Fietskoeriers leveren bouwmaterialen in centrum Antwerpen
Voortaan leveren fietskoerier niet alleen kleine pakketjes en maaltijden in de Antwerpse binnenstad, ook aannemers kunnen nu last-minute bestellingen van materiaal gratis per fiets op hun werven laten leveren. Die dienst wordt aangeboden door BMB Bouwmaterialen, onderdeel van de Europese BME (Building Materials Europe) groep, in samenwerking met Oovelo. Bedoeling is op die manier de vele dagelijkse ritten met bestelwagens in het centrum van Antwerpen te verminderen en aannemers kostbare tijd te laten besparen.
De nieuwe vestiging van BMB Bouwmaterialen ligt in het zuiden van Antwerpen aan de kade, op een boogscheut van het stadscentrum. Veel bouwmaterialen worden over de Schelde aangevoerd, waardoor in de toekomst tot 1000 vrachtwagens per jaar van de Antwerpse wegen worden geweerd. Nu wordt nog verder in de logistieke keten aan vergroening gewerkt. Veel aannemers reden tot vandaag nog altijd af en aan richting de vestiging om er klein en middelgroot materiaal af te halen, materiaal dat ze plots te kort hebben op de werf. Dat wordt nu verleden tijd. Voortaan kan een aannemer die voor 11.45u bestelt, de materialen (tot 100kg) de dag zelf met de fiets op de werf laten leveren.
“Elke minuut dat een werf stilligt door gebrek aan materiaal of door file en vertragingen in de binnenstad van Antwerpen, verliezen aannemers geld”, zegt Nick Van Den Bosch, commercieel manager bij BMB Bouwmaterialen. “Met deze oplossing zorgen we ervoor dat ze altijd kunnen blijven doorwerken, en dat op een ecologische manier, met veel voordelen voor de inwoners van Antwerpen: minder verkeer en minder vervuiling.”
Bij Oovelo zijn ze blij mee te kunnen werken aan dit project. Het fietskoerierbedrijf werd in 2015 gestart door Christoph De Nil (foto), zelf nog steeds koerier, met de aankoop van een eerste bakfiets. Ondertussen rijden al zeven bakfietsen van Oovelo in Antwerpen rond met documenten, medische stalen, boodschappen en nu ook bouwmaterialen. “Bouwmaterialen kunnen zwaar en groot zijn,” weet zaakvoerder De Nil, “maar dat is voor ons geen probleem. Als het niet meer dan 100kg weegt en in de bak past (110x60x70cm), dan lukt dat perfect. De fiets is in de binnenstad sowieso een veel efficiënter vervoermiddel dan een bestelwagen.”
Foto: Oovelo / BMB Bouwmaterialen