Nieuw HR-beleid nodig om tekort aan chauffeurs te beëindigen

Met het project Chauffeur 4.0 onderzochten VIL en UHasselt hoe de transportsector het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs een halt kan toeroepen. De resultaten tonen aan dat de sector nood heeft aan een nieuw personeelsbeleid, met de nadruk op het welzijn van de chauffeur. De ontwikkelde app ‘Perfect Driver’ moet alvast nieuwe deuren openen.

Uitgangspunt van het project was het problematische chauffeurstekort dat de volgende jaren nog acuter zal worden door de natuurlijke uitstroom van de oudere garde. Het project toonde verrassend aan dat de lage instroom niet te wijten is aan de perceptie van de lage verloning en het slechte imago van het beroep, maar wel aan de werkuren en de werkomstandigheden.
 
Ander personeelsbeleid nodig
Om meer instroom te genereren, zal de sector volgens de onderzoekers een shift moeten maken van een klassiek loongericht personeelsbeleid naar een volwaardig HR-beleid dat verder gaat dan het aanwerven, aansturen en uitbetalen van hun chauffeurs. “De huidige initiatieven om het imago van het beroep te verbeteren, moeten worden verdergezet, aangevuld met een cocktail aan maatregelen: grootschalige (media)campagnes, opgezet door de transportfederaties en/of het Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek, jobdagen georganiseerd door de transporteurs en sensibilisering van jongeren in het secundair technisch of beroepsonderwijs. Door inzicht te geven in de inhoud van de job, de benodigde kennis, de opleidingsmogelijkheden en de loopbaanperspectieven, wordt op continue basis interesse opgewekt bij jongeren en zij-instromers. Vervolgens komt de tweede uitdaging: de chauffeurs behouden.”
 
Begeleiding, doorgroeimogelijkheden, opleiding
Het onderzoek toont ook aan dat het loonzakje en een sporadisch contact met de planner niet langer voldoende zijn om chauffeurs aan het bedrijf te binden. Ook in de transportsector zijn medewerkers vragende partij voor meer work-life balance en loopbaanperspectieven. “Het huidige jaarlijks personeelsverloop van 10% tot 15% wordt onhoudbaar in een sector waar krapte heerst”, aldus de onderzoekers. “Een uitgekiend personeelsbeleid moet zich focussen op meer persoonlijke begeleiding, aandacht voor het welzijn van de chauffeurs, aantrekkelijke opleidingen en doorgroeimogelijkheden bieden.”
 
Applicatie voor dagelijks contact
Voor de begeleiding van de chauffeurs werd een nieuwe applicatie ontwikkeld. De ‘Perfect Driver’ app moet de communicatie en de band tussen de chauffeur en het bedrijf versterken en stelt tegelijkertijd een nieuwe hippe vorm van opleiding en bijscholing voor. Het huidige aanbod omvat klassiekers als ‘het verbeteren van het veilig rijgedrag’ tot recentere populaire topics als ‘gezondheid achter het stuur’. Volgens de initiatiefnemers varen ook de werkgevers er wel bij, “want via een dashboard kunnen zij de prestaties en het welbevinden van hun chauffeurs volgen. Zo kunnen ze waar nodig gericht bijkomende opleidingen aanbieden om de zwakkere punten te remediëren en de chauffeur naar een hoger niveau te brengen.”
De app werd uitgetest bij projectdeelnemers Trafuco en Xwift. De app is gebruiksklaar voor geïnteresseerde bedrijven en kan gratis worden gedownload via het ontwikkelde platform: www.nextgendriver.be.
 
Projectdeelnemers zijn: Eutraco, Snel Logistic Solutions, Gilbert De Clercq, Hertsens, H.Essers, SD Worx, Trafuco, Transport Gheys, Transport Mervielde, Transport Michiels, TVM Belgium, Van Moer Group en Xwift. Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Foto: VIL

Recente nieuwsberichten

Logistieke vastgoedmarkt in Nederland herpakt zich

De vraag naar logistiek vastgoed in Nederland gaat dit jaar met 10% omhoog in vergelijking met 2024 naar een verwachte opname in 2025 van 1,65 miljoen vierkante meter vvo (verhuurbare vloeroppervlakte). Verder groeit de nationale leegstand bij onze noorderburen tot boven de 5%. Dat komt door de realisatie van distributiecentra die nu nog in de pijplijn zitten en doordat verouderde warehouses worden verlaten. Die conclusies trekt logistiek- en vastgoed-adviesbureau Buck Consultants International (BCI) uit zijn jaarlijkse onderzoek onder de 25 grootste ontwikkelaars en beleggers van logistiek vastgoed, verenigd in het door BCI opgezette Nationaal Logistiek Vastgoed Forum. De deelnemende partijen vertegenwoordigen ongeveer 85% van de totale logistieke vastgoedmarkt in Nederland.

JLL maakt balans op van logistieke vastgoedmarkt in 2024

Vastgoedonderneming JLL heeft de balans opgemaakt van 2024 voor de industriële en logistieke vastgoedmarkt.

