Samenwerking nodig voor slaagkans autonome stadslogistieke voertuigen

In het project ALEES onderzocht VIL, samen met zeven bedrijven (ACP, Bpost, Bringme, DHL Parcel Belux, Rhenus SML, Trimble en Port of Antwerp) en de stad Mechelen, de mogelijkheden die zelfrijdende voertuigen kunnen bieden voor de levering van pakketten in stadscentra. Hoewel de technologische mogelijkheden er volgens de onderzoekers veelbelovend uitzien, zal een grootschalige inzet van die voertuigen niet voor de eerstkomende jaren zijn. “Daarvoor is een aanpassing van de wetgeving nodig, alsook voldoende volume. En dat kan enkel worden gerealiseerd door middel van samenwerkingsmodellen”, klinkt het.

Een ideaal scenario is volgens VIL een hypergeconnecteerd netwerk waarin autonome voertuigen maximaal worden benut. Inbound volumes, zoals voorraden van lokale retailers en handelaars, zullen in een stedelijk distributieplatform aan de rand van de stad worden opgeslagen. Vervolgens kunnen autonome voertuigen worden ingezet om die goederen verder naar het stadscentrum te brengen. Daarnaast zullen in het stadscentrum verschillende micromagazijnen fungeren als connectoren voor alle mogelijke lokale vormen van distributie.
“Om dat scenario rendabel te maken, is er voldoende volume nodig. Vlaanderen heeft geen wereldsteden, dus er zal moeten worden samengewerkt. Die samenwerking tussen verschillende partijen is cruciaal, maar meteen ook de moeilijkste opdracht”, aldus VIL-projectleider Kris Neyens.
 
Op 25 mei voerde VIL een eerste test uit met een zelfrijdend voertuig van het Franse bedrijf Easymile in het centrum van Mechelen. Het voertuig legt volledig autonoom een traject af en maakte verschillende tussenstops bij lokale handelaars om pakjes te af leveren. De demo bleek alvast een succes en kon op bijval rekenen van zowel de omstaanders in de drukste winkelstraat van Mechelen, als van de deelnemende winkeliers.
De onderzoekers menen dat langdurige testen nu zijn aangewezen. “Zij zullen moeten worden opgezet met één of meerdere logistieke dienstverleners, steden en de bevoegde gewestelijke en federale overheden. Het belang van een gecoördineerde aanpak bij het testen van deze voertuigen kan niet genoeg worden onderstreept. De wederzijdse injectie van kennis en ervaring van de industrie en de logistieke sector moeten onze overheden sterken met concrete expertise. Dat zal uiteindelijk leiden tot een snellere implementatie van autonome stadslogistieke voertuigen en de daaraan verbonden voordelen”, luidt het nog.

Recente nieuwsberichten

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen:

Veiligheid op het laadperron blijft een uitdaging in de logistiek

(Advertorial) Slimmere systemen, automatisatie en moderne technologie zoals Industriële Internet of Things (IIoT) of Articial Intelligence (AI) bieden ons steeds meer mogelijkheden om het werk op en rond het laadperron veiliger te maken.

PICS Belgium en VCARE Academy sluiten partnership

VCARE Academy is een kennisinstituut, gevestigd in Toronto, Canada, dat zich hoofdzakelijk op de waardeketen richt.

Burg Group verdubbelt capaciteit door upgrade palletiseermachine

Burg Group is een Nederlandse producent van natuurazijn en siroop, met hoofdzetel in Heerhugowaard. Naast Nederland heeft de onderneming productielocaties in België, Duitsland, Frankrijk, Tsjechië en de Verenigde Staten. Recent heeft de azijnproducent de capaciteit van zijn palletiseermachine verdubbeld door een extra invoerbaan toe te voegen. De upgrade van deze Qimarox-machine was onderdeel van de verhuizing van een productielijn van het Belgische Roosdaal naar Heerhugowaard. De upgrade werd uitgevoerd door Qimarox Upgrading & Services (QU&S).

Turkse retailgroep Eren Perakende automatiseert DC met Dematic

De Turkse retailgroep Eren Perakende heeft Dematic, aanbieder van supply chain automatisering, geselecteerd voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Istanbul. Met het project wil het retailbedrijf de operationele efficiëntie verbeteren en voldoen aan de groeiende marktvraag.

Wago breidt AMR-vloot uit met vier SOTO-robots

Het Duitse bedrijf Wago is gespecialiseerd in verbindingen en automatiseringstechnologie. Na een succesvol demonstratieproject met SOTO-robots, dat sinds 2023 in bedrijf is, heeft Wago besloten de Mobile Robot oplossing op te schalen. In de toekomst zullen in totaal vier SOTO’s van het Jungheinrich-dochterbedrijf Magazino de volautomatische aan- en afvoer van spuitgietmachines met dragers van kleine ladingen in drieploegendienst overnemen.

Transuniverse neemt dedicated megatrailers voor Maghreb-trafiek in gebruik

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem, gespecialiseerd in groepage, heeft zes op maat ontworpen opleggers in gebruik genomen voor zijn regelmatige lijndiensten op Marokko en Tunesië. De opleggers zijn flexibel in te richten voor dubbellaags transport van pallets op de heenreis en hangend vervoer van textiel op de terugreis.

Nieuwe CEO bij Ahlers Logistics

Ahlers Logistics, de in Antwerpen gevestigde internationale logistiek dienstverlener, heeft de Nederlander Dave Van den Bos (49) benoemd tot nieuwe chief executive officer.

Raja Group lanceert de FillPak Mini papierkussenmachine in Europa

Raja Group, distributeur van verpakkingsmateriaal, brengt vanaf september 2025 de FillPak Mini op de markt in zestien Europese landen. De FillPak Mini is een compacte papierkussenmachine ontwikkeld door jarenlange partner Ranpak.

Igus besturingssoftware voor fabrikantonafhankelijke robotica groeit

Igus heeft de ondersteuning voor zijn robotbesturingssoftware verder uitgebreid. RobotCtrl moet automatisering eenvoudiger maken voor bedrijven van alle groottes. De intuïtieve besturingssoftware maakt het mogelijk robots die beschikbaar zijn op de online robotica marktplaats RBTX op een gestandaardiseerde manier te bedienen, ongeacht de fabrikant. Ook accessoires zoals camera’s, grijpers en robotcellen kunnen zo eenvoudig worden geïntegreerd. Nieuw is nu de ondersteuning van roboticafabrikanten Lebai, Hitbot en Lynx Motion.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.