Linde’s “Green Performance”: steeds groter portfolio duurzame, performante oplossingen

(Advertorial)Duurzaamheid is één van de belangrijkste factoren geworden in de intralogistiek, en mag in een aankoopproces inmiddels gerust zijn voet zetten naast andere cruciale aspecten zoals veiligheid, comfort, prestaties en het totale kostenplaatje. Om maximaal aan de eisen en verwachtingen van ondernemingen te kunnen beantwoorden, heeft Linde Material Handling dan ook stevig ingezet op de uitrol van zijn

Green Performance-beleid. Dit omvat niet enkel vernieuwde heftrucks en magazijntrucks die zowel krachtig als duurzaam zijn, maar net zo goed milieuvriendelijke oplossingen en onderdelen, waaronder batterijrecyclage, HVO-diesel, een slim energiebeheer en de allereerste door Linde ontwikkelde brandstofcel.
 
Groene interne transportmiddelen, zonder prestatieverlies
Waar in het verleden vaak de keuze moest worden gemaakt tussen elektrische duurzaamheid en thermische krachtontwikkeling, vallen deze twee aspecten sinds kort probleemloos te combineren. Een eerste belangrijke stap in deze richting werd gezet met de lancering en recente uitbreiding van de Linde X-reeks, een serie elektrische heftrucks met maximale hefcapaciteiten van 2 tot 5 ton. Doordat deze de krachtproductie van hun thermische tegenhangers evenaren en ook net zo goed tot hun recht komen op oneffen oppervlakken en in stoffige of vochtige omgevingen, vormen zij hét duurzame alternatief voor zware sectoren zoals de bouwsector, de industrie of de recyclagesector.
En ook bij de zwaarste tonnages kan nu voor een elektrische heftruck worden gekozen. Waar de limiet voor elektrische vorkheftrucks tot voor kort nog beduidend lager lag, bracht Linde in 2022 namelijk zijn E100 - E180 trucks op de markt, met hefvermogens tot maximaal 18 ton. Dit heeft als gevolg dat er nu voor elke gewichtscategorie een elektrisch alternatief voorhanden is, en klanten dus een optie krijgen die geen emissies uitstoot. 
 
Verdere ontwikkelingen op vlak van waterstoftechnologie en batterijrecyclage
Waterstoftechnologie (ook gekend als brandstofceltechnologie) tekent zich al een tijdlang af als dé technologie van de toekomst, dit dankzij het ontbreken van emissies – ze maakt namelijk gebruik van waterstof om een lithiumionaccu te vullen – en de laadtijd van slechts 3 minuten.
Om volledig op de uitrol van deze technologie voorbereid te zijn, zorgt Linde er niet enkel voor dat alle nieuwe heftrucks hier compatibel mee zijn; het heeft nu ook hun eigen 24 V brandstofcel ontwikkeld, met een vermogen van 1,8 kW. Op deze manier kan Linde verdeler Motrac toekomstig in België een one stop shop-oplossing aanbieden, bestaande uit trucks, brandstofcellen én service.
Om ervoor te zorgen dat deze batterijen ook na gebruik geen belasting van het milieu veroorzaken, heeft Linde bovendien sterk ingezet op de recyclage van zijn lithiumionaccu’s. Het gevolg: ondernemingen met Linde trucks kunnen erop vertrouwen dat hun lithiumionbatterijen aan het einde van hun levensduur worden gerecycleerd en dat tot 95% van de grondstoffen wordt teruggewonnen.
 
Fossielvrije brandstof – tot 90 % minder CO2
De focus ligt echter niet uitsluitend op elektrische heftrucks, ook voor thermische vorkliften is er een milieuvriendelijk alternatief beschikbaar: een fossielvrije brandstof die enerzijds voor een hoger motorvermogen zorgt, en anderzijds de verbranding een stuk schoner maakt, met minder emissies tot gevolg.
Deze HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oil) wordt geproduceerd uit honderd procent hernieuwbare grondstoffen, zoals plantaardige oliën, dierlijke vetten en afval- en reststoffen. Dit levert niet enkel een reductie in C02-uitstoot tot 90% op vergeleken met conventionele diesel, maar zorgt ook voor minder emissies op vlak van fijnstof, stikstofoxide, koolwaterstoffen en koolmonoxide. De structuur van de HVO-diesel is bovendien vrijwel identiek aan die van conventionele diesel, en kan bijgevolg zowel in zuivere vorm als in een mengvorm worden gebruikt, zonder dat er aanpassingen nodig zijn aan de heftruck.
 
Slimme laad- en energiebeheeroplossingen
Tot slot kunnen Motrac klanten niet enkel beroep doen op duurzame Linde heftrucks en magazijntrucks, ze kunnen tevens gebruik maken van hun slimme oplossingen op vlak van batterijladen en energiebeheer.
Het Linde batterijlaadbeheer helpt ondernemingen om stroompieken bij het opladen van de trucks te vermijden, en hun energieverbruik – en bijgevolg energiekosten – optimaal af te stemmen op de energienood op elk moment.
Het Linde energiesysteem integreert dan weer alle energierelevante aspecten van de hele onderneming die hier beroep op doet, zodat deze maximaal op elkaar ingespeeld raken. Op die manier kan het totale energieverbruik volledig in kaart worden gebracht en kunnen energieaankopen / -productie zo efficiënt mogelijk verlopen, wat opnieuw tot een reductie in CO2 én kosten leidt.
Om zeker te zijn welke oplossing het meest geschikt is voor ondernemingen in België, kan eenvoudig beroep worden gedaan op het energieadvies van Motrac.
 