Het volume van de industriële ingebruikname (logistiek en semi-industrieel segment gecombineerd) bedraagt 1.589.000m², wat een daling van 27% ten opzichte van 2023 en 35% ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde vertegenwoordigt. JLL merkt daarbij wel op dat het vijfjarig gemiddelde is ‘opgedreven’ door een uitzonderlijk hoog transactievolume in 2021, wat te maken heeft met de pandemie. Dat verschil verkleint tot 20% wanneer het wordt vergeleken met het tienjarig gemiddelde.

Prologis breidt portefeuille uit met 7 logistieke locaties in Duitsland

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft een portefeuille van zeven logistieke faciliteiten in Duitsland overgenomen van Union Investment, goed voor in totaal ongeveer 380.000 vierkante meter aan logistieke ruimte.

Trends in supply chain en commerce voor 2025

“Supply chain en commerce veranderen snel, waardoor het voor merken moeilijk is om trends te voorspellen. Toch hebben die trends vaak een grote invloed op de focus van R&D-teams en innovatiecycli”, aldus Manhattan Associates. “Crisissen, conflicten en verstoorde handelsroutes hebben de kwetsbaarheid van wereldwijde handelsnetwerken en supply chains in 2024 blootgelegd. In 2025 worden veerkracht en wendbaarheid net zo belangrijk – of zelfs belangrijker – dan kostenoptimalisering.” Terwijl Manhattan vooruit kijkt naar dit jaar, deelt het hier zes gebieden die volgens het technologiebedrijf cruciaal zijn voor supply chain en commerce-professionals in 2025.

TGW Systems is verhuisd

TGW Systems BV, leverancier van material handling equipment, heeft zijn intrek genomen in een nieuw kantoor aan de Stadionstraat 2-18 in

4815 NG Breda. De nieuw locatie moet de onderneming naar eigen zeggen de ruimte en mogelijkheden bieden om verder te groeien in de Benelux.

WDP opent kantoor in Parijs en focust op pan-Europese schaalvergroting

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP (Warehouses De Pauw) opent een kantoor in Parijs onder leiding van een nieuwe country manager, François Le Levier (foto). Het kantoor zal de basis vormen voor een lokaal team dat het Franse platform zal beheren en WDP’s positie op de Franse markt verder moet verankeren. François Le Levier heeft meer dan 25 jaar ervaring in commercieel vastgoed en was tot voor kort managing director Industrial & Logistics bij vastgoedonderneming CBRE France.

VDL ETG schakelt Inther Group in voor automatisering magazijn

VDL Enabling Technologies Group (VDL ETG), onderdeel van de Nederlandse VDL Groep en wereldwijd ontwikkelings- en productiebedrijf van componenten voor bedrijven in de hightech-sector, heeft systeemintegrator Inther Group gevraagd om het intralogistieke systeem te leveren voor hun onlangs geopende magazijn op het XL Business Park in Almelo. In dat magazijn zal VDL ETG zijn logistiek centraliseren.

EPC Familia beheert logistiek van apotheken met Easy WMS van Mecalux

De EPC-groep, opgericht in 1919, specialiseert zich sinds 1953 in de distributie van farmaceutische producten en bekleedt daarmee een leiderspositie in Wallonië. Met een honderdtal apotheken die meer dan 300.000 klanten bedienen, verwerkt de farmaceutische groep jaarlijks twee miljoen voorschriften en bedient ze nog eens 7.500 gebruikers van apotheken in rusthuizen.

EPC Familia, onderdeel van de EPC-groep, heeft zijn logistiek gedigitaliseerd met Easy WMS, de warehouse management software van het Spaanse technologiebedrijf Mecalux. Het magazijn van EPC Familia in Ciney, van waaruit elke nacht honderden apotheken in Wallonië worden bevoorraad, kan daardoor voortaan 13.000 SKU’s en 24.000 orderregels per dag verwerken.

Duynie en 9altitudes stimuleren duurzaamheid bij bedrijven

Het in Nederland gevestigde Duynie, onderdeel van de agrarische coöperatie Royal Cosun, richt zich op het creëren van nieuwe waarde uit co-producten uit de voedings-, drank- en bio fuel-industrie. De onderneming is actief in meer dan twintig Europese landen en bedient klanten in de dierenvoeder-, (huisdieren)voeding-, technische en energiemarkten. Voor de digitale oplossingen werkt Duynie samen met 9altitudes, de organisatie met hoofdkantoor in Kortrijk, die bedrijven internationaal ondersteunt bij hun digitale transformatie.

Globalpesca kiest Dematic voor automatisering diepvriesmagazijn

Globalpesca S.p.A. is een Italiaanse leverancier van diepvriesproducten en foodservices voor de hotel-, restaurant- en cateringmarkt. Het familiebedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Gravellona Toce, ten noordwesten van Milaan in de regio Piemonte, en bestaat intussen bijna 125 jaar. Om de operationele efficiëntie in zijn nieuwe diepvriesmagazijn te waarborgen, heeft Globalpesca een overeenkomst gesloten met Dematic, dat met zijn automatiseringsoplossing voor meer opslagcapaciteit zal zorgen door de hoogte van het magazijn te benutten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.