Linde’s “Green Performance”: steeds groter portfolio duurzame, performante oplossingen

(Advertorial)Duurzaamheid is één van de belangrijkste factoren geworden in de intralogistiek, en mag in een aankoopproces inmiddels gerust zijn voet zetten naast andere cruciale aspecten zoals veiligheid, comfort, prestaties en het totale kostenplaatje. Om maximaal aan de eisen en verwachtingen van ondernemingen te kunnen beantwoorden, heeft Linde Material Handling dan ook stevig ingezet op de uitrol van zijn

Green Performance-beleid. Dit omvat niet enkel vernieuwde heftrucks en magazijntrucks die zowel krachtig als duurzaam zijn, maar net zo goed milieuvriendelijke oplossingen en onderdelen, waaronder batterijrecyclage, HVO-diesel, een slim energiebeheer en de allereerste door Linde ontwikkelde brandstofcel.
 
Groene interne transportmiddelen, zonder prestatieverlies
Waar in het verleden vaak de keuze moest worden gemaakt tussen elektrische duurzaamheid en thermische krachtontwikkeling, vallen deze twee aspecten sinds kort probleemloos te combineren. Een eerste belangrijke stap in deze richting werd gezet met de lancering en recente uitbreiding van de Linde X-reeks, een serie elektrische heftrucks met maximale hefcapaciteiten van 2 tot 5 ton. Doordat deze de krachtproductie van hun thermische tegenhangers evenaren en ook net zo goed tot hun recht komen op oneffen oppervlakken en in stoffige of vochtige omgevingen, vormen zij hét duurzame alternatief voor zware sectoren zoals de bouwsector, de industrie of de recyclagesector.
En ook bij de zwaarste tonnages kan nu voor een elektrische heftruck worden gekozen. Waar de limiet voor elektrische vorkheftrucks tot voor kort nog beduidend lager lag, bracht Linde in 2022 namelijk zijn E100 - E180 trucks op de markt, met hefvermogens tot maximaal 18 ton. Dit heeft als gevolg dat er nu voor elke gewichtscategorie een elektrisch alternatief voorhanden is, en klanten dus een optie krijgen die geen emissies uitstoot. 
 
Verdere ontwikkelingen op vlak van waterstoftechnologie en batterijrecyclage
Waterstoftechnologie (ook gekend als brandstofceltechnologie) tekent zich al een tijdlang af als dé technologie van de toekomst, dit dankzij het ontbreken van emissies – ze maakt namelijk gebruik van waterstof om een lithiumionaccu te vullen – en de laadtijd van slechts 3 minuten.
Om volledig op de uitrol van deze technologie voorbereid te zijn, zorgt Linde er niet enkel voor dat alle nieuwe heftrucks hier compatibel mee zijn; het heeft nu ook hun eigen 24 V brandstofcel ontwikkeld, met een vermogen van 1,8 kW. Op deze manier kan Linde verdeler Motrac toekomstig in België een one stop shop-oplossing aanbieden, bestaande uit trucks, brandstofcellen én service.
Om ervoor te zorgen dat deze batterijen ook na gebruik geen belasting van het milieu veroorzaken, heeft Linde bovendien sterk ingezet op de recyclage van zijn lithiumionaccu’s. Het gevolg: ondernemingen met Linde trucks kunnen erop vertrouwen dat hun lithiumionbatterijen aan het einde van hun levensduur worden gerecycleerd en dat tot 95% van de grondstoffen wordt teruggewonnen.
 
Fossielvrije brandstof – tot 90 % minder CO2
De focus ligt echter niet uitsluitend op elektrische heftrucks, ook voor thermische vorkliften is er een milieuvriendelijk alternatief beschikbaar: een fossielvrije brandstof die enerzijds voor een hoger motorvermogen zorgt, en anderzijds de verbranding een stuk schoner maakt, met minder emissies tot gevolg.
Deze HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oil) wordt geproduceerd uit honderd procent hernieuwbare grondstoffen, zoals plantaardige oliën, dierlijke vetten en afval- en reststoffen. Dit levert niet enkel een reductie in C02-uitstoot tot 90% op vergeleken met conventionele diesel, maar zorgt ook voor minder emissies op vlak van fijnstof, stikstofoxide, koolwaterstoffen en koolmonoxide. De structuur van de HVO-diesel is bovendien vrijwel identiek aan die van conventionele diesel, en kan bijgevolg zowel in zuivere vorm als in een mengvorm worden gebruikt, zonder dat er aanpassingen nodig zijn aan de heftruck.
 
