Methanol veelbelovend als toekomstige CO2-neutrale aandrijving

Methanol als brandstof voor heavy-duty logistieke toepassingen is een veelbelovende kanshebber om een van de CO2-neutrale aandrijvingen van de toekomst te worden. Dat blijkt uit de resultaten van het Mobile Methanol Utilisation-project (MMU) dat VIL (Vlaanderen Innovatie Logistiek) in samenwerking met Universiteit Gent en 25 bedrijven heeft uitgewerkt.

Volgens The Methanol Institute kan het gebruik van groene of hernieuwbare methanol – zeker in vergelijking met conventionele brandstoffen zoals stookolie en diesel – de netto-uitstoot van koolstofoxide met 60 tot 95% verminderen en stikstofoxide (NOx) met 60 tot 80%. Bovendien elimineert methanol daarbij zelfs bijna volledig de uitstoot van zwaveloxide en fijn stof. Als het gaat over lange afstanden en grote volumes, schuiven grote rederijen al langer methanol en ammoniak als langetermijnoplossing naar voren. Maar hoe zit het met de vergroening van binnenvaart, spoor, grondverzet en specifieke havenactiviteiten zoals goederen- en scheepsbehandeling? Die logistieke heavy-duty toepassingen nam VIL in het MMU-project onder de loep.

Gunstige eigenschappen van methanol

Methanol is een compacte brandstof die eenvoudig te transporteren, gebruiken en op te slaan is. Ze kan bovendien uit biomassa worden geproduceerd, wat de onzekerheid over beschikbaarheid wegneemt. Dankzij de uitstekende verbrandingseigenschappen kan ze zowel worden toegepast in methanol-specifieke motoren, als in overgangstechnologieën, zoals ‘dual-fuel’.

Methanol is als veelgebruikte chemische component bovendien al in grote hoeveelheden en op veel plaatsen beschikbaar. Het aandeel van groene methanol in de brandstoffenmix zal steeds verder toenemen.

Kosten in vergelijking met waterstof en diesel

Om bedrijven te begeleiden bij hun keuze van alternatieve brandstoffen, ontwikkelden VIL en WaterstofNet een TCO-tool (total cost of ownership). De tool vergelijkt voor de aangehaalde applicaties methanol met waterstof en conventionele diesel. Daaruit blijkt dat, bij het publiceren van het rapport, methanol dual-fuel graafkranen 35% goedkoper uitkomen dan de huidige waterstof dual-fuel technologie. Desondanks is methanol nog steeds 27% duurder in vergelijking met de huidige dieseltechnologie.

Een projectdeelnemer die verder in methanol motoren wil investeren, is Anglo Belgian Corporation. “Methanol dual-fuel motoren zijn een ideale oplossing om toepassingen die een grote autonomie vragen, zoals schepen en locomotieven, te vergroenen. Dankzij de dual-fuel technologie kunnen klanten nu al voor CO2-neutrale motoren kiezen, zelfs al is methanol niet overal beschikbaar. Onze bestaande dieselmotoren kunnen naar dual-fuel methanol worden omgebouwd en dat is belangrijk aangezien de levensduur van schepen en locomotieven vaak meer dan 20 jaar bedraagt”, aldus Koen Christianen, R&D manager bij Anglo Belgian Corporation.

Nood aan bijkomende inspanningen

Het gebruik van groene methanol kan volgens de projectdeelnemers economisch aantrekkelijker worden als methanol op de lijst van accijnsvrijstellingen komt te staan. Een ander aandachtspunt is de lokale beschikbaarheid van groene methanol. Daar zijn nog bijkomende inspanningen nodig om een (inter)nationaal dekkend netwerk te kunnen opzetten.

Met het rapport en de TCO-tool wil VIL de nodige handvatten bieden om bedrijfs- en beleidsbeslissingen te kunnen nemen over methanol als onderdeel van de groene transitie. Het is volgens hen nu aan de bedrijven om verder aan de slag te gaan.

Deelnemers aan het project: Aertssen Services, Anglo Belgian Corporation, Barging Solutions, Boluda Towage Europe, DEME Group, Denys, Herbosch-Kiere, Inovyn Manufacturing Belgium, Jan De Nul, Jogo Logistics, Lineas, Naval Inland Navigation, North CCU Hub, Lloyds Register Maritiem België, North Sea Port Flanders, POM Limburg, Port of Antwerp-Bruges, Provincie Oost-Vlaanderen, PSA Antwerp, Roose Brandstoffen, Shipit Multimodal Logistics, Soliqlux, Urban Waterway Logistics, Victrol Chartering en WeBarge.

Het project werd mee gefinancierd door VLAIO.

Foto: Pixabay by CapeCom

Recente nieuwsberichten

Vijf goede redenen om over te schakelen op HVLS ventilatoren

(Advertorial) Allereerst, wat is een HVLS ventilator? De afkorting staat voor High Volume, Low Speed. Ze zijn uitgerust met extra grote bladen en draaien op een rustige snelheid rond. Je zou denken dat de omwentelsnelheid hoger kan, maar niets is minder waar. In combinatie met het speciale profiel van de bladen, zorgt deze snelheid juist voor een verplaatsing van de meeste lucht over het grootste gebied, tegen de laagste kosten.

