E-commerce: zijn uw pakketten wel een goede merkambassadeur?

(Advertorial)Hoewel de e-commercesector al vele jaren in opkomst is, blijft deze verder groeien en de trend vertoont geen vertraging. Naast de pure e-commerce spelers, komen er steeds meer multi-channel verkopers bij, waardoor de online stromen alleen maar toenemen.

Daardoor neemt ook de concurrentiedruk toe en wordt het belangrijk om de klant een onberispelijke service te bieden. Bedrijven proberen de loyaliteit te verhogen door een vlekkeloze klantervaring.

DE KLANTERVARING ALS COMMERCIEEL UITGANGSPUNT

De klantervaring is de optelsom van alle interacties tussen de klant en het merk; website, producten, levering, klantenservice, enz. Het is een lange weg om deze ervaring op te bouwen, maar een negatieve ervaring werkt veel sneller. Dankzij de review, vooral op social media, duurt het niet lang of klachten worden breed gedeeld.

Bij de verkoop van een product hoort ook een goede aflevering en dus ook een goede verpakking. De verpakking weerspiegelt immers de productkwaliteit en de merkbelofte. Beschadigingen kunnen leiden tot teleurstellingen of, erger nog, het uitblijven van herhalingsaankopen. Om dit te voorkomen, moet de verpakking aan verschillende criteria voldoen:

Veiligheid
Dit is natuurlijk de belangrijkste functie van een verpakking. Ze biedt bescherming tegen externe factoren (diefstal, stoten, weersinvloeden, vallen, enz.) om ervoor te zorgen dat het pakket veilig en in goede staat aankomt. Vulmateriaal of wiggen zijn een goed hulpmiddel, maar niet erg milieuvriendelijk. Met geautomatiseerde oplossingen, zoals krimpfolie, blijven de producten goed op hun plek zitten. De handige scheurstrips bewijzen dat de doos niet is geopend. Het aanpassen van dozen aan de inhoud is ook een goede keuze voor een veilig transport.

Faciliteren van retouren
Het percentage retouren verschilt afhankelijk van de sector, maar schommelen rond de 10%, met uitschieters naar 20-25% (textiel). De verpakkingen houden natuurlijk hier rekening mee. Het gebruik van een doos met dubbele flap bijvoorbeeld maakt hergebruik mogelijk. Er zijn vele verschillende mogelijkheden, maar centraal staat natuurlijk het gemak voor de klant om een negatieve koopervaring te compenseren.

Minder verbruiksmaterialen
We willen steeds verantwoordelijker consumeren en dat verklaart de trend om het gebruik van verbruiksmaterialen te beperken. Een verpakking die is aangepast aan de inhoud draagt niet alleen bij aan de veiligheid (minder lege ruimte in de verpakking betekent een lager risico op botsen en stoten), maar draagt ook bij aan het milieu. Er zijn immers minder dozen nodig voor het transport en vulmateriaal wordt overbodig. Geen wig, geen luchtkussens, geen polystyreen. Consumenten worden steeds gevoeliger voor dit soort kwesties.

DE VERPAKKING ALS COMMUNICATIEMIDDEL

Met de klantervaring als uitgangspunt ontwikkelen specialisten verpakkingssystemen, waarmee de dozen individueel kunnen worden bedrukt. Bijvoorbeeld voor een speciale boodschap of om een logo in kleur te bedrukken. De Jivaro Print-machine van Savoye is hier een mooi voorbeeld van; het biedt een unieke combinatie van geautomatiseerd printen en minder lege ruimte.

Het bedrukken van een pakket maakt de ontvangst leuker en draagt bij aan de merkbeleving, maar er zijn meer voordelen. Zo kan de verkoper inspringen op bepaalde commerciële momenten (Kerstmis, Pasen, uitverkoop, Black Friday, Valentijnsdag, enz.). Ook kan een pakket worden aangepast aan de wensen van de klant, bijvoorbeeld bij een cadeau dat bij een dierbare wordt afgeleverd. De klant kan een gepersonaliseerde foto of bericht af laten drukken voor de ontvanger.

Behalve voor de consument, is deze printoplossing waardevol voor logistieke dienstverleners, die voor meerdere merken werken. De printoptie reduceert het gebruik van vele voorbedrukte dozen. Transportlabels kunnen direct op de doos bedrukt worden en dat scheelt weer in papier.

Verpakkingen werden lange tijd gezien als een eenvoudige transporteur, maar krijgen vandaag een meer strategischer rol. Het worden merkambassadeurs en dragen aanzienlijk bij aan die zo gewenste positieve klantervaring.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer over de Jivaro Print: https://www.savoye.com/nl/oplossingen/verpakkingsmachines/

Recente nieuwsberichten

Vijf goede redenen om over te schakelen op HVLS ventilatoren

(Advertorial) Allereerst, wat is een HVLS ventilator? De afkorting staat voor High Volume, Low Speed. Ze zijn uitgerust met extra grote bladen en draaien op een rustige snelheid rond. Je zou denken dat de omwentelsnelheid hoger kan, maar niets is minder waar. In combinatie met het speciale profiel van de bladen, zorgt deze snelheid juist voor een verplaatsing van de meeste lucht over het grootste gebied, tegen de laagste kosten.

