LEVV’s als efficiënt alternatief voor bestelwagens in de stad

Lichte elektrische vrachtvoertuigen, kortweg LEVV’s, kunnen een duurzame oplossing betekenen voor stadsdistributie, zo blijkt uit recent Nederlands onderzoek. Een LEVV is een fiets, bromvoertuig of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving, ontworpen voor de distributie van goederen in de openbare ruimte met beperkte snelheid. Ze zijn stil, wendbaar en uitstootvrij en nemen minder ruimte in beslag.

Onder de noemer LEVV-LOGIC werd van 2016 tot 2018 onderzoek gedaan naar de inzet van LEVV’s in stadslogistiek in het MKB, zoals de kmo-sector in Nederland heet. Tijdens het onderzoeksproject hebben de Hogescholen van Amsterdam, Rotterdam en Arnhem/Nijmegen samengewerkt met logistiek dienstverleners, verladers, voertuigaanbieders, netwerkorganisaties, kennisinstellingen en gemeenten om kennis te ontwikkelen over de inzet van LEVV’s; wat betekent de inzet van LEVV’s voor de bedrijfsvoering?
 
Het onderzoeksproject toont aan dat de bedrijfsvoering met LEVV’s vraagt om een goede locatie van hubs in het distributienetwerk, robuuste processen, aangepaste ICT, enthousiaste en meedenkende medewerkers en een passende organisatie. Behalve een goed doordracht logistiek concept is uiteraard ook een geschikt voertuig nodig; soms is dat een LEVV, soms is dat een bestelwagen. De inzet van transportmanagementsystemen, ten slotte, maakt het mogelijk steeds het optimale voertuig te gebruiken voor een specifieke route.
 
Kansrijke sectoren voor de inzet van LEVV’s zijn tijdskritische leveringen, pakket en post, en kleinere zendingen in food, bouwlogistiek en servicelogistiek. In die sectoren zijn grote logistiek dienstverleners dominant. Hun opdrachtgevers willen het liefst universele, nationale logistieke diensten en ICT-koppelingen. De MKB’ers kunnen als onderaannemers werken binnen de netwerken van de grote spelers. Kansrijke sectoren die nu nog in ontwikkeling zijn, zijn lokale retailplatforms, nieuwe postdiensten, lokale foodleveringen en online levensmiddelen.
 
Een opvallende bevinding is dat LEVV’s voor 10 tot 15 procent van de bestelautoritten in de stad een efficiënt alternatief zijn. In steden als Amsterdam en Rotterdam zou het gaan om 3000 tot 4000 LEVV’s, vooral fiets- en bromfietsachtige types. De inzet van compacte distributievoertuigen blijkt nog relatief kostbaar tegenover de elektrische bestelauto’s, die een groter laadvermogen, hogere maximumsnelheid en grotere actieradius hebben.
Volgens het onderzoek is er bij verladers of logistiek dienstverleners nog weinig urgentie om bij stadslogistiek LEVV’s in te zetten. De verwachting is niet dat lokale overheden op grote schaal voertuigrestricties gaan invoeren. Bovendien wordt de elektrische bestelwagen een steeds beter alternatief.
 
En hoe kunnen MKB-ondernemers geld verdienen met LEVV’s? Bij de inzet van LEVV’s gaat het om een nichemarkt die gericht is op lage kosten of een bewust imago. MKB’ers die succesvol LEVV’s willen inzetten, moeten kiezen voor marktsegmenten met geschikte logistieke karakteristieken, zoals kleine en lichte zendingen, hoge netwerkdichtheid, tijdskritische zendingen en met voldoende mogelijkheden voor groei. LEVV’s zijn hier goedkoper en betrouwbaar. Dat is mogelijk door lagere voertuigkosten, kortere rijtijden en de toegang tot wijken met autoluwe zones of restricties voor vrachtverkeer.
Daarnaast zijn er marktsegmenten voor logistieke of servicediensten met LEVV’s waarbij een maatschappelijk, onderscheidend of innovatief imago onderdeel is van de propositie, bijvoorbeeld met de inzet van personeel met afstand tot de arbeidsmarkt.
Foto: DHL

Recente nieuwsberichten

DPD investeert 250 miljoen in uitbreiding in Benelux

DPD, aanbieder van internationaal pakketvervoer en onderdeel van Geopost, heeft ruim 250 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding en verbetering van zijn hubs en depots in de Benelux. Dat zou resulteren in een stijging van de capaciteit naar 750.000 pakketten per dag. Tegelijk investeert DPD in de groei en betrouwbaarheid van het aantal internationale netwerkverbindingen vanuit de Benelux.

