Onderhoud als tool voor een veiligere laad- en losomgeving

(Advertorial) Uit een publicatie van de Arbeidsinspectie in Nederland blijkt dat logistiek koploper blijft als het gaat om dodelijke slachtoffers. Onze sector blijkt nogal halsstarrig als het gaat om veiligheid, Al jaren staan we ook bovenaan op lijstjes over ongevallen en verzuim. In 2023 ging het immers in 290 keren mis en werd een ongeval gerapporteerd.

Evenals in eerdere jaren behoort ‘Vallen’ tot de meest voorkomende soort ongevallen in 2023. Kijkend naar alle ongevalsonderzoeken blijken vorkheftrucks en pallettrucks de boosdoeners, maar ook hefwagens en allerlei soorten ladders zijn veelal betrokken bij ongevallen.

We zoomen graag even in op valgevaar. Volgens het Department of Labor en de Occupational Safety and Health Administration (OSHA) komen er in de VS elk jaar ongeveer 100 werknemers om het leven en raken er 95.000 gewond bij het

bedienen van vorkheftrucks. Ook hier blijkt een van het dock afrijdende heftruck geen uitzondering. Enkele oorzaken hiervoor zijn bijvoorbeeld een vroegtijdig en onverwacht vertrek van de vrachtwagen tijdens het laden/lossen, kantelende trailers wanneer het gewicht van de vorkheftruck de voorzijde van de trailer omlaag doet gaan en vervolgens een gat ontstaat tussen trailer en dock of het bekende wegkruipen van een trailer door het veelvuldig in- en uitrijden van een zware heftruck. Echt, dit gebeurt maar al te vaak.

Wat Rite-Hite betreft zijn dit onnodige ongevallen, want er zijn in de loop der jaren voldoende slimme oplossingen ontwikkeld, zoals:

- Wielblokkeersystemen die de vrachtwagen stevig op zijn plaats houden tijdens het laden en lossen.

- Veiligheidsbarrières. Deze simpele oplossing werkt net als de bekende afzettingen tijdens het inchecken op een vliegveld. De afzetting zit opgerold aan de ene kant in een zuil en wordt uitgetrokken om in de andere zuil in te haken. Zo wordt een tijdelijke afzetting voor de open laaddeur gecreëerd.

- Dock levellers met een zogenaamde Safe-T-Lip. Deze 150 mm hoge stalen barrière vormt een integraal deel van deze leveller en kan een vorkheftruck tot en met een snelheid van 5 km/uur of 45 kN tegenhouden. In de beginstand staat deze barrière verticaal, maar bij het uitschuiven beweegt de lip zich in een horizontale positie. Terug in de beginstand steekt het dus weer 150mm boven het dock uit.

- Communicatiesystemen zoals stoplichten en auditieve oplossingen.

Zo zijn er meer dan voldoende tools, maar in de praktijk worden deze ‘aanvullingen’ niet altijd meegenomen in een investeringsplan. Doodzonde, letterlijk.

Tenslotte willen wij nog één veiligheidstool in het zonnetje zetten en dat is onderhoud!

Correct uitgevoerd preventief (en correctief) onderhoud aan uw laad- en lossystemen zorgt ervoor dat laaddeuren, dock levellers, communicatiesystemen, veiligheidsvoorzieningen blijven functioneren zoals het hoort. Zeker als het wordt uitgevoerd door goed opgeleide technici, die met OEM onderdelen werken en volgens strak geplande programma’s tijdig het nodige werk verzetten.

Onderhoud kan wat ons betreft nooit worden uitgesteld of zelfs overgeslagen vanwege budgettaire overwegingen. Immers, een ongeluk zit in een klein hoekje

Meer over de service programma’s van Rite-Hite op www.ritehite.nl.

eu_gwl_20194

Recente nieuwsberichten

Cambrex opent temperatuurgecontroleerde opslagfaciliteit in België

Cambrex is een wereldwijde organisatie die onderaannemingsdiensten levert voor de ontwikkeling en productie (CDMO) van geneesmiddelensubstanties, farmaceutische producten en levenscyclusanalyse voor geneesmiddelen. Q1 Scientific, de afdeling van Cambrex die instaat voor opslag bij gecontroleerde temperaturen, heeft een nieuwe cGMP-vestiging van 1.850m² geopend in Villers-le-Bouillet, vlak bij Luik en op ongeveer 90km van Brussel   De nieuwe vestiging is voorzien van temperatuurcontrole en monitoring en biedt 35.000 opslagruimtes voor alle belangrijke klimaatzones van ICH, inclusief langdurige, tussentijdse en versnelde stabiliteitsproeven, bij 2-8 C, 25 C/60% RV en 40 C/75% RV.

