Milence opent een van Europa’s grootste publieke laadhubs voor elektrische vrachtwagens in België

Foto: Milence

Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de Traton Group en de Volvo Group, heeft zijn grootste laadhub tot nu toe geopend in Port of Antwerp-Bruges in België.

Twee jaar geleden verbond Milence zich ertoe de overgang naar elektrisch wegtransport te versnellen met de uitrol van Europa’s eerste grootschalige publieke laadnetwerk. “Een netwerk dat betrouwbaar, toekomstbestendig, technologisch geavanceerd en toegankelijk is voor alle vrachtwagens, ongeacht het merk”, klonk het. De nu geopende laadhub op de vrachtwagenparkeerplaats van Ketenis heeft tien CCS-laders (Combined Charging System) die twintig laadplaatsen voeden met een vermogen tot 400kW per laadplaats. Milence ziet dit als een belangrijke mijlpaal omdat het zijn eerste laadhub in België en de grootste in Europa is. De opening van een tweede laadhub op vrachtwagenparking Goordijk, met vijf CCS-laders die tien plaatsen van stroom voorzien, staat gepland voor later dit jaar (2024). Milence plant voor beide laadhubs een snelle overgang naar Megawatt Charging System (MCS) zodra de technologie beschikbaar is.

Om de toegankelijkheid voor elke vrachtwagen op de markt te garanderen, sloot Milence overeenkomsten met verschillende grote e-Mobility Service Providers (eMSP’s) in Europa. Dat netwerk van partners zal verder worden uitgebreid.   

Milence ontwikkelde ook een gebruikersvriendelijke app, waarmee klanten eenvoudig een laadpunt kunnen vinden en de laadsessies kunnen betalen. Ook directe betaling via een betaalautomaat zal mogelijk zijn.

Het directe tarief van Milence is vastgesteld op €0,40 (€0,399) per kWh exclusief BTW en transactiekosten. Dat laadtarief geldt voor alle laadstations die Milence beheert en is te vinden in de Milence app en bij de laadhub.

De laadhub gelegen op de vrachtwagenparkeerplaats Ketenis moet samen met de toekomstige site in Goordijk bijdragen aan het groene corridor initiatief tussen de havens van Antwerpen en Brugge, die het gebruik van elektrische vrachtwagens mogelijk maakt. Die corridor maakt deel uit van een bredere inspanning van Port of Antwerp-Bruges om zichzelf wereldwijd te positioneren als een leider in duurzame havenactiviteiten. Met de toewijding om tegen 2050 CO2-neutraal te worden, produceert de haven voor de dagelijkse activiteiten al aanzienlijke hoeveelheden hernieuwbare energie met zonnepanelen en windturbines.

Recente nieuwsberichten

AI forecasting pionier Garvis komt in handen van Logility

Het Amerikaanse Logility, Inc., leverancier van oplossingen voor supply chain planning, neemt het Belgische Garvis over. Garvis is een Belgische SaaS-startup die grote taalmodellen (ChatGPT) combineert met AI-native demand forecasting. Logility zal dankzij de overname naar eigen zeggen een nieuw supply chain planningskader mogelijk maken dat beter en sneller dan met conventionele methoden vraag en voorraad op elkaar afstemt.

Bedrijven in transport en logistiek blijven rekruteren

Volgens de recentste Jobbarometer van ManpowerGroup zullen bedrijven in de sector transport en logistiek verder jobs blijven creëren. Van de in juli 2023 door ManpowerGroup bevraagde werkgevers in deze sector is 46% van plan zijn personeelsbestand tegen het einde van het jaar uit te breiden, terwijl 11% van plan is dat te verminderen.

Contargo neemt HE-Logistics B.V. over

Sinds 1 september 2023 maakt de Nederlandse transportonderneming HE-Logistics B.V. deel uit van Contargo Road Logistics. Met de overname breidt Contargo zijn positie op het gebied van containervervoer door middel van directe truckverbindingen binnen de Benelux verder uit.

Cebeo opent nieuw distributiecentrum in Blandain (Doornik)

Cebeo, met hoofdzetel in Waregem, is een toonaangevende distributeur van elektrotechnisch materiaal en oplossingen voor bouwprofessionals die actief zijn in de residentiële, tertiaire en industriële markt. De voorraad omvat meer dan 50.000 referenties, die de volgende dag geleverd kunnen worden.

Lyko ondersteunt uitbreiding met Fastpick van Vanderlande

Om de snelle groei aan te kunnen en om door te kunnen breken in opkomende Europese markten, ging de Zweedse haar- en schoonheidsspecialist Lyko op zoek naar een nieuwe oplossing die kan zorgen voor meer efficiëntie en capaciteit en op een kleine oppervlakte kan worden geïnstalleerd.

Delhaize en Montea bouwen e-commerce home delivery center in Vorst

Vastgoedinvesteerder Montea bouwt voor Delhaize een nieuw home shop center op de voormalige Lipton-site in Vorst. De site aan de rand van Brussel, waar Delhaize een groot Home Delivery-klantenbestand heeft, is volgens de retailer de ideale uitvalsbasis om zijn klanten in het Brusselse beter te bedienen met nog versere producten, door de kortere afstand die moet worden afgelegd en producten die daardoor minder lang onderweg zijn.

‘Pallet Control Tower Online’ voor EPAL europallets is live

Pallet Control Tower (PCTO) is live gegaan. Het betreft een 24/7 online platform dat ‘collection’, ‘delivery’ en ‘matching’ van EPAL europallets zowel virtueel als fysiek mogelijk maakt, mede dankzij de in eigen huis ontwikkelde btw-vrije e-Credit.

Roboticaonderneming Magazino 100% in handen van Jungheinrich

Leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich neemt zijn landgenoot Magazino, een roboticaspecialist uit München, volledig over. Sinds 2020 bezit Jungheinrich aandelen van Magazino. Na de uitbreiding in 2022 waar het aandeelhouderschap tot 21,7% werd verhoogd, verwerft Jungheinrich nu alle aandelen van de oprichters en de voormalige medeaandeelhouders, waaronder Cellcom, Fiege Logistik en Körber.

Schoonmaakbedrijf Group-f beheert wagenpark met Webfleet

Group-f, gevestigd in Kontich, specialiseert zich naast particuliere schoonmaak en de reiniging van kantoren ook in de verhuur van hoogwerkers. De vloot van het familiebedrijf telt niet minder dan 250 voertuigen, waaronder bestelwagens, hoogwerkers, vrachtwagens en assets.

Dachser en Fercam stichten joint venture voor groupage en contractlogistiek in Italië

Logistiek dienstverlener Fercam gaat zijn divisies Distributie (groupage) en Logistiek (contractlogistiek) onderbrengen in een joint venture met Dachser onder de naam ‘Dachser & Fercam Italia S.r.l.’. Daarbij zal het aandeel van Dachser in de nieuwe onderneming 80% bedragen, terwijl Fercam AG 20% zal bezitten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.