Realtime besturing van intern transport vanuit digitale tweeling

Foto: Linde MH

Het moederbedrijf van Linde Material Handling, de KION Group, heeft een grootschalige samenwerking aangekondigd met AI-bedrijf NVIDIA en organisatieadviesbureau Accenture, om industriële automatisering naar een hoger niveau te tillen. Daarbij zal een belangrijke rol weggelegd zijn voor het AI-platform Omniverse van NVIDIA, dat a.d.h.v. een digitale tweeling grote hoeveelheden data van magazijnprocessen in real time kan registreren, verwerken en analyseren.

Linde MH is begonnen met de ontwikkeling van oplossingen op basis van AI. “Daarmee slaan we een nieuwe weg in om het concurrentievermogen van onze klanten te verbeteren en hun materiaalstroom klaar te maken voor de toekomst. We werken al aan proefprojecten met enkele grote klanten, omdat de bijbehorende investeringen vooral voor hen de moeite waard zullen zijn”, vertelt Ulrike Just, lid van de raad van bestuur van Linde MH.

Transparantie

De eerste stap in de strategie van Linde MH bestaat erin de manueel bediende trucks in een netwerk op te nemen. Daarvoor ontwikkelt het momenteel een realtime lokalisatiesysteem dat zowel binnen magazijnen als op buitenterreinen werkt. Dat systeem maakt gebruik van ‘low infrastructure’ ultra-breedbandtechnologie om de locatie van elk voertuig te bepalen. Vervolgens krijgen hun chauffeurs instructies over hoe ze door het magazijn moeten navigeren of worden ze via een display op de hoogte gebracht van nieuwe of gewijzigde transportorders. Het systeem combineert locatiegegevens met voertuiggegevens, zoals de stuurhoek. Op die manier kan de route in real time worden aangepast als er bijvoorbeeld veel goederenverkeer is en er te veel tijd verloren gaat.

Bij de tweede stap worden ook autonome toestellen toegevoegd. Het vereist echter veel rekenkracht om die gecoördineerd te laten samenwerken met handmatig bediende toestellen en optimale routes uit te werken. “Als er honderd of meer voertuigen moeten worden gecoördineerd, is dat alleen mogelijk met intelligentie op een hoger niveau en hardware die zulke grote hoeveelheden data kan verwerken”, legt Ron Winkler, managing director van de Digital Business Unit bij Linde MH, uit. “Dat is waar de AI van het NVIDIA Omniverse-platform in beeld komt. Daarin wordt een digitale tweeling van het magazijn gecreëerd, een virtueel 1:1 beeld van de fysieke werkelijkheid.” In die digitale omgeving kunnen simulaties in fracties van seconden worden berekend. Dat kan worden ingezet om routes te optimaliseren en voor de optimale coördinatie van AMR’s en manueel bediende trucks, of om aanpassingen aan magazijninrichtingen te maken.

Om alles vlot te laten verlopen, worden alle fysieke gegevens van industriële trucks (bv. motorvermogen en stuurhoek) en de infrastructuur (bv. stellingen en rijpaden) digitaal opgeslagen in het NVIDIA Omniverse-platform. Die virtuele ruimte wordt vervolgens gebruikt om alle informatie te verwerken die wordt opgeleverd vanuit sensoren, voertuig- en infrastructuurcamera's, magazijnbeheersoftware en voertuigcontrolesystemen.

Belang van simulatie

Camerasystemen op infrastructuur en trucks monitoren de laad- en opslagzones en tracken zowel ladingdragers als AMR’s en manueel bestuurde voertuigen. Die beelden worden meteen geïnterpreteerd en verwerkt door de AI. Een voorbeeld: een heftruckchauffeur brengt met zijn Linde heftruck goederen naar de voorste zone van het magazijn. Vanuit de afgebakende transferzone haalt een autonome Linde stapelaar de pallet om deze naar de stellingen te transporteren. Om het materiaal en de goederen naadloos op het Omniverse-platform te documenteren en traceerbaar te maken, uploadt de mobiele camera op de heftruck automatisch een foto van de lading wanneer de pallet wordt opgepakt. Tegelijkertijd herkent hij mensen en obstakels en past hij het gedrag van de heftruck onmiddellijk aan de situatie aan. De stationaire camera’s in het magazijn geven het systeem informatie over de bezetting van de opslagruimtes en registreren ook mogelijke aanrijdingen met mensen. Dat zorgt ervoor dat de voertuigen indien nodig snelheid kunnen minderen.

Maar wat als de heftruckchauffeur de pallet niet zo nauwkeurig op het gespecificeerde gebied plaatst als een AGV nodig heeft? De digitale tweeling weet via de stationaire camera’s dat de pallet is geplaatst en heeft de pickopdracht doorgegeven aan de autonome Linde L-MATIC core. Dankzij de intelligente camera van de AGV weet de AI echter dat de pallet niet juist staat, waarna ze op zoek gaat naar een oplossing. Een vergelijkbare situatie ontstaat wanneer kratten wegglijden of een deel van de lading overhangt. Als dat voorvalt, zal het worden opgemerkt door de stationaire camera’s en komt de AI tot de conclusie dat de goederen niet door een AGV kunnen worden opgepikt. De Linde L-MATIC core stopt dan en wacht tot hij een andere transporttaak toegewezen krijgt. Gelijktijdig berekent de AI welk handmatig bediend voertuig in de buurt de opdracht efficiënt kan overnemen.

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.