Slimme laad- en energiebeheeroplossingen
Tot slot kunnen Motrac klanten niet enkel beroep doen op duurzame Linde heftrucks en magazijntrucks, ze kunnen tevens gebruik maken van hun slimme oplossingen op vlak van batterijladen en energiebeheer.
Het Linde batterijlaadbeheer helpt ondernemingen om stroompieken bij het opladen van de trucks te vermijden, en hun energieverbruik – en bijgevolg energiekosten – optimaal af te stemmen op de energienood op elk moment.
Het Linde energiesysteem integreert dan weer alle energierelevante aspecten van de hele onderneming die hier beroep op doet, zodat deze maximaal op elkaar ingespeeld raken. Op die manier kan het totale energieverbruik volledig in kaart worden gebracht en kunnen energieaankopen / -productie zo efficiënt mogelijk verlopen, wat opnieuw tot een reductie in CO2 én kosten leidt.
Om zeker te zijn welke oplossing het meest geschikt is voor ondernemingen in België, kan eenvoudig beroep worden gedaan op het energieadvies van Motrac.
 
Conclusie
Linde’s Green Performance richt zich op het uitbreiden van het aanbod elektrische trucks, maar ook op het gebruik van milieuvriendelijke diesel en waterstoftechnologie, alsook op het aanbieden van slimme laad- en energieoplossingen. Ontdekt u graag in detail wat deze groene oplossingen voor u kunnen betekenen? Surf dan snel naar de website van Motrac, invoerder en verdeler van Linde heftrucks en magazijntrucks in België.

www.motrac.be

Recente nieuwsberichten

Colruyts foodservice-speler Solucious neemt Valfrais over

Solucious, de foodservice-specialist van Colruyt Group, heeft 100% van de aandelen van familiebedrijf Valfrais overgenomen. Valfrais is een regionale speler in de foodservice die gevestigd is in Bastenaken en levert aan professionele klanten in Wallonië, Brussel, het Groothertogdom Luxemburg en het noorden van Frankrijk. Die klanten zijn voornamelijk actief in de horecasector. Het assortiment van Valfrais bestaat dan ook uit zowel verse, ultraverse als diepvriesvoeding. Het bedrijf heeft expertise ontwikkeld in ultravers, meer bepaald in vlees via Wama Beef. Beide bedrijven zullen blijven samenwerken.

Voorzichtige vooruitzichten voor tewerkstelling in Transport/Logistiek

De recentste ManpowerGroup Jobbarometer*, die in december 2023 werd gepubliceerd, geeft aan dat de wervingsactiviteit in de sector Transport en Logistiek in het eerste kwartaal van 2024 vrij matig zal zijn. Van de werkgevers in die sector die in oktober 2023 werden bevraagd, verwacht inderdaad 42% hun personeelsbestand tegen het einde van maart 2024 uit te breiden, terwijl bijna een kwart (23%) van plan is dat te verminderen. Volgens 35% van de bevraagde werkgevers zal hun wervingsactiviteit niet veranderen. De zogenoemde Nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen in dienst te nemen en het percentage dat medewerkers wil ontslaan) bereikt een voorzichtige waarde van +19%. Dat is volgens ManpowerGroup een sterke daling ten opzichte van het vorige kwartaal en een status quo ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.

Optimaliseer je productieproces

(Advertorial) Een productieproces beheren, dat is niet eenvoudig. Om ervoor te zorgen dat jouw klanten hun leveringen op tijd ontvangen, moet je verschillende productielijnen, werknemers en diverse producten efficiënt plannen. Soms moeten er ook andere factoren in overweging worden genomen, zoals allergenen.