Woolworths vertrouwt op Knapp voor e-grocery fulfilment

De Australische supermarktketen Woolworths heeft een beroep gedaan op systeemintegrator Knapp voor de bouw van het eerste volledig geautomatiseerde central fulfilment centre (CFC) van Woolworths in Western Sydney. De 22.000m² grote site in Auburn maakt gebruik van de E-Grocer-oplossing van Knapp en moet voor een belangrijke ommezwaai zorgen in de manier waarop boodschappen aan klanten worden geleverd. Het CFC zou de online capaciteit in Western Sydney met meer dan vijftig procent vergroten en kan tot 60.000 online bestellingen per week verwerken. Dankzij de Knapp Pick-it-Easy Robot stations kan het Woolworths-team in Auburn de bestellingen van klanten efficiënter en nauwkeuriger verzamelen.

WDP ontwikkelt duurzaam DC van 54.000m² in Roemenië

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP zal starten met de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 54.000m² in het WDP Park Bucharest-Ștefănești in Roemenië. Deze ontwikkeling, gericht op een BREEAM Outstanding certificering, wordt gerealiseerd voor een bestaande klant en moet de verdere uitbouw weerspiegelen van WDP’s samenwerking met een internationale retailer. De ontwikkeling maakt gebruik van WDP’s grondbank en gaat gepaard met een investeringsbedrag van ongeveer veertig miljoen euro. Na de oplevering eind 2026 zal de nieuwbouw op lange termijn worden verhuurd op basis van een vast triple-net-huurcontract van minstens vijftien jaar.

JBT Marel stuurt wereldwijde distributie aan met SAP S/4HANA en EWM

JBT Marel is wereldwijd actief als leverancier van apparatuur, technologie en services voor de voedingsmiddelenindustrie. Om te kunnen blijven voldoen aan de groeiende vraag naar reserveonderdelen, heeft JBT Marel een nieuw global distribution center in Eindhoven geopend. Die klimaatneutrale hub wordt volledig aangestuurd door SAP S/4HANA en SAP Extended Warehouse Management (EWM). Daarmee zet JBT Marel een volgende stap in zijn wereldwijde digitale transformatie.

OneMed schakelt TGW Logistics in voor fulfilment center

OneMed is een van de grootste leveranciers van medische producten in Zweden. Als onderdeel van de Asker Healthcare Group verkoopt het bedrijf een assortiment van ongeveer 30.000 producten, van speciale artikelen voor laboratoria en diagnostiek tot verbandmateriaal en chirurgische kleding. Automatisering speelt een cruciale rol bij het garanderen van een betrouwbare en tijdige levering van essentiële medische producten aan ziekenhuizen, zorginstellingen en particuliere zorgverleners. Daarom heeft het healthcare bedrijf TGW Logistics in de arm genomen om in Göteborg een hoogwaardig fulfilment center te bouwen. De oplevering van het project is gepland voor het najaar van 2026.

PGS zet samen met Eutraco e-truck in voor lokaal transport

Met meer dan vijftig vestigingen in twaalf landen en ongeveer duizend medewerkers levert PGS Group nieuwe en tweedehandse houten pallets en aanverwante reverse logistics diensten. Het volledige aanbod en het Europese netwerk maken PGS een belangrijke logistieke partner in de verpakkingssector. PGS Group zet nu een volgende, strategische stap in de verduurzaming van de palletsector: na de zomervakantie zal een eerste volledig elektrische vrachtwagen worden ingezet om vanuit de sites in Snaaskerke en Lichtervelde de klanten in de regio met afgewerkte pallets te beleveren. Op de terugweg wordt telkens, vanuit de zagerij in Zulte, hout meegenomen om de productiesites te bevoorraden. Op die manier maakt PGS naar eigen zeggen de elektrische ‘supply-cirkel’ rond.

Distrilog neemt Transport Michiels over

Transport- en logistiek bedrijf Distrilog neemt per 1 juli 2025 het familiebedrijf Transport Michiels officieel over. Transport Michiels, met hoofdkantoor in Hulshout, is gespecialiseerd in uitzonderlijk en buitenmaats transport. Met die strategische acquisitie breidt Distrilog zijn aanbod uit naar de niche-transportmarkt.

Linde MH voltooit vernieuwing van gamma autonome magazijntrucks

Linde Material Handling (MH) brengt nieuwe geautomatiseerde voertuigen op de markt en rondt daarmee de volledige vernieuwing van zijn productassortiment af. Blikvangers zijn de combi-smallegangentruck Linde K-Matic k, de reachtruck Linde R-Matic k en de contragewichtstapelaar Linde L-Matic AC k met vrijdragende vorken.

Crown presenteert nieuwe elektrische pallettruck voor krappe ruimtes

Material handling leverancier Crown lanceert een nieuwe meelooppallettruck die deel uitmaakt van zijn WJ 50-serie. Met een gewicht van 159,5 kilogram (inclusief batterij) voor het model van 1,2 ton en 162,5 kilogram voor het model van 1,5 ton, kan deze elektrische pallettruck lasten tot 1500 kilogram verwerken. Het compacte ontwerp en de grote wendbaarheid moeten ervoor zorgen dat de WJ 50-serie inzetbaar is in krappe ruimtes. De WJ 50-serie zou met name geschikt zijn voor trucktransport en bezorging aan huis, maar ook voor gebruik in groot- en detailhandel.

B-Close sluit partnership met material handling fabrikant OMG

Veel bedrijven kampen met ruimtegebrek in hun magazijn, terwijl de logistieke druk toeneemt. Tegelijk wordt de diversiteit aan ladingen, in vorm, gewicht en kwetsbaarheid, steeds groter. Daarom breidt B-Close, actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks, zijn aanbod verder uit met maatwerkoplossingen. Daartoe sloot het bedrijf een exclusief partnership voor België en Luxemburg met de Italiaanse machinefabrikant OMG.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.