Koninklijke Musea voor Schone Kunsten digitaliseren met IDasset van Simac Phi Data

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) moderniseren hun collectiebeheer door de IDasset-oplossing van Simac Phi Data te implementeren. Die oplossing zorgt voor een gedigitaliseerde inventarisatie op basis van RFID-technologie van de uitgebreide kunstcollectie van de KMSKB. Deze stap kadert in het streven van KMSKB naar digitalisering en efficiëntie in het beheer van hun collecties.

De totale collectie van KMSKB omvat 20.000 kunstwerken die op een goede manier moeten worden beheerd. Jaarlijks een inventaris maken is trouwens een wettelijke verplichting. Veel van de inventariseringsprocessen verlopen nog steeds manueel met spreadsheets – wat tijdrovend, duur en foutgevoelig is – maar in het kader van de modernisering van de hele informaticavoorziening komt daar nu verandering in.

Met de geplande renovaties in de musea zullen veel kunstwerken moeten worden verplaatst, wat de nood aan een efficiëntere inventarisatiemethode nog versterkt. Bij de keuze van een oplossing om de collectie te digitaliseren, kwam KMSKB bij Simac Phi Data uit, dat zorgt voor een totaaloplossing die bestaat uit RFID-tags, mobiele RFID-lezers, vaste antennes en de software IDasset. Het IDasset-systeem, gebaseerd op RFID-technologie, zal nauwkeurige en tijdige informatie verschaffen over de locatie en verplaatsing van kunstwerken binnen en buiten de musea.

Bij de implementatie werkte Simac Phi Data nauw samen met de collectiebewaarders om hun werk zo eenvoudig mogelijk te maken. De implementatie omvat ook de synchronisatie van IDasset met Fabritius, de eigen collectiedatabase van KMSKB, wat een naadloze integratie tussen de systemen mogelijk maakt. Om de synchronisatie te waarborgen, werkte Simac Phi Data samen met Axiell, het bedrijf achter Fabritius.

Foto: Forum ©Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique/Koninklijke Musea voor Schone Kunsten

Recente nieuwsberichten

ÖBB Rail Cargo Group verbindt Wenen non-stop met Duisburg

Met de nieuwe TransFER Wenen-Duisburg verbindt ÖBB Rail Cargo Group (RCG), de vrachttransportafdeling van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij, voortaan twee belangrijke logistieke knooppunten in Oostenrijk en Duitsland. Klanten zouden daardoor kunnen rekenen op een vaste dienstregeling, aantrekkelijke transittijden en directe transportverbindingen naar Hongarije en Italië en binnen Oostenrijk. Containers, wissellaadbakken, kraanbare trailers en gevaarlijke goederen worden ook vervoerd.

Markus Biemüller nieuwe general manager van Dachser in Willebroek

Sinds 1 april 2025 is Markus Biemüller (46) de nieuwe general manager van de Dachser-vestiging in Willebroek. Hij volgt daarmee Niels Tieleman op, die binnenkort nieuwe verantwoordelijkheden krijgt bij Dachser Nederland. Naast deze nieuwe functie blijft Markus Biemüller ook verantwoordelijk voor Food Logistics in België, een functie die hij bekleedt sinds de oprichting ervan in april 2022.

Montea en Weerts realiseren samen grootse ‘single-tenant’ ontwikkeling

Vastgoedinvesteerder en -ontwikkelaar Montea en logistieke vastgoedspeler Weerts Group zullen samen het nieuwe Europese distributiecentrum voor Skechers in Luik ontwikkelen. Montea neemt een belang van veertig procent in de projectvennootschap en wordt daarmee langetermijnpartner in deze investering.