Sartorius Stedim Biotech automatiseert nieuwe logistieke vestiging met Jungheinrich

Sartorius Stedim Biotech in Frankrijk is een toonaangevende speler in de biofarmaceutische industrie. Om haar logistieke processen te optimaliseren, de omlooptijden te verkorten en de magazijncapaciteit te vergroten, neemt de onderneming haar intrek in een nieuwe logistieke vestiging bij de hoofdzetel in Aubagne (Frankrijk). Daarbij werd Jungheinrich, leverancier van intralogistiek-oplossingen, in de arm genomen voor de automatisering van de toekomstige vestiging.

BASF rolt OMP Unison Planning uit naar alle petrochemische vestigingen

De petrochemische divisie van chemiereus BASF legt de laatste hand aan de wereldwijde uitrol van OMP’s Unison Planning naar alle regio’s. De uitrol vormt het sluitstuk van een wereldwijd programma om geïntegreerde planningsprestaties te leveren aan de overige productievestigingen van de petrochemische divisie en de aanverwante afdelingen.

Trendrapport van Aptean voor de voedings- en drankensector wijst op belang van cloudadoptie

Softwareleverancier Aptean heeft een trendrapport gepubliceerd voor de voedings- en drankensector in België en Nederland. Het onderzoek, dat in augustus 2023 samen met onderzoeksbureau B2B International werd uitgevoerd, ging bij ruim honderd voedselproducenten en distributeurs in België en Nederland na op welke manier de grootste uitdagingen in de sector nieuwe trends aandrijven en de groeitrajecten van bedrijven beïnvloeden. Er werden vijf belangrijke trends geïdentificeerd die de voedings- en drankenindustrie in 2024 vorm zullen geven. Die trends zijn, samen met de volledige onderzoeksresultaten, beschikbaar in het rapport ‘Aptean’s 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector voor Nederland en België’.

Katoen Natie ondersteunt e-commerce Intergamma met AutoStore-installatie

Katoen Natie heeft voor Intergamma, de Nederlandse groep boven de doe-het-zelf-keten Gamma, een nieuw gerobotiseerd opslag- en pickingsysteem van AutoStore geïnstalleerd. De investering – een primeur voor Katoen Natie – kadert in een gezamenlijk toekomstproject waarbij beide bedrijven hun tienjarige samenwerking nog eens met vijf jaar hebben verlengd.

Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.

Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

100% support en evolutie zijn het fundament voor een geautomatiseerd magazijn

(Advertorial) Zowel logistiek managers als specialisten in de magazijn automatisering zullen over het volgende wel eens zijn: het opzetten van een compleet nieuw geautomatiseerd warehouse is een fantastische uitdaging. Het proces staat bol van de uitdagingen en na de realisatie is iedereen zo trots als een pauw.

Weleda bouwt duurzaam hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog

Weleda is wereldwijd een toonaangevende producent van gecertificeerde natuurcosmetica en antroposofische geneesmiddelen. Met een nieuw logistiek centrum in het Zuid-Duitse Schwäbisch Gmünd centraliseert de onderneming voortaan de internationale en nationale verkoop en delen van de productielogistiek. Op de nieuwe logistieke campus worden eindproducten, maar ook halffabricaten en grond- en hulpstoffen voor de productcategorieën natuurcosmetica en geneesmiddelen opgeslagen, gepickt en wereldwijd verzonden. Ook de verzending van reclamemiddelen en acties lopen straks via het nieuwe logistieke centrum.

TGW gaat voor duurzaamheid met nieuwe generatie Stingray-shuttles

Met de nieuwste generatie Stingray-shuttles – shuttles die bakken, dozen, trays of hangende producten vervoeren – wil TGW Logistics Group naar eigen zeggen hoge prestaties en betrouwbaarheid combineren met een energiebesparende werking en duurzame materialen. Zo zou de afwerking, gemaakt van lokaal gewonnen hout, de nieuwe generatie Stingray-shuttles jaarlijks 25 ton plastic besparen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.