Reynaers Aluminium: technologische voorloper in de branche
‘Onze zoektocht naar verbeteringen en innovaties kent geen einde’
Reynaers Aluminium, met de hoofdzetel in Duffel, ontwikkelt en verkoopt innovatieve en duurzame aluminium oplossingen voor ramen, deuren, vliesgevels, schuifsystemen, zonwering, en veranda’s. Zeker in België is het dé bekendste systeemontwerper voor de bouwindustrie. Reynaers Aluminium levert alle profielen en accessoires die de klanten zelf assembleren tot elementen voor alle marktsectoren, van particuliere woningen tot commerciële en industriële projecten. Naast een breed assortiment standaardoplossingen ontwikkelen zij op maat gemaakte oplossingen voor uitdagende projecten. Reynaers is niet alleen een leverancier, maar ook een waardevolle partner voor architecten, fabrikanten, projectontwikkelaars, investeerders en eindgebruikers. Bij Reynaers werken momenteel 2.000 werknemers in 40 landen. Het bedrijf exporteert haar producten naar meer dan 70 landen in 5 continenten. In 2018 wonnen zij nog de Factory of the Future Award, een prestigieuze prijs voor meest toekomstgerichte bedrijven in de Belgische maakindustrie. ‘Wij zijn constant op zoek naar verbeteringen en innovaties om ons magazijn zo efficiënt mogelijk in te richten en onze werkmethodes te optimaliseren.’
’Alleen al in ons centrale magazijn op de Reynaers Campus in Duffel werken 210 collega’s dagelijks aan een grote logistieke uitdaging, gezien we meer dan 4.500 verschillende profielen en 5.000 verschillende accessoires op stock hebben. Deze moeten in de juiste kwaliteit, kleur en op tijd naar onze klanten vertrekken’, vertelt Kurt Dhaen (Warehouse Manager Reynaers Campus). ‘45% van onze artikelen gaat naar de Benelux en 55% is bestemd voor de export. België is nog steeds onze grootste afzetmarkt, gevolgd door Frankrijk. We realiseren momenteel een jaaromzet van 537 miljoen euro, toch fors voor een familiebedrijf. En we groeien ieder jaar zo’n 8% waardoor de logistieke opgave steeds groter wordt. Onze magazijnruimte omvat hier meer dan 62.000 m². In 2016 hebben we bijgebouwd en we denken inmiddels opnieuw na over nog meer uitbreiding van het vloeroppervlak. De digitale transformatie is al jaren geleden ingezet en -het kan ook niet anders- wordt steeds belangrijker. We hebben daarom een grote, eigen IT-afdeling van zo’n 30 IT-specialisten. Zo zijn we onder andere in staat om snel in te spelen op wijzigingen in werkmethodes en configureren we nieuwe apparaten naar onze eigen wensen.’
Beste prijs/kwaliteitverhouding
‘Voordat we overstapten naar de Panasonic Toughbook tablets werkten we in ons magazijn al jaren met andere toestellen’, vervolgt Dhaen. ‘Op een gegeven moment werden die niet meer ondersteund door de toenmalige leverancier. Toen zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe partij die de oude toestellen kon vervangen. We hebben vier tablets van verschillende merken naast elkaar getest en samen met de collega’s van de werkvloer geëvalueerd. Hier kwam Panasonic unaniem in prijs/kwaliteitverhouding als beste uit de bus. Voor ons was een aantal zaken van belang in de afweging: de schermresolutie en -grootte, de aanpasbaarheid van de schermen (belangrijk voor de orderpickers om werktekeningen te kunnen expanderen naar volledige schermgrootte om ze op detailniveau te kunnen bekijken), gebruiksgemak en gewicht van de tablet. De meeste tablets zitten in een houder op een elektrische picker. Maar bij binnenkomst en vertrek van de goederen lopen de orderpickers rond met het toestel. Dan is een laag gewicht essentieel. Van de inmiddels 125 aangeschafte tablets beschikken er 25 over een ingebouwde barcodescanner. Hierdoor kunnen de artikelen eenvoudig op de werkvloer zelf worden in- en uitgeboekt. Een extra handeling op een computer wordt dan overbodig. We hebben voor de meeste toestellen de garantie van drie jaar uitgebreid naar vijf jaar. We beschikken wel over enkele reserve tablets, maar hebben in de vier jaar dat we ze gebruiken bijna géén uitval gehad.’