Webfleet lanceert Secure Truck Parking in samenwerking met Bosch

Webfleet, de fleet management-oplossing van Bridgestone, lanceert Secure Truck Parking. Die nieuwe functie moet transportbedrijven helpen sneller beveiligde parkeerplaatsen te vinden en te reserveren. De functie, die is ontwikkeld in samenwerking met technologiebedrijf Bosch, verbindt vloten die Webfleet-telematica hebben met een uitgebreid netwerk van beveiligde parkeerlocaties. Dat moet zoektijden verkorten en het gemak voor chauffeurs verbeteren.

UPS Wereldwijd afrekenen maakt komaf met onverwachte importtarieven

UPS lanceert UPS Wereldwijd afrekenen, een nieuwe service die het consumenten gemakkelijker moet maken om online te shoppen bij verzenders over de hele wereld. Consumenten die internationale aankopen plaatsen, krijgen vaak een extra factuur voor onbetaalde importkosten gepresenteerd. UPS Wereldwijd afrekenen moet dat probleem oplossen door vooraf het bedrag te garanderen dat online shoppers betalen aan invoerrechten, douanekosten en belastingen.

Honda Motor Europe Logistics migreert bestaande systemen naar SAP

IT-dienstverlener Delaware gaat de komende vijf jaar alle verouderde systemen van Honda Motor Europe Logistics, die vandaag nog over verschillende silo’s verspreid zitten, migreren naar een groot, geïntegreerd SAP-systeem. Honda streeft daarmee naar een toekomstbestendige supply chain om klaar te zijn voor de elektrische auto-industrie van morgen.

Picnic kiest Simacan voor middle mile logistiek

De Nederlandse online supermarkt Picnic bezorgt uitsluitend aan huis en heeft geen eigen winkels. Het bedrijf is actief in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Om zijn ‘middle mile’ logistiek te optimaliseren, heeft Picnic besloten gebruik te maken van het platform van Simacan. Dat platform voor realtime transportmonitoring en -sturing omvat functionaliteit zoals geavanceerde transportplanning, dynamische monitoring en proactieve sturing.

TJ Morris bouwt opnieuw DC met Witron

TJ Morris is een van de grootste privébedrijven in het Verenigd Koninkrijk en een van de snelst groeiende retailers in Europa. Het Britse familiebedrijf heeft systeemintegrator Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp en de realisatie van een distributiecentrum voor food- en non-foodproducten met een oppervlakte van zo’n 93.000 vierkante meter. De sterk geautomatiseerde faciliteit in Doncaster (Yorkshire) is ontworpen voor een dagelijkse pickcapaciteit van 646.000 bakken en zal vanaf medio 2028 meer dan 300 winkels bevoorraden met een assortiment van 10.000 verschillende droge waren. Met de ondertekening van het contract versterkt TJ Morris zijn samenwerking met Witron. In mei 2025 neemt TJ Morris al een distributiecentrum van vergelijkbare omvang in gebruik in St Helens (Noord-West-Engeland), waarvoor de retailer ook al een beroep op Witron deed.

Sanders Parts zet stap naar Logistiek 4.0 met ASD Coddens

Sanders Parts uit Dendermonde is sinds 1993 gespecialiseerd in technische onderdelen voor vrachtwagens. Om zijn logistieke processen verder te moderniseren is het bedrijf gestart met de uitrol van een warehouse management systeem. Daarvoor doet het een beroep op logistiek adviesbureau ASD Coddens. De WMS-implementatie volgt op eerdere stappen naar meer optimalisering, zoals de herinrichting van het bestaande magazijn en de succesvolle introductie van vijf Vertical Lift Modules (VLM’s).

Vanas Engineering stelt nieuwe systemen én een partnership voor

Vanas Engineering lanceert twee nieuwe opslagsystemen: de Modula Flexibox en de HaiPick Climb. Daarmee wil Vanas zijn ambitie onderstrepen om logistieke processen in kleine en middelgrote magazijnen slimmer, sneller en efficiënter te maken. Tegelijk kondigt Vanas een strategisch partnership aan met Hai Robotics, een wereldspeler in robotgestuurde magazijnautomatisering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.