jarenlange partner Ranpak.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.