Een efficiënte methode om Goods-to-person systemen te vergelijken

(Advertorial)De technologische vooruitgang van de afgelopen jaren heeft vooral geleid tot verbeterde prestaties bij het orderverzamelen. Opvallend zijn de geavanceerde Goods-to-Person orderverzamelsystemen die steeds meer worden toegepast en bij voorkeur passen bij magazijnen die op zoek zijn naar hoge prestaties, kwalitatief hoogwaardig orderverzamelen en een lagere belasting voor de medewerkers.

Het uitgangspunt van deze systemen is het transport van de bestelde producten naar de medewerker op een vaste werkplek. Dit in tegenstelling tot het klassieke orderverzamelen, waarbij de orderpickers zich door het magazijn moeten verplaatsen om de verschillende items te moeten picken. GtP systemen verbeteren vooral piece picking activiteiten (vaak retail), maar zijn daarnaast ook zeer geschikt voor de tijdelijke opslag van complete bestellingen, voordat ze gepalletiseerd en verzonden worden. Verschillende toepassingen zijn dus mogelijk.
 
Welke verschillende systemen zijn er? 
Er zijn meerdere soorten Goods-to-Person systemen en het aanbod breidt zich alsmaar uit. Het grote verschil tussen deze oplossingen zijn de soorten apparatuur die op de  dimensionale assen (horizontaal, verticaal) worden gebruikt voor het transport tussen opslag en de pickstations. Als een enkel apparaat beide bewegingen kan uitvoeren, dan is flexibiliteit het grote voordeel van het systeem. Omgekeerd, als de apparatuur op een enkele as functioneert, zal het systeem betere prestaties kunnen leveren.
 
Afhankelijk van deze criteria, kunnen we deze oplossingen in verschillende categorieën indelen:

Shuttlesysteem: de opslagruimte is verdeeld in verschillende niveaus, die gekoppeld zijn aan shuttles die de ophaal- en afzetbewegingen op de horizontale as uitvoeren. Liften zorgen voor de verticale bewegingen van de lastdragers.

Miniload: een miniload kraan beweegt horizontaal en een mechanisme op de kraan voor het pakken en afzetten van de lastdragers zorgt voor de verticale bewegingen. Zo kan elke opslagpositie bereikt worden.

Mobiele robots met rekken: de opslagruimte is gevuld met legbordrekken, die door autonome mobiele robots naar de pickstations worden gebracht, waar de bestelde producten gepakt kunnen worden.

Mobiele robots met 2 of 3 dimensies: hier worden vooral bakken met één vaste afmeting gebruikt. Mobiele robots pakken bakken uit het opslagsysteem om ze naar het pickstation te brengen (en vice versa). Deze robots bewegen zich 2 of 3- dimensionaal (bv. dubbeldiepe opslag).

Verticale opslagsystemen: systemen vergelijkbaar met een toren omvatten een verticaal geautomatiseerd opslagsysteem; veelal uitgerust met brede bakken met een onderverdeling.
 
Wat zijn de voordelen van een dergelijke oplossing?

De toepassing van deze orderverzameloplossingen heeft de wijze waarop we werken op meerdere manieren beïnvloed:
Responsiviteit, oftewel het reactievermogen van het systeem om de bestellingen in zeer korte tijd klaar te maken. Afhankelijk van het gekozen systeem, kan dit variëren van enkele minuten tot een uur. De wijze waarop de assen worden benut is ook een cruciaal punt om in gedachten te houden bij het beoordelen van het reactievermogen van het systeem. Batch verwerking, oftewel het picken van orders in twee stappen, of het gebruik van oplossingen die tegelijkertijd horizontaal en verticaal opereren (risico op knelpunten) zijn factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op het reactievermogen van het systeem.
Opslagdichtheid, oftewel de mate waarin de inhoud van het magazijn (vaak tussen 10 en 12 meter hoog) wordt benut. Een Goods-To-Person-systeem omvat een opslaggedeelte die beter rendeert dan in een manueel magazijn. Twee grote voordelen van dit systeem zijn namelijk de grotere opslagcapaciteit en de ruimtebesparing. Met deze voordelen moet rekening worden gehouden bij het vergelijken van verschillende systemen. Maakt het systeem efficiënt gebruik van de volledige ruimte? Zowel qua oppervlak als in de hoogte? Is het transport van de lastdragers geoptimaliseerd om elk risico op opstoppingen te voorkomen?
Maximaal economisch resultaat, oftewel de winstgevendheid van het systeem afhankelijk van de inzet of type activiteit waarvoor het zal worden gebruikt. Dit economisch resultaat varieert sterk afhankelijk van het benodigde opslagvolume, uitgedrukt in aantal opslaglocaties, en de beoogde maximale output, uitgedrukt in orderregels per uur. De verhouding tussen beide waarden maakt het mogelijk om snel te bepalen welke oplossing het beste rendeert; dat wil zeggen de technologie die het beste economische resultaat zal opleveren.

Welke technologieën zijn er om prestaties en responsiviteit te optimaliseren?

