Realtime besturing van intern transport vanuit digitale tweeling

Foto: Linde MH

Het moederbedrijf van Linde Material Handling, de KION Group, heeft een grootschalige samenwerking aangekondigd met AI-bedrijf NVIDIA en organisatieadviesbureau Accenture, om industriële automatisering naar een hoger niveau te tillen. Daarbij zal een belangrijke rol weggelegd zijn voor het AI-platform Omniverse van NVIDIA, dat a.d.h.v. een digitale tweeling grote hoeveelheden data van magazijnprocessen in real time kan registreren, verwerken en analyseren.

Linde MH is begonnen met de ontwikkeling van oplossingen op basis van AI. “Daarmee slaan we een nieuwe weg in om het concurrentievermogen van onze klanten te verbeteren en hun materiaalstroom klaar te maken voor de toekomst. We werken al aan proefprojecten met enkele grote klanten, omdat de bijbehorende investeringen vooral voor hen de moeite waard zullen zijn”, vertelt Ulrike Just, lid van de raad van bestuur van Linde MH.

Transparantie

De eerste stap in de strategie van Linde MH bestaat erin de manueel bediende trucks in een netwerk op te nemen. Daarvoor ontwikkelt het momenteel een realtime lokalisatiesysteem dat zowel binnen magazijnen als op buitenterreinen werkt. Dat systeem maakt gebruik van ‘low infrastructure’ ultra-breedbandtechnologie om de locatie van elk voertuig te bepalen. Vervolgens krijgen hun chauffeurs instructies over hoe ze door het magazijn moeten navigeren of worden ze via een display op de hoogte gebracht van nieuwe of gewijzigde transportorders. Het systeem combineert locatiegegevens met voertuiggegevens, zoals de stuurhoek. Op die manier kan de route in real time worden aangepast als er bijvoorbeeld veel goederenverkeer is en er te veel tijd verloren gaat.

Bij de tweede stap worden ook autonome toestellen toegevoegd. Het vereist echter veel rekenkracht om die gecoördineerd te laten samenwerken met handmatig bediende toestellen en optimale routes uit te werken. “Als er honderd of meer voertuigen moeten worden gecoördineerd, is dat alleen mogelijk met intelligentie op een hoger niveau en hardware die zulke grote hoeveelheden data kan verwerken”, legt Ron Winkler, managing director van de Digital Business Unit bij Linde MH, uit. “Dat is waar de AI van het NVIDIA Omniverse-platform in beeld komt. Daarin wordt een digitale tweeling van het magazijn gecreëerd, een virtueel 1:1 beeld van de fysieke werkelijkheid.” In die digitale omgeving kunnen simulaties in fracties van seconden worden berekend. Dat kan worden ingezet om routes te optimaliseren en voor de optimale coördinatie van AMR’s en manueel bediende trucks, of om aanpassingen aan magazijninrichtingen te maken.

Om alles vlot te laten verlopen, worden alle fysieke gegevens van industriële trucks (bv. motorvermogen en stuurhoek) en de infrastructuur (bv. stellingen en rijpaden) digitaal opgeslagen in het NVIDIA Omniverse-platform. Die virtuele ruimte wordt vervolgens gebruikt om alle informatie te verwerken die wordt opgeleverd vanuit sensoren, voertuig- en infrastructuurcamera's, magazijnbeheersoftware en voertuigcontrolesystemen.

Belang van simulatie

Camerasystemen op infrastructuur en trucks monitoren de laad- en opslagzones en tracken zowel ladingdragers als AMR’s en manueel bestuurde voertuigen. Die beelden worden meteen geïnterpreteerd en verwerkt door de AI. Een voorbeeld: een heftruckchauffeur brengt met zijn Linde heftruck goederen naar de voorste zone van het magazijn. Vanuit de afgebakende transferzone haalt een autonome Linde stapelaar de pallet om deze naar de stellingen te transporteren. Om het materiaal en de goederen naadloos op het Omniverse-platform te documenteren en traceerbaar te maken, uploadt de mobiele camera op de heftruck automatisch een foto van de lading wanneer de pallet wordt opgepakt. Tegelijkertijd herkent hij mensen en obstakels en past hij het gedrag van de heftruck onmiddellijk aan de situatie aan. De stationaire camera’s in het magazijn geven het systeem informatie over de bezetting van de opslagruimtes en registreren ook mogelijke aanrijdingen met mensen. Dat zorgt ervoor dat de voertuigen indien nodig snelheid kunnen minderen.

Maar wat als de heftruckchauffeur de pallet niet zo nauwkeurig op het gespecificeerde gebied plaatst als een AGV nodig heeft? De digitale tweeling weet via de stationaire camera’s dat de pallet is geplaatst en heeft de pickopdracht doorgegeven aan de autonome Linde L-MATIC core. Dankzij de intelligente camera van de AGV weet de AI echter dat de pallet niet juist staat, waarna ze op zoek gaat naar een oplossing. Een vergelijkbare situatie ontstaat wanneer kratten wegglijden of een deel van de lading overhangt. Als dat voorvalt, zal het worden opgemerkt door de stationaire camera’s en komt de AI tot de conclusie dat de goederen niet door een AGV kunnen worden opgepikt. De Linde L-MATIC core stopt dan en wacht tot hij een andere transporttaak toegewezen krijgt. Gelijktijdig berekent de AI welk handmatig bediend voertuig in de buurt de opdracht efficiënt kan overnemen.

