Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

Hefx wordt eerste Baoli dealer in de Benelux

Baoli Benelux, net als Still onderdeel van de Kion Groep, begroet met Hefx uit Evergem zijn eerste dealer in de Lage Landen. Hefx werd zeven jaar geleden opgericht door Jan Schauvliege (foto), die in zijn 35-jarige loopbaan in de heftrucksector vele jaren actief was als accountmanager bij Still België.

Samenwerking KPMG Nederland en Esker

KPMG Nederland gaat nauw samenwerken met Esker, een wereldwijd actieve leverancier van automatiseringsoplossingen voor documentverwerking, met hoofdkantoor in Lyon. Door hun respectieve kennis en oplossingen te bundelen willen beide partners bedrijven helpen om o.a.

Wijzigingen aan het hoofd van DSV Road België

Vanaf 1 juli 2019 zal Elke Ceulemans de functie van managing director DSV Road nv België bekleden. Daarmee volgt ze Luk Thieuw op, die na meer dan 41 jaar bij DSV met pensioen gaat. Elke Ceulemans is sinds 1997 bij DSV werkzaam in diverse managementfuncties in zowel operationele als customer service afdelingen en sinds 2011 als sales & marketing director.

België krijgt eerste fossielvrije logistiek gebouw

Onder de naam ‘Lummen Carbonfree’ plant Montea de ontwikkeling van het eerste fossielvrije gebouw voor logistieke activiteiten in België. Zonnepanelen in combinatie met een systeem van warmtepompen zullen elke fossiele brandstof overbodig maken.

Europese bedrijven stellen veiligheid van nieuwe technologie in vraag

Uit het recente onderzoeksrapport van Thales, ‘Thales Data Threat Rapport 2019 - Europa-editie’, blijkt dat meer dan 84% van de Europese organisaties gebruikmaakt van digitale transformatietechnologieën zoals cloud, big data, mobiele betalingen, sociale media, containers, blockchain en Internet of Things (IoT), of is van plan om dat te gaan doen.

Ridder Data Systems en Smart Production Solutions integreren software voor de werkvloer

Met hun nieuwe partnership willen beide bedrijven inspelen op een toekomst waarin steeds meer ‘expert’ applicaties ontstaan: specifieke applicaties die als geïntegreerd onderdeel van een totaaloplossing bepaalde bedrijfsprocessen van begin tot eind ondersteunen.

ART4L lanceert Smartpick SDK voor handenvrije interface in logistiek

Het Gentse ART4L is sinds 2014 actief in handenvrije logistieke toepassingen gebaseerd op augmented reality technieken. De techniek is geïntegreerd met herkenning en IOT-toepassingen zoals positionering. De toepassingen worden vooral gebruikt in magazijntoepassingen voor wegzet, picking, sorteren en consolideren, voornamelijk in legbord- en flowrack-gebieden.

Volvo Trucks zet zelfrijdende transportoplossing in logistiek proces in

Vera, het elektrisch aangedreven, geheel geautomatiseerde en zelfrijdende voertuig van Volvo Trucks, maakt sinds kort deel uit van een geïntegreerde oplossing voor het vervoeren van goederen van een logistiek centrum naar een haventerminal in het Zweedse Göteborg.

Stefaan Van Driessche vervoegt raad van bestuur VIL

Stefaan Van Driessche, manager EDC bij Barry-Callebaut, is verkozen als nieuwe bestuurder bij VIL. Daarmee neemt hij het mandaat over van Wouter De Geest (BASF), dat vacant was.

Nieuwe definitie en toepassingsvoorwaarden voor ‘zeeschepen’

Naar aanleiding van de wetswijziging van 29 november 2017 en diverse recente Europese arresten met betrekking tot de kwalificatie van een ‘zeeschip’ en de toepassing van de btw-vrijstelling in de schakels voorafgaand aan de leveringen aan een zeeschip, heeft ook België aanpassingen aan de definitie en toepassingsvoorwaarden gemaakt (29 mei 2019).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.