Onderhoud als tool voor een veiligere laad- en losomgeving

(Advertorial) Uit een publicatie van de Arbeidsinspectie in Nederland blijkt dat logistiek koploper blijft als het gaat om dodelijke slachtoffers. Onze sector blijkt nogal halsstarrig als het gaat om veiligheid, Al jaren staan we ook bovenaan op lijstjes over ongevallen en verzuim. In 2023 ging het immers in 290 keren mis en werd een ongeval gerapporteerd.

Evenals in eerdere jaren behoort ‘Vallen’ tot de meest voorkomende soort ongevallen in 2023. Kijkend naar alle ongevalsonderzoeken blijken vorkheftrucks en pallettrucks de boosdoeners, maar ook hefwagens en allerlei soorten ladders zijn veelal betrokken bij ongevallen.

We zoomen graag even in op valgevaar. Volgens het Department of Labor en de Occupational Safety and Health Administration (OSHA) komen er in de VS elk jaar ongeveer 100 werknemers om het leven en raken er 95.000 gewond bij het

bedienen van vorkheftrucks. Ook hier blijkt een van het dock afrijdende heftruck geen uitzondering. Enkele oorzaken hiervoor zijn bijvoorbeeld een vroegtijdig en onverwacht vertrek van de vrachtwagen tijdens het laden/lossen, kantelende trailers wanneer het gewicht van de vorkheftruck de voorzijde van de trailer omlaag doet gaan en vervolgens een gat ontstaat tussen trailer en dock of het bekende wegkruipen van een trailer door het veelvuldig in- en uitrijden van een zware heftruck. Echt, dit gebeurt maar al te vaak.

Wat Rite-Hite betreft zijn dit onnodige ongevallen, want er zijn in de loop der jaren voldoende slimme oplossingen ontwikkeld, zoals:

- Wielblokkeersystemen die de vrachtwagen stevig op zijn plaats houden tijdens het laden en lossen.

- Veiligheidsbarrières. Deze simpele oplossing werkt net als de bekende afzettingen tijdens het inchecken op een vliegveld. De afzetting zit opgerold aan de ene kant in een zuil en wordt uitgetrokken om in de andere zuil in te haken. Zo wordt een tijdelijke afzetting voor de open laaddeur gecreëerd.

- Dock levellers met een zogenaamde Safe-T-Lip. Deze 150 mm hoge stalen barrière vormt een integraal deel van deze leveller en kan een vorkheftruck tot en met een snelheid van 5 km/uur of 45 kN tegenhouden. In de beginstand staat deze barrière verticaal, maar bij het uitschuiven beweegt de lip zich in een horizontale positie. Terug in de beginstand steekt het dus weer 150mm boven het dock uit.

- Communicatiesystemen zoals stoplichten en auditieve oplossingen.

Zo zijn er meer dan voldoende tools, maar in de praktijk worden deze ‘aanvullingen’ niet altijd meegenomen in een investeringsplan. Doodzonde, letterlijk.

Tenslotte willen wij nog één veiligheidstool in het zonnetje zetten en dat is onderhoud!

Correct uitgevoerd preventief (en correctief) onderhoud aan uw laad- en lossystemen zorgt ervoor dat laaddeuren, dock levellers, communicatiesystemen, veiligheidsvoorzieningen blijven functioneren zoals het hoort. Zeker als het wordt uitgevoerd door goed opgeleide technici, die met OEM onderdelen werken en volgens strak geplande programma’s tijdig het nodige werk verzetten.

Onderhoud kan wat ons betreft nooit worden uitgesteld of zelfs overgeslagen vanwege budgettaire overwegingen. Immers, een ongeluk zit in een klein hoekje

Meer over de service programma’s van Rite-Hite op www.ritehite.nl.

eu_gwl_20194

Recente nieuwsberichten

E-commerce: zijn uw pakketten wel een goede merkambassadeur?

(Advertorial) Hoewel de e-commercesector al vele jaren in opkomst is, blijft deze verder groeien en de trend vertoont geen vertraging. Naast de pure e-commerce spelers, komen er steeds meer multi-channel verkopers bij, waardoor de online stromen alleen maar toenemen.