Recente nieuwsberichten

Eutraco begeleid door Wanaka Partners bij ‘sale and leaseback’ van hoogbouwmagazijn

Logistiek dienstverlener Eutraco heeft de ‘sale and leaseback’ afgerond van zijn nieuwe, volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn in Roeselare.

Het distributiecentrum biedt een operationeel oppervlak van 21.650m² en beschikt over een opslagcapaciteit voor 47.000 pallets, wat efficiëntie en grote volumes aan logistieke activiteiten mogelijk moet maken. Het moderne magazijn werd ontwikkeld in samenwerking met MG Real Estate.

Inetum ontwikkelt AI-oplossing voor tenderanalyse

Inetum, een Europese speler in digitale diensten met hoofdzetel in Huizingen, lanceert een nieuwe AI-gedreven managementtool die tenderprocessen tot 30% sneller zou laten verlopen. De tool analyseert dossiers automatisch en geeft ambtenaren meer ruimte om weloverwogen beslissingen te nemen.

Körber bouwt hightechfabriek in Porto

Körber Business Area Supply Chain, onderdeel van de internationale technologiegroep Körber, start met de bouw van een nieuwe productievestiging in Portugal. De fabriek komt er in het Ermida Industrial Park in Santo Tirso, in de buurt van Porto.

Ciblex digitaliseert logistieke processen en transport met Zetes

Ciblex, actief in het expresvervoer van kleine pakketten en onderdeel van de Walden Express International Group, is een samenwerking aangegaan met Zetes om een grootschalige digitale transformatie te realiseren voor betere traceerbaarheid en hogere efficiëntie van de logistieke operatie.

Manhattan Associates transformeert Enterprise Selling met Enterprise Promise & Fulfill

Nog nieuws van Manhattan Associates is de lancering van Enterprise Promise & Fulfill, een cloud-native oplossing die een nieuwe wending moet geven aan traditioneel orderbeheer. De oplossing breidt bestaande ERP-systemen uit met functionaliteit om voorraadinzicht in intelligente ordertoezegging te maximaliseren en fulfilment te optimaliseren. De oplossing richt zich op het verbeteren van het bestaande ERP-landschap van de klant en is bedoeld om een aantal fundamentele uitdagingen op te lossen waar B2B-verkopers mee te maken hebben, zoals beperkt inzicht in de voorraad, handmatige afhandeling van uitzonderingen, onnauwkeurige toezeggingen, gefragmenteerde orderorkestratie en stijgende orderverwerkingskosten.

Manhattan Active beschikbaar op Google Cloud Marketplace

Manhattan Associates heeft een uitgebreide go-to-market-samenwerking aangekondigd met Google Cloud. De Manhattan Active-oplossingen zijn voortaan beschikbaar op Google Cloud Marketplace, wat klanten moet helpen hun digitale transformatie te versnellen en hun supply chain commerce-oplossingen snel in te zetten, te beheren en te ontwikkelen op de wereldwijde infrastructuur van Google Cloud.

Value Chain Bustour op bezoek bij Mobis, All Sport en Soudal

Altijd al een kijkje achter de schermen willen nemen bij Mobis Parts Europe, All Sport en Soudal? Dat kan tijdens de volgende Value Chain bustour op donderdag 19 juni 2025! Samen met zijn partners Adaptive PearlChain, Centric, Easy Systems en Vanas Engineering leidt Value Chain u binnen bij drie prominente bedrijven.

Lowpad introduceert de Lowpad X modulaire Turtle AMR

Lowpad breidt zijn vloot van autonome mobiele robots uit met de Lowpad X.

De Lowpad X is een compacte, modulaire AMR die speciaal ontworpen is voor high-density case picking.

Toolstation kiest GXO als logistieke partner in Nederland

Pure-play logistiek dienstverlener GXO Logistics gaat in Nederland samenwerken met Toolstation, een leverancier van bouwmaterialen en gereedschap voor vakmensen en doe-het-zelvers. Voor Toolstation is het de eerste keer dat het activiteiten in Nederland uitbesteedt.

China Cargo Airlines vliegt voortaan tussen Liege Airport en Hefei

Met de komst van een nieuwe luchtvaartmaatschappij blijft de luchthaven van Luik zijn rol als belangrijk logistiek knooppunt in Europa uitbreiden. China Cargo Airlines legt sinds 23 mei 2025 een nieuwe cargoroute af tussen Liege Airport (LGG) en de Chinese luchthaven Hefei Xinqiao International Airport (HFE). De service wordt voortaan drie keer per week uitgevoerd met de Boeing 777 Freighter (B777F). Daarmee krijgt Hefei, een snel groeiend industrieel centrum in Oost-China, nu directe toegang tot het hart van Europa.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.