Logistieke vastgoedmarkt in Nederland herpakt zich

Foto: Unsplash

De vraag naar logistiek vastgoed in Nederland gaat dit jaar met 10% omhoog in vergelijking met 2024 naar een verwachte opname in 2025 van 1,65 miljoen vierkante meter vvo (verhuurbare vloeroppervlakte). Verder groeit de nationale leegstand bij onze noorderburen tot boven de 5%. Dat komt door de realisatie van distributiecentra die nu nog in de pijplijn zitten en doordat verouderde warehouses worden verlaten. Die conclusies trekt logistiek- en vastgoed-adviesbureau Buck Consultants International (BCI) uit zijn jaarlijkse onderzoek onder de 25 grootste ontwikkelaars en beleggers van logistiek vastgoed, verenigd in het door BCI opgezette Nationaal Logistiek Vastgoed Forum. De deelnemende partijen vertegenwoordigen ongeveer 85% van de totale logistieke vastgoedmarkt in Nederland.

Marktvraag

In 2025 zal de vraag naar logistiek vastgoed 1,65 miljoen vierkante meter vvo bedragen, zo verwachten de Nederlandse vastgoedontwikkelaars en -beleggers. “Na het topjaar 2021 met een opname van bijna 5 miljoen vierkante meter is de marktvraag in de afgelopen twee jaar sterk afgenomen naar 1,5 miljoen vierkante meter. Dat de verwachte vraag nu weer groeit, is positief voor de sector, maar de onzekerheid in de markt is niet weg want je ziet uiteenlopende verwachtingen bij de deelnemers aan het onderzoek”, licht Johan Beukema, managing partner bij BCI, toe.

De leegstand neemt voor het eerst sinds jaren toe tot boven de 5%. Dat komt volgens BCI enerzijds omdat dit jaar nog de nodige distributiecentra worden opgeleverd zonder dat de huurder bekend is en anderzijds omdat bedrijven naar moderne DC’s verhuizen en dus verouderde en niet-duurzame distributiegebouwen achterlaten. Overigens zijn de regionale verschillen in leegstand fors. Na een aantal jaren met flinke stijgingen stabiliseren de huurprijzen in 2025 en ook de netto aanvangsrendementen stabiliseren met kans op een lichte verbetering.

Favoriete sectoren en regio’s

De professionele vastgoedpartijen zien gunstige perspectieven voor sectoren als farma/medtech, food, hightech en e-commerce; vanuit de retail-, horeca- en fashion branches wordt juist weinig vraag verwacht.

Volgens het onderzoek blijven de top logistieke regio’s in Nederland onveranderd: Tilburg/Waalwijk, de Rotterdamse regio, Venlo/Venray en West-Brabant. “Vrijwel alle logistieke vastgoedontwikkelaars en -beleggers zien sterk groeiende kansen voor met name Zuid-Limburg. De internationale bereikbaarheid, de mogelijkheden voor zowel greenfieldontwikkeling als herontwikkeling van verouderd vastgoed en de relatief gunstige arbeidsmarkt zijn de belangrijkste argumenten”, aldus Casper Wolf, senior adviseur bij BCI.

Arbeidsmarkt

Veel respondenten verwachten een duidelijk negatief effect op de vraag naar logistiek vastgoed als het aantal arbeidsmigranten in Nederland wettelijk sterk wordt beperkt. Op basis van de inschatting van de ontwikkelaars en beleggers berekent BCI dat dit de komende drie jaren in totaal een half miljoen vierkante meter minder vraag zal opleveren.

De vraag of beleggers in logistiek vastgoed voor hun huurders contractueel moeten eisen dat ze alleen met bonafide uitzendbureaus werken volgens het SNF-keurmerk (gegarandeerde adequate woonhuisvesting voor arbeidsmigranten) verdeelt de sector.

René Buck, directeur BCI: “De helft van de bevraagden vindt die contractuele verplichtingen op zijn plaats gezien het ESG-beleid van beleggers, Europese regelgeving en simpelweg de eigen verantwoordelijkheid. De andere helft ziet dat als verantwoordelijkheid van de huurder en niet van de eigenaar van het gebouw. Die bedrijven wijzen er ook op dat toetsing en controle erg lastig is.”

Ruimte

Kees Verweij, partner bij BCI, constateert op basis van de onderzoeksresultaten dat de logistieke vastgoedsector in Nederland moeite heeft met strakke ruimtelijke ordeningssturing. “De logistieke vastgoedsector is zich bewust van de beperkte ruimte voor nieuwe bedrijfslocaties en dat niet meer alles overal kan”, zegt hij. “Bovendien hebben ze aangetoond op veel plekken succesvolle herontwikkeling van verouderde bedrijfslocaties te kunnen realiseren. Maar bijvoorbeeld concentratie van grote warehouses op alleen vijf nieuwe door de overheid daarvoor uitgeruste bedrijventerreinen ziet men niet zitten, omdat het niet leidt tot logistieke optimalisering voor huurders, het aantal vrachtautokilometers toeneemt en het op die aangewezen plekken moeilijk zal zijn om personeel te vinden.”