Woolworths vertrouwt op Knapp voor e-grocery fulfilment

De Australische supermarktketen Woolworths heeft een beroep gedaan op systeemintegrator Knapp voor de bouw van het eerste volledig geautomatiseerde central fulfilment centre (CFC) van Woolworths in Western Sydney. De 22.000m² grote site in Auburn maakt gebruik van de E-Grocer-oplossing van Knapp en moet voor een belangrijke ommezwaai zorgen in de manier waarop boodschappen aan klanten worden geleverd. Het CFC zou de online capaciteit in Western Sydney met meer dan vijftig procent vergroten en kan tot 60.000 online bestellingen per week verwerken. Dankzij de Knapp Pick-it-Easy Robot stations kan het Woolworths-team in Auburn de bestellingen van klanten efficiënter en nauwkeuriger verzamelen.

WDP ontwikkelt duurzaam DC van 54.000m² in Roemenië

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP zal starten met de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 54.000m² in het WDP Park Bucharest-Ștefănești in Roemenië. Deze ontwikkeling, gericht op een BREEAM Outstanding certificering, wordt gerealiseerd voor een bestaande klant en moet de verdere uitbouw weerspiegelen van WDP’s samenwerking met een internationale retailer. De ontwikkeling maakt gebruik van WDP’s grondbank en gaat gepaard met een investeringsbedrag van ongeveer veertig miljoen euro. Na de oplevering eind 2026 zal de nieuwbouw op lange termijn worden verhuurd op basis van een vast triple-net-huurcontract van minstens vijftien jaar.

JBT Marel stuurt wereldwijde distributie aan met SAP S/4HANA en EWM

JBT Marel is wereldwijd actief als leverancier van apparatuur, technologie en services voor de voedingsmiddelenindustrie. Om te kunnen blijven voldoen aan de groeiende vraag naar reserveonderdelen, heeft JBT Marel een nieuw global distribution center in Eindhoven geopend. Die klimaatneutrale hub wordt volledig aangestuurd door SAP S/4HANA en SAP Extended Warehouse Management (EWM). Daarmee zet JBT Marel een volgende stap in zijn wereldwijde digitale transformatie.

OneMed schakelt TGW Logistics in voor fulfilment center

OneMed is een van de grootste leveranciers van medische producten in Zweden. Als onderdeel van de Asker Healthcare Group verkoopt het bedrijf een assortiment van ongeveer 30.000 producten, van speciale artikelen voor laboratoria en diagnostiek tot verbandmateriaal en chirurgische kleding. Automatisering speelt een cruciale rol bij het garanderen van een betrouwbare en tijdige levering van essentiële medische producten aan ziekenhuizen, zorginstellingen en particuliere zorgverleners. Daarom heeft het healthcare bedrijf TGW Logistics in de arm genomen om in Göteborg een hoogwaardig fulfilment center te bouwen. De oplevering van het project is gepland voor het najaar van 2026.

PGS zet samen met Eutraco e-truck in voor lokaal transport

Met meer dan vijftig vestigingen in twaalf landen en ongeveer duizend medewerkers levert PGS Group nieuwe en tweedehandse houten pallets en aanverwante reverse logistics diensten. Het volledige aanbod en het Europese netwerk maken PGS een belangrijke logistieke partner in de verpakkingssector. PGS Group zet nu een volgende, strategische stap in de verduurzaming van de palletsector: na de zomervakantie zal een eerste volledig elektrische vrachtwagen worden ingezet om vanuit de sites in Snaaskerke en Lichtervelde de klanten in de regio met afgewerkte pallets te beleveren. Op de terugweg wordt telkens, vanuit de zagerij in Zulte, hout meegenomen om de productiesites te bevoorraden. Op die manier maakt PGS naar eigen zeggen de elektrische ‘supply-cirkel’ rond.

Distrilog neemt Transport Michiels over

Transport- en logistiek bedrijf Distrilog neemt per 1 juli 2025 het familiebedrijf Transport Michiels officieel over. Transport Michiels, met hoofdkantoor in Hulshout, is gespecialiseerd in uitzonderlijk en buitenmaats transport. Met die strategische acquisitie breidt Distrilog zijn aanbod uit naar de niche-transportmarkt.

Linde MH voltooit vernieuwing van gamma autonome magazijntrucks

Linde Material Handling (MH) brengt nieuwe geautomatiseerde voertuigen op de markt en rondt daarmee de volledige vernieuwing van zijn productassortiment af. Blikvangers zijn de combi-smallegangentruck Linde K-Matic k, de reachtruck Linde R-Matic k en de contragewichtstapelaar Linde L-Matic AC k met vrijdragende vorken.

Crown presenteert nieuwe elektrische pallettruck voor krappe ruimtes

Material handling leverancier Crown lanceert een nieuwe meelooppallettruck die deel uitmaakt van zijn WJ 50-serie. Met een gewicht van 159,5 kilogram (inclusief batterij) voor het model van 1,2 ton en 162,5 kilogram voor het model van 1,5 ton, kan deze elektrische pallettruck lasten tot 1500 kilogram verwerken. Het compacte ontwerp en de grote wendbaarheid moeten ervoor zorgen dat de WJ 50-serie inzetbaar is in krappe ruimtes. De WJ 50-serie zou met name geschikt zijn voor trucktransport en bezorging aan huis, maar ook voor gebruik in groot- en detailhandel.

B-Close sluit partnership met material handling fabrikant OMG

Veel bedrijven kampen met ruimtegebrek in hun magazijn, terwijl de logistieke druk toeneemt. Tegelijk wordt de diversiteit aan ladingen, in vorm, gewicht en kwetsbaarheid, steeds groter. Daarom breidt B-Close, actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks, zijn aanbod verder uit met maatwerkoplossingen. Daartoe sloot het bedrijf een exclusief partnership voor België en Luxemburg met de Italiaanse machinefabrikant OMG.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.