Technologie moet zorgen voor vlotter winkelen

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse consumenten van mening is dat technologie moet worden ingezet om hen van meer informatie (61%) en een moeiteloos afreken- en retourproces te voorzien (58%), ongeacht hoe en waar ze shoppen.

Technologie moet de winkelervaring voor consumenten dus vooral eenvoudiger maken. Toch wil 24% van de bevraagde consumenten dat er een bijzondere ervaring voor hen wordt gecreëerd met behulp van technologie. 

Hoe moeten brick-and-mortar retailers consumenten dan naar hun fysieke winkel krijgen? Het antwoord is in de eerste plaats te vinden in traditionele waarden, zo blijkt. Zo geeft 62% van de respondenten aan dat zij de winkel bezoeken om het product te kunnen testen. Nog eens 60% bezoekt de fysieke winkel om het product direct mee naar huis te kunnen nemen. Ook koopjes en aanbiedingen blijven voor meer dan de helft van de consumenten (52%) redenen om de winkel binnen te stappen.
Volgens Manhattan Associates tonen die cijfers aan dat de fysieke winkel zijn aantrekkingskracht en waarde niet verloren heeft, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd. “Het implementeren van de juiste systemen wat voorraadbeheer, point-of-sale en betaalproces betreft, is nog belangrijker dan ooit tevoren. Zeker omdat de fysieke winkel naar verwachting een steeds grotere rol gaat spelen bij het bezorgen en retourneren van online bestellingen en daar dus op ingericht moet zijn”, klinkt het.

Nog volgens het onderzoek spelen traditionele waarden ook online een doorslaggevende rol in de keuze van de consument. Maar liefst 68% van de consumenten vindt de prijs-kwaliteitverhouding het belangrijkste bij het online winkelen. Daarnaast spelen gratis bezorging (57%), uitgebreide productinformatie (48%) en de snelheid van de bezorging (46%) een grote rol.


Ook het effect van gratis retourneren mag niet worden onderschat. Van de Nederlandse consumenten geeft 30% aan dat zij dat van groot belang vinden. Gratis retourneren krijgt de voorkeur boven een snelle financiële afhandeling (20%) of het gemak van het in de winkel kunnen retourneren (11%).
Zeker voor omnichannelretailers biedt dat kansen, meent Manhattan Associates. Die retailers kunnen een brug slaan tussen hun online aanwezigheid en hun aanwezigheid in de winkelstraat. De factoren snelle bezorging, gratis bezorging en uitgebreide productinformatie kunnen allemaal worden ondervangen door de fysieke winkel, voorzien van de juiste tools en goed opgeleide winkelmedewerkers. “Motiveer consumenten bijvoorbeeld door middel van een korting om hun online bestellingen in de fysieke winkel af te halen of te retourneren. Op die manier dring je niet alleen de logistieke kosten terug, maar verlaag je ook de CO2-footprint”, adviseert Manhattan Associates.

Tot slot doen online retailers er goed aan om aan hun online reputatie te werken. Reviews van andere klanten (35%) en de reputatie van een webshop (39%) wegen zwaarder in het besluit van Nederlandse consumenten om een bestelling te plaatsen dan meerdere bezorgmogelijkheden (20%), zoals pick-up points of keuze in een bezorgmoment (29%). Toch wordt verwacht dat ook deze in de toekomst aan belang zullen winnen. “Immers, uiteindelijk zijn bezorgmogelijkheden en snelheid van leveren onlosmakelijk verbonden met klanttevredenheid, wat zich direct laat vertalen in reviews en reputatie. Door op traditionele waarden te focussen, dat tot in de puntjes uit te werken en tegelijkertijd de toekomst niet uit het oog te verliezen, kunnen alle retailers, zowel on- als offline, het verschil maken. Tevreden klanten laten tenslotte positieve reviews achter die ook andere consumenten over de streep kunnen trekken om een bestelling te plaatsen”, besluit men bij Manhattan Associates.

Recente nieuwsberichten

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.