Recente nieuwsberichten

Eutraco begeleid door Wanaka Partners bij ‘sale and leaseback’ van hoogbouwmagazijn

Logistiek dienstverlener Eutraco heeft de ‘sale and leaseback’ afgerond van zijn nieuwe, volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn in Roeselare.

Het distributiecentrum biedt een operationeel oppervlak van 21.650m² en beschikt over een opslagcapaciteit voor 47.000 pallets, wat efficiëntie en grote volumes aan logistieke activiteiten mogelijk moet maken. Het moderne magazijn werd ontwikkeld in samenwerking met MG Real Estate.

Inetum ontwikkelt AI-oplossing voor tenderanalyse

Inetum, een Europese speler in digitale diensten met hoofdzetel in Huizingen, lanceert een nieuwe AI-gedreven managementtool die tenderprocessen tot 30% sneller zou laten verlopen. De tool analyseert dossiers automatisch en geeft ambtenaren meer ruimte om weloverwogen beslissingen te nemen.

Körber bouwt hightechfabriek in Porto

Körber Business Area Supply Chain, onderdeel van de internationale technologiegroep Körber, start met de bouw van een nieuwe productievestiging in Portugal. De fabriek komt er in het Ermida Industrial Park in Santo Tirso, in de buurt van Porto.

Ciblex digitaliseert logistieke processen en transport met Zetes

Ciblex, actief in het expresvervoer van kleine pakketten en onderdeel van de Walden Express International Group, is een samenwerking aangegaan met Zetes om een grootschalige digitale transformatie te realiseren voor betere traceerbaarheid en hogere efficiëntie van de logistieke operatie.

Manhattan Associates transformeert Enterprise Selling met Enterprise Promise & Fulfill

Nog nieuws van Manhattan Associates is de lancering van Enterprise Promise & Fulfill, een cloud-native oplossing die een nieuwe wending moet geven aan traditioneel orderbeheer. De oplossing breidt bestaande ERP-systemen uit met functionaliteit om voorraadinzicht in intelligente ordertoezegging te maximaliseren en fulfilment te optimaliseren. De oplossing richt zich op het verbeteren van het bestaande ERP-landschap van de klant en is bedoeld om een aantal fundamentele uitdagingen op te lossen waar B2B-verkopers mee te maken hebben, zoals beperkt inzicht in de voorraad, handmatige afhandeling van uitzonderingen, onnauwkeurige toezeggingen, gefragmenteerde orderorkestratie en stijgende orderverwerkingskosten.

Manhattan Active beschikbaar op Google Cloud Marketplace

Manhattan Associates heeft een uitgebreide go-to-market-samenwerking aangekondigd met Google Cloud. De Manhattan Active-oplossingen zijn voortaan beschikbaar op Google Cloud Marketplace, wat klanten moet helpen hun digitale transformatie te versnellen en hun supply chain commerce-oplossingen snel in te zetten, te beheren en te ontwikkelen op de wereldwijde infrastructuur van Google Cloud.

Value Chain Bustour op bezoek bij Mobis, All Sport en Soudal

Altijd al een kijkje achter de schermen willen nemen bij Mobis Parts Europe, All Sport en Soudal? Dat kan tijdens de volgende Value Chain bustour op donderdag 19 juni 2025! Samen met zijn partners Adaptive PearlChain, Centric, Easy Systems en Vanas Engineering leidt Value Chain u binnen bij drie prominente bedrijven.

Lowpad introduceert de Lowpad X modulaire Turtle AMR

Lowpad breidt zijn vloot van autonome mobiele robots uit met de Lowpad X.

De Lowpad X is een compacte, modulaire AMR die speciaal ontworpen is voor high-density case picking.

Toolstation kiest GXO als logistieke partner in Nederland

Pure-play logistiek dienstverlener GXO Logistics gaat in Nederland samenwerken met Toolstation, een leverancier van bouwmaterialen en gereedschap voor vakmensen en doe-het-zelvers. Voor Toolstation is het de eerste keer dat het activiteiten in Nederland uitbesteedt.

China Cargo Airlines vliegt voortaan tussen Liege Airport en Hefei

Met de komst van een nieuwe luchtvaartmaatschappij blijft de luchthaven van Luik zijn rol als belangrijk logistiek knooppunt in Europa uitbreiden. China Cargo Airlines legt sinds 23 mei 2025 een nieuwe cargoroute af tussen Liege Airport (LGG) en de Chinese luchthaven Hefei Xinqiao International Airport (HFE). De service wordt voortaan drie keer per week uitgevoerd met de Boeing 777 Freighter (B777F). Daarmee krijgt Hefei, een snel groeiend industrieel centrum in Oost-China, nu directe toegang tot het hart van Europa.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.