Methanol veelbelovend als toekomstige CO2-neutrale aandrijving

Methanol als brandstof voor heavy-duty logistieke toepassingen is een veelbelovende kanshebber om een van de CO2-neutrale aandrijvingen van de toekomst te worden. Dat blijkt uit de resultaten van het Mobile Methanol Utilisation-project (MMU) dat VIL (Vlaanderen Innovatie Logistiek) in samenwerking met Universiteit Gent en 25 bedrijven heeft uitgewerkt.

Volgens The Methanol Institute kan het gebruik van groene of hernieuwbare methanol – zeker in vergelijking met conventionele brandstoffen zoals stookolie en diesel – de netto-uitstoot van koolstofoxide met 60 tot 95% verminderen en stikstofoxide (NOx) met 60 tot 80%. Bovendien elimineert methanol daarbij zelfs bijna volledig de uitstoot van zwaveloxide en fijn stof. Als het gaat over lange afstanden en grote volumes, schuiven grote rederijen al langer methanol en ammoniak als langetermijnoplossing naar voren. Maar hoe zit het met de vergroening van binnenvaart, spoor, grondverzet en specifieke havenactiviteiten zoals goederen- en scheepsbehandeling? Die logistieke heavy-duty toepassingen nam VIL in het MMU-project onder de loep.

Gunstige eigenschappen van methanol

Methanol is een compacte brandstof die eenvoudig te transporteren, gebruiken en op te slaan is. Ze kan bovendien uit biomassa worden geproduceerd, wat de onzekerheid over beschikbaarheid wegneemt. Dankzij de uitstekende verbrandingseigenschappen kan ze zowel worden toegepast in methanol-specifieke motoren, als in overgangstechnologieën, zoals ‘dual-fuel’.

Methanol is als veelgebruikte chemische component bovendien al in grote hoeveelheden en op veel plaatsen beschikbaar. Het aandeel van groene methanol in de brandstoffenmix zal steeds verder toenemen.

Kosten in vergelijking met waterstof en diesel

Om bedrijven te begeleiden bij hun keuze van alternatieve brandstoffen, ontwikkelden VIL en WaterstofNet een TCO-tool (total cost of ownership). De tool vergelijkt voor de aangehaalde applicaties methanol met waterstof en conventionele diesel. Daaruit blijkt dat, bij het publiceren van het rapport, methanol dual-fuel graafkranen 35% goedkoper uitkomen dan de huidige waterstof dual-fuel technologie. Desondanks is methanol nog steeds 27% duurder in vergelijking met de huidige dieseltechnologie.

Een projectdeelnemer die verder in methanol motoren wil investeren, is Anglo Belgian Corporation. “Methanol dual-fuel motoren zijn een ideale oplossing om toepassingen die een grote autonomie vragen, zoals schepen en locomotieven, te vergroenen. Dankzij de dual-fuel technologie kunnen klanten nu al voor CO2-neutrale motoren kiezen, zelfs al is methanol niet overal beschikbaar. Onze bestaande dieselmotoren kunnen naar dual-fuel methanol worden omgebouwd en dat is belangrijk aangezien de levensduur van schepen en locomotieven vaak meer dan 20 jaar bedraagt”, aldus Koen Christianen, R&D manager bij Anglo Belgian Corporation.

Nood aan bijkomende inspanningen

Het gebruik van groene methanol kan volgens de projectdeelnemers economisch aantrekkelijker worden als methanol op de lijst van accijnsvrijstellingen komt te staan. Een ander aandachtspunt is de lokale beschikbaarheid van groene methanol. Daar zijn nog bijkomende inspanningen nodig om een (inter)nationaal dekkend netwerk te kunnen opzetten.

Met het rapport en de TCO-tool wil VIL de nodige handvatten bieden om bedrijfs- en beleidsbeslissingen te kunnen nemen over methanol als onderdeel van de groene transitie. Het is volgens hen nu aan de bedrijven om verder aan de slag te gaan.

Deelnemers aan het project: Aertssen Services, Anglo Belgian Corporation, Barging Solutions, Boluda Towage Europe, DEME Group, Denys, Herbosch-Kiere, Inovyn Manufacturing Belgium, Jan De Nul, Jogo Logistics, Lineas, Naval Inland Navigation, North CCU Hub, Lloyds Register Maritiem België, North Sea Port Flanders, POM Limburg, Port of Antwerp-Bruges, Provincie Oost-Vlaanderen, PSA Antwerp, Roose Brandstoffen, Shipit Multimodal Logistics, Soliqlux, Urban Waterway Logistics, Victrol Chartering en WeBarge.

Het project werd mee gefinancierd door VLAIO.

Foto: Pixabay by CapeCom

Recente nieuwsberichten

Masterclass Demand Planning and Forecasting

(Advertorial) Many companies still see Demand Planning / Forecasting as a necessary evil and you still often hear that a forecast is always wrong.

Inauma wordt nieuwkomer in Actemium-netwerk

Om de groei van de organisatie te ondersteunen en haar segmentatie en gerichte vakkennis te optimaliseren, wordt de nv Promatic-B, actief onder merknaam Actemium (een merk van Vinci Engeries), vanaf 1 januari 2025 gesplitst. Daarbij blijft Promatic-B actief, met focus op procesautomatisering & digitalisering en piping & mechanical activiteiten in de voedingssector. Daarnaast wordt de nieuwe vennootschap Inauma opgericht, wat staat voor Industry Automation & Machine Solutions. De nieuwe vennootschap zal dienstverlening bieden met betrekking tot advies, ontwerp, bouw en onderhoud van enerzijds industriële machines & logistieke oplossingen in alle industriële sectoren, anderzijds procesautomatisering & digitalisering in alle non-food sectoren.