Buitenlandse filialen
Het lakken en isoleren van aluminiumprofielen vraagt veel kennis en ervaring. Om zeker te zijn van topkwaliteit van de oppervlaktebehandeling nam Reynaers enkele jaren geleden het lakbedrijf Alural over en werken ze samen met nauwkeurig geselecteerde anodisatiebedrijven. Voor het isoleren van de aluminium profielen beschikken ze over een eigen isolatiebedrijf ERAP. Dhaen: ‘Ook ERAP maakt in het pickproces gebruik van de tablets van Panasonic. En sinds kort picken ze de orders in ons Franse filiaal met een vijftiental tablets. Ze werkten daar -zoals wij vroeger hier ook deden- nog met uitgeprinte lijsten waar de gepickte goederen op werden afgevinkt. Dat was natuurlijk veel foutgevoeliger dan een geautomatiseerd systeem. Op dit moment analyseren we de Franse ervaringen om deze mee te nemen in de implementatie in het Engelse filiaal. Dit alles is een groot project voor onze IT-afdeling. Wij passen namelijk altijd de inrichting van de schermen aan op de wensen van onze interne klanten. Ook dat kost veel inspanning en tijd, waardoor we de implementatie gefaseerd doorvoeren.’
Pick-to-order
‘Klanten bestellen hun materiaal steeds meer per project’, stelt Dhaen. ‘Waar zij vroeger grote bestellingen deden voor hun eigen magazijn, vragen ze nu aan ons om werf per werf aan te leveren. Dit maakt dat wij vaker ons magazijn in moeten. Voor de hang- en sluitwerkaccessoires in ons centrale magazijn ontwikkelen we daarom momenteel een pick-to-order-programma dat ervoor zorgt dat we orders van verschillende klanten in één batch kunnen picken. Op de tablets van Panasonic kunnen we de goederen per klant op het scherm in een andere kleur weergeven. Dit is voor de medewerkers op de werkvloer zeer overzichtelijk en de nieuwe werkwijze levert een enorme tijdsbesparing op.’
Aandacht voor verbeteringen en innovaties
De kwalitatief hoogwaardige systemen van Reynaers Aluminium voldoen aan de strengste eisen wat betreft comfort, veiligheid, architectonisch ontwerp, energiebesparing en duurzaamheid. Innovatie is na trouw, uitmuntendheid en respect dan ook één van de vier waarden waar Reynaers belang aan hecht. ‘We triggeren iedereen op zijn eigen domein aandacht te besteden aan verbeteringen’, aldus Dhaen. ‘We houden onszelf ook scherp door continu rond te blijven kijken in de markt. Zo hebben we laatst weer een test gedaan met een nieuw ontwikkelde handheld van een andere fabrikant. Toch bleek deze niet beter te zijn dan die van Panasonic, zelfs niet na vijf jaar! Zij lopen qua technologische ontwikkeling echt voorop. We zijn met de Panasonic-toestellen van Windows 8 naar Windows 10 gegaan; dat is eigenlijk wel de grootste verandering geweest. We hebben wel in het begin een gebruiksprobleem gehad met de scanner voor de pickers die veel moesten scannen. Een bedieningsknop op de hardware zat op een voor hen onhandige plek. Dat probleem hebben we snel opgelost met een externe scanner die werkt met een bluetooth-verbinding. Ook dan denken de mensen van Panasonic constructief mee!’