Battery Supplies zorgt voor continuïteit met laadzaal in magazijnen van Delhaize

Supermarktketen Delhaize voert in zijn magazijnen constant producten af en aan. Dat gebeurt met elektrische heftrucks. Om continuïteit te garanderen, is het belangrijk dat die heftrucks te allen tijde zo optimaal mogelijk worden ingezet en dat geldt zeker ook tijdens drukke periodes zoals de eindejaarfeesten. Daarom vroeg Delhaize aan Battery Supplies, dochteronderneming van onderdelenleverancier TVH, om in de nieuwste koelafdeling in zijn magazijnen in Zellik de batterijen van de heftrucks vorm te geven. Battery Supplies, waarmee Delhaize al sinds jaar en dag samenwerkt voor de toelevering van batterijen, installeerde in Zellik 136 laders voor een volledige vloot van 308 wisselbatterijen. Daarmee betreft het een van de grootste laadzalen voor Delhaize in België. “Toch is de ingenomen ruimte van de laders en batterijen heel beperkt door een slimme en ‘dense’ opstelling van de batterijen”, klinkt het.

Datalogic introduceert Blade Series voor geavanceerde traceerbaarheid

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft zijn Blade Series gelanceerd. Het betreft een nieuw gamma compacte industriële 1D-lezers ontworpen voor lean integratie, eenvoudige installatie en minder onderhoud. Blade Series, bestaande uit Blade 100 en Blade 200, wordt door Datalogic voorgesteld als de langverwachte update van de populaire DS2X00 serie van lasergebaseerde lezers. De nieuwe 1D-lezers moeten volgens de leverancier nieuwe wegen openen voor logistiek, fulfilment en distributiecentra, waardoor retailers zich kunnen ontwikkelen tot omnichannel aanbieders.

Methanol veelbelovend als toekomstige CO2-neutrale aandrijving

Methanol als brandstof voor heavy-duty logistieke toepassingen is een veelbelovende kanshebber om een van de CO2-neutrale aandrijvingen van de toekomst te worden. Dat blijkt uit de resultaten van het Mobile Methanol Utilisation-project (MMU) dat VIL (Vlaanderen Innovatie Logistiek) in samenwerking met Universiteit Gent en 25 bedrijven heeft uitgewerkt.

Prettig eindejaar!

Zopas is de laatste nieuwsbrief van 2023 uw mailbox binnen gedwarreld.

Wij gaan er heel even tussenuit, maar kloppen graag vanaf dinsdag 9 januari opnieuw bij u aan met uw wekelijkse brief vol supply chain Nieuws en nieuwsjes.

Webfleet belicht uitdagingen en kansen voor transporteurs in 2024

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft de trends in kaart gebracht waarmee bedrijven in de transportsector in 2024 zullen worden geconfronteerd. Komend jaar zal de digitale transformatie voor chauffeurs en managers van wagenparken onvermijdelijk zijn, zo luidt het, en dat brengt zowel valkuilen als opportuniteiten met zich mee.

Toshiba tekent huurovereenkomst voor Prologis Park Almere

Toshiba Global Commerce Solutions (Toshiba) heeft een langdurige huurovereenkomst getekend voor 7.000m² op Prologis Park Almere. Op die locatie opent Toshiba zijn nieuwe Retail Operations Center, waar de Europese retailactiviteiten zullen worden gecentraliseerd. Concreet worden 14 centra in Europa in één faciliteit geconsolideerd. Daarmee wil Toshiba zijn operationele efficiëntie verbeteren en meer en kwalitatief betere diensten aanbieden. Bovendien moet de beslissing bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de onderneming.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 januari 2024

Vanaf maandag 1 januari 2024 treden er verschillende veranderingen op in het kilometerheffingssysteem. In Vlaanderen verandert het tarief van 686 kilometer wegen van nultarief naar normaal tarief en wordt een voordeeltarief van nul eurocent/km toegekend aan zero-emissie voertuigen (ZEV) op het volledige Vlaamse wegennet. De OBU (on board unit) blijft echter verplicht voor ZEV. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in Wallonië (Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.