Sonepar installeert automatische verpakkingsmachines van Savoye

De Franse Sonepar Group, opgericht in 1969, is een grote speler in de b2b-distributie van elektrische apparatuur en componenten. Het bedrijf is actief op vijf continenten en in 40 landen en haalde in 2021 een omzet van 26,4 miljard euro met 45.000 medewerkers en meer dan 2.800 verkooppunten.

COROOS standaardiseert magazijnbeheer met Generix WMS

Het Nederlandse familiebedrijf Coroos produceert sinds 1957 oplossingen voor groenten, fruit en peulvruchten. Die producten worden zowel vanuit eigen A-merken, zoals Coroos Export en Servero, alsook vanuit een breed assortiment aan private labels aangeboden.

Nomeco digitaliseert koudeketen-leveringen en track & trace met ZetesChronos

De Deense farmaceutische groothandel Nomeco A/S investeert in een nieuwe leveringsoplossing met volledige track & trace mogelijkheden om de distributie van geneesmiddelen in Denemarken te verbeteren. Door de leveringsprocessen te digitaliseren met de ZetesChronos ePOD-oplossing (electronic Proof of Delivery) kan de groothandel alle processtromen volgen en tegelijkertijd zorgen voor een ononderbroken koudeketen om kwetsbare geneesmiddelen te beschermen.

OMP Unison Planning optimaliseert supply chain bij Beiersdorf in Afrika

De Afrikaanse vestigingen van Beiersdorf maken gebruik van de Unison Planning-oplossing van OMP. Beiersdorf, een huidverzorgingsconcern met 20.000 medewerkers in meer dan 170 vestigingen wereldwijd, is vooral bekend van merken als Nivea, La Prairie, Eucerin en Hansaplast/Elastoplast.

De Vries Hallum tekent langdurige huurovereenkomst op Prologis Park Veghel DC1

Internationaal transportbedrijf De Vries Hallum heeft een langdurige huurovereenkomst getekend voor ruim 20.000m² op Prologis Park Veghel DC1. Daarmee breidt het familiebedrijf – gespecialiseerd in transport, distributie en opslag in de foodsector – uit om aan de verwachtingen en behoeften van hun klanten te voldoen.

Nieuwe country manager en general manager Dachser België

Tom Verheyen (50), general manager European Logistics van Dachser in Moeskroen, bekleedt sinds 1 april 2023 ook de nieuwe functie van country manager European Logistics Belgium als aanvulling op zijn huidige functie. Vanuit zijn nieuwe rol zal hij blijven rapporteren aan Aat van der Meer, die zijn functie als managing director Dachser Benelux blijft voortzetten.

Contargo neemt Transport Clynhens J. over

Sinds 1 april 2023 is het transportbedrijf Transport Clynhens J. in handen van Contargo Berry BV. Met de overname versterkt Contargo zijn productportfolio op het vlak van het containervervoer te water, op het spoor en op de weg binnen zijn trimodale concept.

Trimble rondt overname Transporeon af

Trimble heeft bekendgemaakt dat het de eerder aangekondigde overname van Transporeon heeft afgerond. Trimble financierde de transactie met een combinatie van middelen, waaronder preferente obligaties, een termijnlening, bestaande kredietfaciliteiten en liquide middelen.

Dematic automatiseert nieuw logistiek centrum van KION

Onlangs werd in het Duitse Kahl am Main, vlak bij Aschaffenburg, gestart met de bouw van een nieuw onderdelenmagazijn voor de KION Group. Dematic, dat tot de KION Group behoort, zal het logistieke centrum uitrusten met de nieuwste automatiseringstechnologie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.