Smart Robotics lanceert Smart Mixed Case Palletizer voor snellere levering op dezelfde dag

Smart Robotics, wereldwijd leverancier van roboticaoplossingen voor magazijnautomatisering, heeft de opvolger van de Smart Palletizer gelanceerd: de Smart Mixed Case Palletizer. Het gaat om een gerobotiseerd ‘pick & place’-station, ontworpen om de leversnelheid van het magazijn te verbeteren door een van de grootste knelpunten – het handmatig palletiseren van gemengde SKU’s – weg te nemen.

DP World beveiligt containerafhaling in Antwerpen met vingerscantechnologie

Logistieke wereldspeler DP World past voor het eerst vingerscantechnologie toe op de Antwerp Gateway terminal om de containerafhaling beter te beveiligen. Geregistreerde vrachtwagenchauffeurs kunnen er voortaan hun container met behulp van hun vingerafdruk ophalen.

Crown stelt SP 1500 Serie van hoog heffende orderpickers voor

Leverancier van intern transportmaterieel Crown, lanceert in heel Europa de SP 1500 Serie van hoog heffende orderpickers. Met de SP Serie wil Crown een geschikt heftruckmodel bieden voor elke orderpickingtoepassing op hoogte. Zo zijn de modellen met vaste vorken geschikt om grote en moeilijk hanteerbare artikelen te heffen, terwijl trucks met extra heffunctie vooral geschikt zijn voor orderverzameltaken die grote aantallen kleine of zware artikelen omvatten.

Bedrijven ervaren barrières ondanks geloof in digitale transformatie

Nieuw onderzoek in opdracht van Panasonic Connect Europe toont aan dat bedrijven vertrouwen hebben in technologie om hun productiviteit te verhogen, maar tegelijkertijd met grote kennis- en vaardigheidsbarrières worden geconfronteerd om hun digitale transformatieprojecten te voltooien.

UPS Healthcare opent eerste DC voor gezondheidszorg in Duitsland

UPS Healthcare heeft zijn eerste speciale logistieke faciliteit voor gezondheidszorg geopend in het Duitse Giessen. Daarmee wil UPS Healthcare naar eigen zeggen meer zichtbaarheid en controle kunnen bieden om ervoor te zorgen dat de patiëntkritische producten van zijn klanten worden geleverd waar ze moeten zijn, op het juiste moment en bij de juiste temperatuur.

Warehouse automation, bespaar kosten en genereer meer herhaalaankopen

(Advertorial) De meest effectieve manier om het aantal herhaalaankopen te vergroten vind je gewoon in je warehouse zelf. Door processen te verbeteren bespaar je niet alleen op kosten, maar vergroot je vooral de klanttevredenheid. Onderzoek laat zien dat voor 94% van de consumenten een positieve klantervaring de reden is om een herhaalaankoop te doen.

Te Schalen Naar Uw Groei

(Advertorial) Ons modulaire systeem integreert perfect binnen uw magazijnarchitectuur, waardoor voorraaddichtheid toeneemt en beschikbare ruimte wordt geoptimaliseerd. Seizoenspieken of snelle groei? Voeg snel meer opslag, stations of robots toe, zodat u snel aan veranderende eisen kunt voldoen zonder uw activiteiten te onderbreken.

s.Oliver schakelt Ferag in voor coördinatie van nieuwe logistieke hub

s.Oliver is een Duitse multinationale mode- en textielgroep met hoofdzetel in Rottendorf nabij Würzburg. Tot de s.Oliver groep behoren de merken Comma, s.Oliver, QS by s.Oliver en Liebeskind Berlin. Het modeconcern zet een nieuwe grote stap in zijn groeistrategie en opent in 2024 een logistiek centrum in Dettelbach met een hubfunctie voor heel Europa.

Hardis Group lanceert Reflex in Google Cloud en kondigt meer nieuws aan

Leverancier van software en clouddiensten Hardis Group heeft zijn logistieke softwarepakket Reflex nu ook beschikbaar gemaakt als SaaS in de publieke cloud van Google. Daarnaast lanceert Hardis het Reflex Visibility-platform, een oplossing voor ‘supply chain collaboration’ en ‘real-time visibility’, die vanuit dezelfde Google Cloud is te gebruiken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.