Optioryx vermindert het vervoer van lucht met 3D-oplossing

De Gentse start-up Optioryx wil met AI-gestuurde verpakkingsoplossingen de internationale logistieke wereld veroveren. De 3D-software van Optioryx moet bedrijven helpen minder lucht in dozen te verpakken en er tegelijk voor zorgen dat dozen efficiënter op pallets en in vrachtwagens worden gestapeld.

In een periode waarin bedrijven met torenhoge energierekeningen worstelen, is elke vorm van efficiëntie en kostenbesparing welkom. Daarvoor ontwikkelde Optioryx, opgericht door de jonge ondernemers Bart Gadeyne, Gilles Vandewiele en Vic Degraeve, een product op maat. Volgens Optioryx werken veel commerciële spelers met een dozenassortiment dat niet is afgestemd op het order- en artikelprofiel van hun klanten, noch op de door hun pakketbezorgers vastgestelde transportkostenstructuur. Daardoor bevatten pakketten vaak te veel lucht bij het verlaten van het magazijn, met als gevolg een verhoogde CO2-uitstoot en overbodige kosten. Het 3D-stapelalgoritme van Optioryx optimaliseert het dozenassortiment met behulp van artificiële intelligentie. Optioryx3D zorgt voor het optimale dozenassortiment dat sterk aansluit bij het order of itemprofiel en de transportkostenstructuur. De oplossing richt zich tot alle spelers in de e-commercewereld: van webshops over leveranciers tot magazijnen, alsook 3PL’s die met de omnichannel-evolutie in aanraking komen.
 
De volumetrische transportkosttoeslagen die in de VS al stevig worden toegepast – getuige de tarieven van FedEx en UPS – vinden ook hun weg naar Europa. “De volumetrische aanpassing van de PostNL-tarieven vorig jaar zijn daar een mooi voorbeeld van”, illustreert CEO Bart Gadeyne (foto). “Dat is nog maar het begin. De tijd dat de transportkosten voor een klein of groot pakket gelijk waren, is bijna voorbij. Door dergelijke complexe transporttarieven uit te buiten, helpen we onze klanten niet alleen duurzamer te zijn – minder lucht verpakken en karton besparen – maar ook sterk te besparen op hun transportkosten.”
 
Bedrijven die de 3D-methode van Optioryx gebruiken om dozen te verpakken, zouden gemiddeld 7 tot 12% aan kosten besparen in verhouding tot manueel verpakken, zonder dat ze daarbij iets fundamenteels aan hun operationele proces hoeven te veranderen. Bovendien zou de tool in een mum van tijd kunnen worden geïmplementeerd en is de software compatibel met WMS- en TMS-pakketten. Onder meer Van Moer Logistics werkt al met Optioryx samen.
 
De jonge ondernemers willen met hun oplossing in eerste instantie de Europese logistieke markt veroveren, maar ze doen er naar eigen zeggen alles aan om bedrijven overal ter wereld met hun oplossing te bedienen. “Dankzij een gebruikersvriendelijke API die in de cloud draait, is onze oplossing overal ter wereld toegankelijk”, klinkt het. “Via een integratie met Wastelabs bedienen we zelfs een klant in Singapore.”

Foto: Optioryx / CEO Bart Gadeyne

Recente nieuwsberichten

Contargo neemt Transport Clynhens J. over

Sinds 1 april 2023 is het transportbedrijf Transport Clynhens J. in handen van Contargo Berry BV. Met de overname versterkt Contargo zijn productportfolio op het vlak van het containervervoer te water, op het spoor en op de weg binnen zijn trimodale concept.

Trimble rondt overname Transporeon af

Trimble heeft bekendgemaakt dat het de eerder aangekondigde overname van Transporeon heeft afgerond. Trimble financierde de transactie met een combinatie van middelen, waaronder preferente obligaties, een termijnlening, bestaande kredietfaciliteiten en liquide middelen.

Dematic automatiseert nieuw logistiek centrum van KION

Onlangs werd in het Duitse Kahl am Main, vlak bij Aschaffenburg, gestart met de bouw van een nieuw onderdelenmagazijn voor de KION Group. Dematic, dat tot de KION Group behoort, zal het logistieke centrum uitrusten met de nieuwste automatiseringstechnologie.

E-commerce: zijn uw pakketten wel een goede merkambassadeur?

(Advertorial) Hoewel de e-commercesector al vele jaren in opkomst is, blijft deze verder groeien en de trend vertoont geen vertraging. Naast de pure e-commerce spelers, komen er steeds meer multi-channel verkopers bij, waardoor de online stromen alleen maar toenemen.

Smart Robotics lanceert Smart Mixed Case Palletizer voor snellere levering op dezelfde dag

Smart Robotics, wereldwijd leverancier van roboticaoplossingen voor magazijnautomatisering, heeft de opvolger van de Smart Palletizer gelanceerd: de Smart Mixed Case Palletizer. Het gaat om een gerobotiseerd ‘pick & place’-station, ontworpen om de leversnelheid van het magazijn te verbeteren door een van de grootste knelpunten – het handmatig palletiseren van gemengde SKU’s – weg te nemen.

DP World beveiligt containerafhaling in Antwerpen met vingerscantechnologie

Logistieke wereldspeler DP World past voor het eerst vingerscantechnologie toe op de Antwerp Gateway terminal om de containerafhaling beter te beveiligen. Geregistreerde vrachtwagenchauffeurs kunnen er voortaan hun container met behulp van hun vingerafdruk ophalen.

Crown stelt SP 1500 Serie van hoog heffende orderpickers voor

Leverancier van intern transportmaterieel Crown, lanceert in heel Europa de SP 1500 Serie van hoog heffende orderpickers. Met de SP Serie wil Crown een geschikt heftruckmodel bieden voor elke orderpickingtoepassing op hoogte. Zo zijn de modellen met vaste vorken geschikt om grote en moeilijk hanteerbare artikelen te heffen, terwijl trucks met extra heffunctie vooral geschikt zijn voor orderverzameltaken die grote aantallen kleine of zware artikelen omvatten.

Bedrijven ervaren barrières ondanks geloof in digitale transformatie

Nieuw onderzoek in opdracht van Panasonic Connect Europe toont aan dat bedrijven vertrouwen hebben in technologie om hun productiviteit te verhogen, maar tegelijkertijd met grote kennis- en vaardigheidsbarrières worden geconfronteerd om hun digitale transformatieprojecten te voltooien.

UPS Healthcare opent eerste DC voor gezondheidszorg in Duitsland

UPS Healthcare heeft zijn eerste speciale logistieke faciliteit voor gezondheidszorg geopend in het Duitse Giessen. Daarmee wil UPS Healthcare naar eigen zeggen meer zichtbaarheid en controle kunnen bieden om ervoor te zorgen dat de patiëntkritische producten van zijn klanten worden geleverd waar ze moeten zijn, op het juiste moment en bij de juiste temperatuur.

Warehouse automation, bespaar kosten en genereer meer herhaalaankopen

(Advertorial) De meest effectieve manier om het aantal herhaalaankopen te vergroten vind je gewoon in je warehouse zelf. Door processen te verbeteren bespaar je niet alleen op kosten, maar vergroot je vooral de klanttevredenheid. Onderzoek laat zien dat voor 94% van de consumenten een positieve klantervaring de reden is om een herhaalaankoop te doen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.