IFS Ultimo versnelt probleemoplossing en verkort reparatietijd met AI-integratie
IFS Ultimo, leverancier van EAM-software (enterprise asset management), heeft AI-functionaliteit geïntegreerd in zijn volgende generatie EAM-platform. De bedoeling is probleemoplossing te verbeteren en bedrijven in staat te stellen de gemiddelde reparatietijd (MTTR) van hun assets te verkorten. Door gebruik te maken van AI zullen EAM-toolsets intuïtiever, toegankelijker en voorspellender worden, wat moet leiden tot hogere efficiëntie in asset management praktijken.
Volgens IFS Ultimo wordt naar schatting 80% van de tijd in MTTR besteed aan het diagnosticeren van een probleem. Het grootste deel van de verspilde tijd is te wijten aan een gebrek aan communicatie en details in storingsmeldingen. De nieuw geïntegreerde AI-functionaliteit moet zorgen voor een betere kwaliteit van de storingsmeldingen. Doordat er minder tijd hoeft te worden besteed aan het diagnosticeren van een probleem, zullen geschoolde medewerkers kunnen profiteren van een langere sleuteltijd, een grotere beschikbaarheid van assets, minder administratietijd en betere samenwerking.
Eerstelijnsmedewerkers brengen het grootste deel van hun werkdag door in de buurt van de assets die ze goed kennen. Elke verandering in die assets merken ze dan ook op. Met behulp van een groot taalmodel (large language model; LLM) detecteert Ultimo de asset in kwestie en biedt een reeks op maat gemaakte suggesties die de melder eenvoudig aan de storingsmelding kan toevoegen zonder te hoeven typen. Daarbij worden alle sensorische waarnemingen in de melding vastgelegd, zodat onderhoudsteams volledige en nauwkeurige informatie krijgen om het probleem snel op te lossen en de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de asset te verhogen.
Die aanpak zal ook elders in Ultimo worden gebruikt om gediagnosticeerde problemen sneller op te lossen en de nauwkeurigheid van de in het systeem geregistreerde voltooide werkzaamheden te verbeteren. De voordelen zijn onder andere een vermindering van de tijd die aan administratie wordt besteed, een verbetering van de datakwaliteit en een verhoging van de tevredenheid bij medewerkers. Verder werkt Ultimo aan geïntegreerde AI-functies die de gebruikerservaring moeten verbeteren, zoals op foto’s gebaseerde meterstanden, automatisch gegenereerde bijschriften bij afbeeldingen en documenten en automatisch vertaalde meertalige gegevens.