Geautomatiseerde orderverzamelsystemen zijn eigenlijk te vergelijken met een vervoersmiddel.
Het gaat om het vervoeren van een bepaald aantal mensen (vergelijk: bakken, containers, goederen… enz.) met een bepaalde snelheid naar hun eindbestemming (of naar de pickstations).

Zoals deze grafiek laat zien, kan een fiets 1 persoon vervoeren met een snelheid tussen 0 en 50 km/u, terwijl een auto 4 tot 5 personen kan vervoeren met een maximale snelheid van 150 km/u. Ten slotte kan een hogesnelheidstrein 500 passagiers vervoeren met een snelheid van 300 km/u.
 
Door deze informatie in een grafiek te plaatsen, kunnen de verschillende vervoersmiddelen worden ingedeeld met behulp van een efficiëntiewaarde, die wordt verkregen door het aantal passagiers te delen door de snelheid waarmee we ze willen vervoeren. Deze berekening resulteert in een factor die voor deze grafiek varieert tussen 0,01 en 10, overeenkomend met het aantal mensen per uur en per kilometer dat we kunnen vervoeren. Op deze wijze kunnen deze systemen dus vergelijken op efficiëntie en investering.

202267133017518_valuechain-blog-jun2022-schema-transport.jpg

Dezelfde opzet kan ook worden gebruikt voor gerobotiseerde Goods-To-Person orderverzamelsystemen: een bepaalde hoeveelheid producten moet met een bepaalde snelheid naar een specifieke bestemming worden vervoerd. Bij het berekenen van de efficiëntiewaarde wordt in plaats van het aantal passagiers nu gerekend met het aantal lastdragers (die meerdere producten kunnen bevatten, zoals bakken) en de verplaatsing van deze lastdragers (in plaats van ‘snelheid’ in de vorige berekening). Anders gezegd: de verhouding tussen het aantal te picken orderregels en het aantal productreferenties (SKU’s) aanwezig in het systeem.
In de onderstaande grafiek zien we dat voor hetzelfde benodigde opslagvolume verschillende oplossingen gekozen kunnen worden. Het hangt allemaal af van de goederenstromen. Laten we het voorbeeld gebruiken van een systeem dat 20.000 productreferenties (horizontale as) moeten kunnen opslaan. Als de benodigde output rond de 500 orderregels per uur ligt (de verticale as), bereikt een oplossing op basis van mobiele robots (zoals HAIPICK) het optimale economische resultaat.
Als de pickbehoefte echter oploopt tot 1500 orderregels per uur, vormt een shuttlesysteem (zoals X-PTS) een beter alternatief.

202267133054916_valuechain-blog-jun2022-vergelijking.jpg

Concluderend; de vergelijking met het vervoer toont aan dat het uiterst belangrijk is om zowel de efficiëntie als de winstgevendheid van de verschillende Goods-To-Person-systemen te beoordelen, afhankelijk van inzet en soort activiteit.

Het vervoeren van 600 personen per fiets over een afstand van 600 km is zeker mogelijk. Maar het zal niet snel of efficiënt zijn. Omgekeerd is het vervoeren van 5 personen per vliegtuig over een afstand van 200 km uiterst snel en efficiënt, maar uiteraard niet erg rendabel.
Het vergelijken van systemen dient om het beste resultaat en balans te vinden tussen deze 3 aspecten: snelheid, efficiëntie en winstgevendheid. Zoals we hebben gezien, zijn er verschillende technische oplossingen op de markt, elk met hun eigen voordelen op het gebied van reactievermogen, opslagdichtheid, het aantal productreferenties in opslag en de output in orderregels.
Bij het onderzoek naar de mogelijke aanschaf van een Goods-to-Person oplossing, moet de gebruiker of het logistieke adviesbureau ervoor zorgen dat de keuze wordt bepaald door alle mogelijke beoordelingscriteria, zodat de oplossing niet alleen geschikt is voor de bedrijfsactiviteit, maar vooral ook voor de ROI van het systeem.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.

Meer info: https://www.savoye.com/nl/advanced-technologies-0   

Recente nieuwsberichten

FedEx huurt logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol

Prologis heeft 20.000m² logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol verhuurd aan FedEx.

De faciliteit, gelegen op 8km van de Nederlandse luchthaven, werd in 1999 gebouwd, maar is gemoderniseerd om te voldoen aan de huidige energie-efficiëntie standaarden. Het magazijn beschikt over volledig elektrische kantoorwerkzaamheden en is door Prologis geüpgraded om te beantwoorden aan de specifieke operationele behoeften van FedEx. Tot de verbeteringen behoren de installatie van energiezuinige ledverlichting, een gerenoveerde kantoorruimte en vernieuwde sanitaire voorzieningen en extra structurele aanpassingen om efficiënte werkprocessen te ondersteunen.

