Gebrek aan strategisch ownership vertraagt digitale transformatie in bedrijven

Volgens het ‘2019 Digital Means Business Report’ van technologiedienstenbedrijf NTT is slechts 11% van de ondernemingen zeer tevreden met degenen die verantwoordelijk zijn voor hun digitale transformatie, ondanks het feit dat bijna driekwart van hen al volop in het traject zitten. Wereldwijd boeken organisaties wel enig succes met digitale transformatie, maar er heerst nog steeds een sterke overtuiging dat die evolutie radicale, ingrijpende veranderingen vereist om succesvol te zijn. Dat, in combinatie met een gebrek aan sterk transformationeel leiderschap en focus op de nood om mensen te veranderen, houdt veel bedrijven tegen.

Volgens het onderzoeksrapport gelooft ongeveer 71% van de organisaties in de vroege stadia van transformatie nog steeds dat een volledige herstructurering van het bedrijf en bedrijfsmodel de primaire definitie is van digitale transformatie. Slechts 49% van de respondenten gelooft dat hun leiderschapsteam over de juiste vaardigheden beschikt om de digitale transformatie uit te voeren. Bovendien blijkt gebrek aan ondersteuning van de directie of strategisch ownership de belangrijkste rem voor succes.
Die tekortkoming onderstreept de nood voor bedrijfsleiders om zichzelf te veranderen, een andere omgeving uit te bouwen en nieuwe gedragsprioriteiten en prestatie-indicatoren te stellen om een ​​meer proactieve, tactische en incrementele benadering van transformatie te stimuleren.
 
Uit het onderzoek bleek ook dat er een directe correlatie bestaat tussen het vermogen van organisaties om op regelmatige basis relevante, op resultaten gebaseerde value van digitale transformatie te realiseren, en hun digitale maturiteit. Toch bestaat er nog steeds een opvallend gebrek aan coördinatie tussen IT-teams en het bredere bedrijf:

  • Slechts 29% van de organisaties omarmt digitale transformatie als een samenwerkingsverband tussen de business en IT;
  • Terwijl 42% van de respondenten zegt dat business en IT op een meer geïntegreerde manier resultaat leveren, mede ondersteund door de introductie van een functie van Chief Digital Officer, is slechts 12% zeer tevreden dat de planning effectief doorloopt naar uitvoering;
  • Bijna de helft (49%) van de digitale transformatieprojecten wordt nog steeds door het IT-departement geleid. 
Volgens Wayne Speechly, VP of Advanced Competencies bij NTT (foto), worstelen organisaties nog steeds met het vormgeven van hun bedrijf om te profiteren van een ‘connected’ toekomst. “Digitaal biedt de mogelijkheid om voortdurend value van transformatie-initiatieven in het hele bedrijf voort te brengen. Organisaties moeten minder focussen op het perfectioneren van een groots digitaal plan en meer op het nemen van weloverwogen en iteratieve stappen in hun transformatieproject op basis van value en de duidelijkheid van volgende stappen. Om verschillende redenen is een organisatie zijn eigen ergste vijand, dus elke verandering moet worden ondersteund door pragmatisch, zelfbewust leiderschap dat zelf mee verandert.”
Het onderzoek bevroeg meer dan 1.150 leidinggevenden uit 15 landen in Noord-Amerika en EMEA, en uit 11 verticale branches. 

Recente nieuwsberichten

Toyota Material Handling levert intern transportmaterieel voor Spelen 2024 in Parijs

In het kader van Toyota’s wereldwijde partnership met de Olympische Spelen zal Toyota Material Handling Europe intern transportmaterieel leveren voor de Olympische en Paralympische Spelen 2024 in Parijs. Naast het bestaande aanbod van TMHE – waaronder contragewichttrucks, elektrische pallettrucks en elektrische stapelaars met een combinatie van elektrische en brandstofceltechnologie – omvat het partnership ook de recent gelanceerde modellen.

Studie BCI toont haalbaarheid van groenere end-to-end supply chains aan

De integratie van CO2-reductiedoelstellingen is in veel supply chains een realistisch doel, zonder dat het enorme kostenstijgingen of verlaging van de klantenserviceniveaus veroorzaakt. Een volledige end-to-end benadering van én inkomend transport van materialen en componenten én het magazijn zelf én uitgaand transport naar de klanten is nodig om de beste resultaten te behalen.

Unit45 ontwikkelt nieuwe reefer met H.Essers

Het Rotterdamse Unit45, dat zich toelegt op de ontwikkeling, bouw, financiering en levering van 45ft palletbrede containers, heeft in samenwerking met zijn klant, logistiek dienstverlener H.Essers, een nieuwe dieselelektrische reefer ontwikkeld.

3rdRisk en Deloitte willen supply chain risico’s helpen beheersen

3rdRisk, een Nederlandse start-up die technologische oplossingen creëert om ketenrisico’s te beheersen, gaat een strategische samenwerking aan met audit- en adviesbureau Deloitte. Deloitte wordt een officiële implementatiepartner en gaat met behulp van het 3rdRisk SaaS-platform diensten aanbieden aan bedrijven en overheden die ketenrisicobeheersing willen uitbesteden.

Vraag naar logistiek vastgoed loopt terug na coronapiek

De optimistische stemming in de logistieke vastgoedsector is voorbij. Dat concludeert adviesbureau Buck Consultants International na onderzoek bij de top 30 van logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland, waarbij de respondenten ongeveer 85% van de gerealiseerde distributiecentra vertegenwoordigen.

Newwen introduceert meermalige, traceerbare verpakkingsoplossing

Het Nederlandse bedrijf Newwen, onderdeel van de Van Vliet Containers groep en leverancier van logistieke ladingdragers, stadslogistiek, fulfilmentmiddelen en meermalige verpakkingsoplossingen, lanceert een nieuwe oplossing op het gebied van meermalige, traceerbare verpakking.

DPD levert pakjes duurzaam met cargofiets van eSupplier

DPD is gestart met de CO2-neutrale levering van pakjes door gebruik te maken van de cargofiets van eSupplier, de aanbieder van elektrische transportmiddelen uit Wingene. Met die stap optimaliseert de koerierdienst de aanpak van de ‘last mile’, het laatste deel van het leveringsproces.

Oorlog in Oekraïne ook merkbaar in de transportcijfers

Viapass heeft op 31 december 2022 zijn zevende kalenderjaar van de kilometerheffing voor vrachtwagens afgesloten. De geïnde tolgelden stegen van 814,1 miljoen euro in 2021 naar 829,3 miljoen euro in 2022, wat een stijging is van 1,86%. De tarieven werden het vorige kalenderjaar weliswaar geïndexeerd, maar het aantal gereden tolkilometers viel terug onder invloed van de oorlog in Oekraïne en de afgeleide impact daarvan.

Datalogic en Quuppa zorgen samen voor tracking in de hele supply chain

Datalogic, wereldwijd aanbieder van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, gaat een samenwerking aan met Quuppa, een platform voor ‘real-time locating systems’ (RTLS). Het onlangs uitgebrachte Joya Touch 22 zelfscanapparaat van Datalogic (zie foto) moet daardoor de ultieme winkelpartner worden in samenwerking met Quuppa.

OMP lanceert denktank om outside-in supply chain planning te onderzoeken

OMP, leverancier van oplossingen voor supply chain planning, lanceert het Spark Initiative om een outside-in benadering van supply chain planning te onderzoeken. Met het Spark Initiative wil OMP de besluitvorming voor zijn klanten verbeteren door een nieuwe manier van denken over supply chain planning te introduceren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.