QuickBox Fulfillment en Inther Group ronden magazijnautomatisering af

Met vijf distributiecentra in de Verenigde Staten levert QuickBox Fulfillment 3PL-diensten voor e-commerce en multichannel retailers. Het e-commerce distributiecentrum in Atlanta wordt ingezet om de producten van Pura (intelligente geurverspreidingssystemen en -navullingen) op te slaan en uit te leveren. Begin 2024 startte Inther Group met de automatisering van het DC in Atlanta. Daarbij werden diverse intralogistieke technologieën, waaronder een A-Frame, automated guided vehicles (AGV’s) en Autobaggers, geïntegreerd op een manier die uniek is voor de intralogistieke sector. Intussen kon het geautomatiseerde systeem worden opgeleverd vóór Black Friday, het absolute piekseizoen voor QuickBox.

WDP bouwt verder aan pan-Europees logistiek platform

Logistiek vastgoedbedrijf WDP concretiseert zijn verdere uitbouw naar een volwaardig pan-Europees logistiek vastgoedplatform met een verdubbeling van zijn portefeuille in Frankrijk. Daarvoor verwerft WDP twee multimodale, duurzame nieuwbouw logistieke platformen (Bollène en Puceul) van beursgenoteerde vastgoedgroep Altarea, goed voor een (gespreide) investering van ongeveer 315 miljoen euro.

Ceva Logistics lanceert Forplanet voor duurzame logistiek

Ceva Logistics introduceert Ceva Forplanet, een nieuwe sub-brand waaronder het bedrijf zijn duurzame logistieke oplossingen wil verenigen en verder ontwikkelen.

MIT en Mecalux gaan samen logistieke innovatie versnellen

Het Center for Transportation & Logistics van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en de intralogistieke groep Mecalux hebben een vijfjarig samenwerkingsproject gelanceerd dat de integratie van artificiële intelligentie (AI) in de logistiek moet versnellen. Via het Intelligent Logistics Systems Lab van MIT zullen beide partijen onderzoek verrichten naar nieuwe toepassingen van dit AI-model. “In samenwerking met Mecalux willen we disruptieve innovatie stimuleren om twee gebruiksscenario’s met grote impact te bereiken waarin AI de besluitvorming in de sector transformeert”, aldus dr. Matthias Winkenbach, hoofdonderzoeker bij het MIT Center for Transportation & Logistics en de Intelligent Logistics Systems Lab. “Via machine learning zullen we complexe modellen trainen die de kosten drukken, de ecologische voetafdruk verkleinen en de kwaliteit van de dienstverlening aan klanten verbeteren.”

Capgemini voorspelt top 5 tech trends van 2025

Capgemini onthult zijn ‘TechnoVision Top 5 Tech Trends to Watch in 2025’. In dat rapport, dat in januari 2025 wordt gepubliceerd, focust het consultancybedrijf op de technologieën die naar alle verwachting tijdens het komende jaar een keerpunt zullen bereiken. AI en generatieve AI (GenAI) vormden het belangrijkste thema voor zowel leidinggevenden van over heel de wereld als voor durfkapitalisten, die beiden in het kader van het onderzoek werden bevraagd. Ook verwacht wordt dat AI een significante impact zal hebben op andere belangrijke technologieën die wellicht in 2025 een stadium van maturiteit of doorbraak zullen bereiken.

Søstrene Grene betrekt eerste DC buiten Denemarken

De Deense winkelketen Søstrene Grene verkoopt producten op het gebied van o.a. interieur, hobby, keukengerei en speelgoed. Sinds de opening van de eerste winkel in Nederland in 2012 is de populariteit van de winkelketen constant gegroeid, wat heeft geleid tot negentien vestigingen in Nederland en een online winkel. In België heeft de keten voorlopig drie winkels. Om de groei op te vangen, heeft Søstrene Grene een langdurige huurovereenkomst getekend voor een distributiecentrum in Nederland, meteen het eerste DC van het bedrijf buiten Denemarken.

BlueStar automatiseert magazijnen met Exotec

BlueStar, een wereldwijde distributeur van digitale identificatie-, mobiliteit-, Point-of-Sale- en RFID-technologieën, heeft gekozen voor Exotec om zijn distributiecentra in Europa en de Verenigde Staten te automatiseren. BlueStar opende in 2019 zijn EMEA-distributiecentrum in Eindhoven (NL). Sindsdien heeft het bedrijf een constante groei doorgemaakt. Om aan de toenemende vraag en hoge klantverwachtingen te voldoen, besloot het zijn infrastructuur uit te breiden en de bedrijfsprocessen verder te optimaliseren. Daarbij schakelde het Exotec in om het Skypod systeem in het magazijn te implementeren.

Raja stelt herbruikbare verzenddozen van Re-Zip voor

Raja, een van de toonaangevende distributeurs van verpakkingen in Europa, lanceert een concrete oplossing om e-commerce verpakkingen te hergebruiken. Daarvoor tekende het bedrijf een overeenkomst met de Deense start-up Re-Zip om diens herbruikbare dozen in diverse Europese landen te introduceren. De e-commerce dozen van Re-Zip kunnen tot tien keer opnieuw worden gebruikt dankzij een retoursysteem in samenwerking met verschillende postdiensten. Raja biedt de nieuwe verpakkingsoplossing aan in België, Nederland en sinds oktober 2024 ook in Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.