Conclusie
Linde’s Green Performance richt zich op het uitbreiden van het aanbod elektrische trucks, maar ook op het gebruik van milieuvriendelijke diesel en waterstoftechnologie, alsook op het aanbieden van slimme laad- en energieoplossingen. Ontdekt u graag in detail wat deze groene oplossingen voor u kunnen betekenen? Surf dan snel naar de website van Motrac, invoerder en verdeler van Linde heftrucks en magazijntrucks in België.

www.motrac.be

Recente nieuwsberichten

Food retailer Bartels-Langness investeert in eerste automatisch magazijn

Bartels-Langness (Bela), een onafhankelijk geleid familiebedrijf uit Kiel, is een van de grootste food retailers in Duitsland. Om de beschikbaarheid van goederen te vergroten en de service voor zijn eigen supermarkten en de winkels waaraan het levert verder te verbeteren, heeft Bela logistieke automatiseringsleverancier Swisslog aangesteld om het eerste automatiseringsproject in zijn 130-jarige bestaan uit te voeren. Daarbij treedt Swisslog op als de hoofdintegrator voor alle bouwtechnische en intralogistieke werkzaamheden op de bestaande locatie in Neumünster. Het project, met een prijskaartje van 13,9 miljoen euro, zal volgens de planning in juni 2025 worden voltooid.

TX Logistik rondt overname van Exploris af

TX Logistik AG, een dochteronderneming van Mercitalia Logistics, heeft de overname afgerond van Exploris Deutschland Holding GmbH Hamburg, een Europees spoorvrachtbedrijf. De overname maakt van TX Logistik de op één na grootste spoorvrachtvervoerder in Duitsland. Nadat het voorlopige contract in juli was ondertekend, werd de transactie nu afgerond na goedkeuring door de bevoegde mededingingsautoriteiten.

Corneel Geerts Transportgroup neemt Zwitserland-specialist Fransen J. Transport over

Na Sinex afgelopen zomer heeft Corneel Geerts Transportgroup een nieuwe overnamedeal gesloten. Per 1 januari 2024 neemt de transportgroep zowel de assets, de klanten als het personeel van transportbedrijf Fransen J. Transport uit Putte over. Fransen J. Transport is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in transport tussen de Benelux en Zwitserland, met dagelijks groupagevertrekken op Bazel, Zurich en Genève, in combinatie met een eigen in-house douaneafdeling.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid van Belgische transportsector

Naar jaarlijkse gewoonte heeft UPTR, de nationale beroepsfederatie voor de transport- en logistieke sector in België, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector. Daarvoor heeft het audit- en financieel expertisebureau BDO de resultaten doorgelicht van ongeveer 5.000 transportondernemingen (geregistreerd volgende de NACE-code 494 ‘goederenvervoer over de weg en verhuisbedrijven’), die hun balansen bij de Nationale Bank van België neerleggen.

PwC and Alteryx whitepaper on Accelerating Supply Chain Resiliency with Cloud Analytics

(Advertorial) Supply chains are the backbone of modern businesses, but they will keep facing disruptions influenced by ever-changing global economics and geopolitics.
The key to resilience? Robust data analysis. With unified data and automated analysis, you can increase supply chain profitability and design a clear path to a better customer experience. Explore the power of the Alteryx Analytics Automation platform and tap into PwC's digital transformation expertise.

De top 5 bedrijfstakken die in aanmerking komen voor magazijnautomatisering

(Advertorial) In een wereld waarin snelheid en efficiëntie de sleutel zijn tot zakelijk succes, biedt magazijnautomatisering een krachtig instrument om concurrentievoordeel te behalen. Of je nu actief bent in e-commerce, logistiek, productie, detailhandel of de gezondheidszorg, deze innovatie kan een gamechanger zijn. Geautomatiseerde magazijnen maken het mogelijk om snel te leveren, fouten te minimaliseren en zodoende de klanttevredenheid te verhogen.

Pepperl+Fuchs biedt oplossingen voor veilige X-As positionering

Pepperl+Fuchs gaat er prat op eenvoudige oplossingen te leveren om een veilige absolute positie te bepalen, iets waarvoor doorgaans erg complexe technologie nodig is. De Duitse leverancier van industriële sensortechnologie en explosiebeveiliging maakt daarbij een combinatie van de nieuwe PUS evaluatie-eenheid met de safePXV of met de WCS sensoren. Zo kunnen ondanks minieme aanpassingen aan de machine, veiligheidsfuncties worden bereikt die voldoen aan niveau SIL 3 en PL e.

Avasco Industries en Jungheinrich realiseren automatisch hoogbouwmagazijn in Diksmuide

Metaalverwerkend bedrijf Avasco Industries heeft Jungheinrich België, leverancier van logistiekoplossingen, in de arm genomen voor de realisatie van een hoogbouwmagazijn in Diksmuide. Het nieuwe automatische magazijn zal een hoogte van 36 meter bereiken en wordt uitgerust met automatische magazijnkranen voorzien van multi-deep shuttles.

Cabka en Repsol introduceren gerecyclede polypropyleen pallets

Cabka, producent van pallets en containers van gerecycleerd plastic, brengt een nieuwe herbruikbare kunststof pallet op de markt, voorzien van het Repsol Reciclex polypropyleen compound. Daarmee wil de leverancier logistieke bedrijven een krachtig hulpmiddel bieden dat de efficiëntie belooft te verbeteren en het milieu ten goede komt.

Universal Robots lanceert UR30 cobot voor zware toepassingen

Ongeveer een jaar geleden pakte Universal Robots, een Deense fabrikant van industriële robotarmen, uit met de UR20 cobot. Dat was meteen ook het eerste model van een volledig vernieuwde cobotserie. Nu krijgt de UR20 het gezelschap van de UR30, een cobot met een laadvermogen tot 30 kilogram.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.