Food retailer Rewe optimaliseert logistiek centrum met Witron

Bij de Duitse Rewe Groep is een grootschalig initiatief aan de gang waarbij de supermarktketen zijn netwerk van magazijnen optimaliseert om op lange termijn de klanten van de Rewe-winkels sneller en efficiënter van producten te voorzien. Als onderdeel van dat initiatief wordt het nationale logistieke centrum van Rewe in Neu-Isenburg uitgerust met innovatieve technologie. Daarvoor werkt de foodretailer samen met de Witron-groep, die instaat voor de implementatie van het volledig geautomatiseerde OPM-systeem. In de toekomst zal het logistieke centrum in Neu-Isenburg 2.200 winkels bevoorraden met 16.700 verschillende droge producten en op een piekdag meer dan 640.000 dozen picken.

Het nieuwe project komt er in navolging van een eerdere realisatie van Witron in het logistieke centrum van Rewe in Henstedt-Ulzburg.

Jungheinrich neemt All Exeptional in de arm voor transport binnen België

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft All Exeptional geselecteerd als nieuwe transportpartner voor het vervoer van zijn toestellen binnen België. De samenwerking werd op 1 april 2025 aangevat.

New Era kiest Katoen Natie voor omnichannel fulfilment in Europa

New Era, een internationaal lifestylemerk met diepe wortels in sport en cultuur, heeft officieel zijn Europese logistieke operatie gelanceerd in samenwerking met Katoen Natie Consumer Goods and Industry. De nieuwe activiteiten vinden plaats op het logistieke platform van Katoen Natie in Kallo, vlak bij de haven van Antwerpen, en vormen een aanvulling op New Era’s bestaande Europese supply chain. De nieuwe logistieke setup moet het merk positioneren voor een verbeterde service en snellere toegang tot belangrijke markten.

DataMondial lanceert AI-gedreven dienst voor verwerking van zeevrachttarieven

DataMondial, gespecialiseerd in remote backoffice support en data- en documentverwerking, heeft een AI-robotiseringssysteem gelanceerd voor de verwerking van zeevrachttarieven. De nieuwe dienst is ontworpen om logistiek dienstverleners sneller, efficiënter en nauwkeuriger hun zeevrachttarieven te laten beheren en offertes uit te brengen.

Bart Verdonck nieuwe sales manager voor België bij Hardis Group

Hardis Group, leverancier van logistieke software, heeft Bart Verdonck benoemd tot sales manager voor de Belgische markt. Hij brengt een combinatie van praktijkervaring en IT-kennis mee, die hij opdeed als leidinggevende in logistieke operaties en in uiteenlopende sales- en consultancyfuncties.

Descartes neemt 3GTMS over

Descartes Systems Group, actief in het samenbrengen van logistiek-intensieve bedrijven in handel, heeft 3GTMS (3G) overgenomen, een leverancier van oplossingen voor transportbeheer met hoofdkantoor in Columbus, Ohio.

Van Moer Logistics en WorldEx sluiten partnership voor Azië en Europa

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics gaat een strategisch partnership aan met de wereldwijde logistieke specialist WorldEx. De samenwerking markeert de eerste internationale onderneming van Van Moer, die zijn operationele sites in Antwerpen, Gent, Brussel en Grobbendonk rechtstreeks verbindt met de activa van WorldEx in China, Vietnam en Duitsland.

Vanmarcke bouwt ‘Highfrost’ diepvriesmagazijn

Het Belgische familiebedrijf Vanmarcke bedient sinds 1986 klanten uit de voedingsindustrie en retailsector met flexibele oplossingen voor koel-, diepvries- en droge opslag van levensmiddelen. Op zijn site in Gullegem – bij Kortrijk – gaat het bedrijf een volledig nieuw diepvriesmagazijn bouwen, goed voor een investering van ruim 50 miljoen euro.

Het nieuwe magazijn, dat de naam Highfrost meekrijgt, komt er op een terrein van 2,3 hectare. Het bestaat uit een hoogbouw (85m lengte, 80m breedte en 45m hoogte), een voorbouw (100m lengte en 30m breedte), kantoren en een parkeerterrein. Het nieuwe vriesmagazijn zal de opslagcapaciteit aanzienlijk uitbreiden en jobs creëren voor 30 à 40 extra medewerkers.

Bol bespaart elke drie dagen ‘een voetbalveld aan karton’

Online retailer Bol bouwt zijn bestaande inpakmachines voor bestellingen van één artikel – de zogenoemde mono-inpakmachines – om, waardoor ze veel minder karton en lijm verbruiken. Door een aanpassing in het ontwerp van de doos worden overlappende kartondelen weggelaten. Dankzij de verbeterde techniek wordt 27% minder karton en 60% minder lijm gebruikt. Bovendien wordt 28% CO2-uitstoot per pakket bespaard. Ongeveer een kwart van alle pakketten die dagelijks in het Bol fulfilment center (BFC) in Waalwijk worden verwerkt, worden door mono-inpakmachines ingepakt. De rest van het verpakkingsproces verloopt via geautomatiseerde multi-inpakmachines (voor bestellingen met meerdere artikelen) en middels handmatige verpakking. Bol past de nieuwe ombouwtechnologie toe in samenwerking met fabrikant CMC.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.