Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

DS Smith introduceert veelzijdige pallet voor vaten

De nieuwe spuitgegoten pallet van DS Smith is geschikt voor vaten met diverse groottes en formaten. De duurzame pallet moet de supply chain efficiëntie van meer bepaald brouwerijen verhogen. Het gaat volgens de fabrikant om de eerste herbruikbare pallet die alle soorten vaten aankan.

InnovationQuarter investeert 5 miljoen euro in Ortec

Met de investering van InnovationQuarter, de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland, wordt het voor Ortec mogelijk zijn nieuwe initiatieven in de zorg versneld te laten doorgroeien. Ortec is ontwikkelaar van geavanceerde planningssoftware, onder meer voor de zorgsector.

JLG schuift tendering van carriers op de ‘standaardwijze’ aan de kant

JLG ruilde zijn tenderproces gebaseerd op mailings en Exel sheets voor selectie op basis van gevoel én data, met name voor het tenderplatform Ticontract. Maarten Heylen, logistics manager EMEAIR bij de ontwerper en producent van liften en liftapparatuur zocht een oplossing om carriers te selecteren, maar wenste geen keuzes te maken op basis van pure cijfers omdat dat geen grond voor stevige partnerships zou bieden.

Trailerfabrikant Krone heeft Knapen Groep overgenomen

Zo bundelen twee belangrijke Europese trailerfabrikanten hun krachten. Knapen is Europees marktleider in schuifvloertrailers die klantgericht maatwerk levert. Krone is dan weer specialist in standaardtrailers. Onder de vleugels van de Krone Commercial Vehicle Group, die 100% van de aandelen heeft overgenomen, zal Knapen volledig zelfstandig blijven opereren.

Unifaun neemt Transsmart over

Unifaun biedt cloud transport management systems (TMS) aan in Scandinavië en sinds 2018 ook in Polen. Teneinde een Europese marktleider te worden binnen cloud gebaseerde TMS heeft Unifaun nu de Nederlandse Transsmart Holding B.V. overgenomen.

Tarieven kilometerheffing voor vrachtwagens geïndexeerd

Vanaf 1 juli 2019 gaat in Vlaanderen en Brussel een indexaanpassing in van de tarieven voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. De tarieven van Wallonië (Sofico) zullen op 1 januari 2020 worden geïndexeerd.

UPS breidt Europees netwerk uit met superhub in Eindhoven

UPS heeft in Eindhoven een nieuwe geautomatiseerde superhub geopend voor het sorteren en bezorgen van pakketten aan kleine en grote ondernemingen. De hub beslaat 27.000m² (ongeveer vijf voetbalvelden) en is uitgerust met geavanceerde technologie (van Vanderlande) die tot 29.000 pakketten per uur kan sorteren, met een mogelijkheid om op te schalen naar 40.000 per uur.

H.Essers neemt Gebroeders Hoefnagels Transport over

Logistiek dienstverlener H.Essers heeft het Nederlandse bedrijf Gebroeders Hoefnagels Transport, met vestigingen in Asten en Weert, overgenomen. De overname past in de verdere uitbreiding van het strategische marktsegment Infrastructuurlogistiek van H.Essers, dat logistieke dienstverlening biedt aan bouw-, infrastructuur- en nutsbedrijven.

Paris Brothers lost koffiebonen uit zeecontainers met oplossing van Copal

Paris Brothers uit Kansas-City (VS) biedt gespecialiseerde logistieke dienstverlening op het gebied van koffie. In zijn nieuwe hightech koffiebranderij neemt de logistiek dienstverlener weldra een containerontlaadsysteem van Copal Handling Systems in gebruik voor het automatisch lossen van jute zakken met koffiebonen.

Technologie moet zorgen voor vlotter winkelen

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse consumenten van mening is dat technologie moet worden ingezet om hen van meer informatie (61%) en een moeiteloos afreken- en retourproces te voorzien (58%), ongeacht hoe en waar ze shoppen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.