Dutch Flower Group digitaliseert inkoopproces met SAP Commerce Cloud

Dutch Flower Group (DFG) is met meer dan dertig individuele handelsbedrijven de grootste exporteur van planten en bloemen ter wereld. Via de klanten van DFG vinden iedere week gemiddeld 75 miljoen bloemen, 10 miljoen boeketten en 10 miljoen planten hun weg naar consumenten wereldwijd. Die klanten zijn grootschalige retailers zoals supermarkten en tuincentra, maar ook de groothandel die weer levert aan bijvoorbeeld bloemenwinkels, weddingplanners, hotels en evenementenlocaties.

“Zeker voor de groothandel is digitalisering van het verkoopkanaal erg belangrijk”, klinkt het bij DFG. “Digitalisering maakt het bestelproces eenvoudiger, zowel voor onze klant als voor de klant van de groothandel. Bovendien kost een digitaal order minder dan een order per telefoon of fax.”
 
Digitalisering is voor DFG geen nieuw fenomeen. De onderneming heeft al lang e-commercesites, maar die waren allemaal nauw verbonden met een eigen, maatwerk ERP-systeem. Die situatie maakte het lastig om op het gebied van digitalisering meters te maken. Ook was het met de oude ERP-systemen niet mogelijk om de producten goed te positioneren. “Om ons aanbod beter te kunnen positioneren – zowel voor onze klant als voor de klant van onze klant – moesten we de koppelingen tussen de e-commercesites en de maatwerk ERP-systemen wat losser maken”, aldus DFG.
 
Om de digitalisering te versnellen, schakelde DFG de hulp in van Accenture Interactive, dat ook verantwoordelijk was voor het ontwerp, de bouw en het beheer van het platform dat deze transitie mogelijk maakt. Accenture Interactive adviseerde DFG om SAP Commerce Cloud in te zetten als een ‘verrijkingslaag’ boven de verschillende ERP-systemen.
SAP Commerce Cloud wordt ingezet voor zes DFG-bedrijven die zich via achttien e-commercesites op de groothandel richten. De brondata uit de specifieke ERP-systemen worden in SAP Commerce Cloud geladen en daar verder verrijkt met de bedoeling een maximale gebruikerservaring te creëren, waarbij de producten worden weergegeven, met de juiste foto’s en met uitgebreide mogelijkheden om resultaten te filteren.
 
De inzet van SAP Commerce Cloud vertaalt zich inmiddels in extra online business. Bovendien worden collega’s volgens DFG door het platform uitgedaagd om meer digitaal na te denken over hun commerceprocessen en na gaan denken over andere commerciële concepten. “Dat is voor de lange termijn veel belangrijker dan nu 20.000 stelen erbij”, klinkt het.

Recente nieuwsberichten

Toyota Material Handling levert intern transportmaterieel voor Spelen 2024 in Parijs

In het kader van Toyota’s wereldwijde partnership met de Olympische Spelen zal Toyota Material Handling Europe intern transportmaterieel leveren voor de Olympische en Paralympische Spelen 2024 in Parijs. Naast het bestaande aanbod van TMHE – waaronder contragewichttrucks, elektrische pallettrucks en elektrische stapelaars met een combinatie van elektrische en brandstofceltechnologie – omvat het partnership ook de recent gelanceerde modellen.

Studie BCI toont haalbaarheid van groenere end-to-end supply chains aan

De integratie van CO2-reductiedoelstellingen is in veel supply chains een realistisch doel, zonder dat het enorme kostenstijgingen of verlaging van de klantenserviceniveaus veroorzaakt. Een volledige end-to-end benadering van én inkomend transport van materialen en componenten én het magazijn zelf én uitgaand transport naar de klanten is nodig om de beste resultaten te behalen.

Unit45 ontwikkelt nieuwe reefer met H.Essers

Het Rotterdamse Unit45, dat zich toelegt op de ontwikkeling, bouw, financiering en levering van 45ft palletbrede containers, heeft in samenwerking met zijn klant, logistiek dienstverlener H.Essers, een nieuwe dieselelektrische reefer ontwikkeld.

3rdRisk en Deloitte willen supply chain risico’s helpen beheersen

3rdRisk, een Nederlandse start-up die technologische oplossingen creëert om ketenrisico’s te beheersen, gaat een strategische samenwerking aan met audit- en adviesbureau Deloitte. Deloitte wordt een officiële implementatiepartner en gaat met behulp van het 3rdRisk SaaS-platform diensten aanbieden aan bedrijven en overheden die ketenrisicobeheersing willen uitbesteden.

Vraag naar logistiek vastgoed loopt terug na coronapiek

De optimistische stemming in de logistieke vastgoedsector is voorbij. Dat concludeert adviesbureau Buck Consultants International na onderzoek bij de top 30 van logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland, waarbij de respondenten ongeveer 85% van de gerealiseerde distributiecentra vertegenwoordigen.

Newwen introduceert meermalige, traceerbare verpakkingsoplossing

Het Nederlandse bedrijf Newwen, onderdeel van de Van Vliet Containers groep en leverancier van logistieke ladingdragers, stadslogistiek, fulfilmentmiddelen en meermalige verpakkingsoplossingen, lanceert een nieuwe oplossing op het gebied van meermalige, traceerbare verpakking.

DPD levert pakjes duurzaam met cargofiets van eSupplier

DPD is gestart met de CO2-neutrale levering van pakjes door gebruik te maken van de cargofiets van eSupplier, de aanbieder van elektrische transportmiddelen uit Wingene. Met die stap optimaliseert de koerierdienst de aanpak van de ‘last mile’, het laatste deel van het leveringsproces.

Oorlog in Oekraïne ook merkbaar in de transportcijfers

Viapass heeft op 31 december 2022 zijn zevende kalenderjaar van de kilometerheffing voor vrachtwagens afgesloten. De geïnde tolgelden stegen van 814,1 miljoen euro in 2021 naar 829,3 miljoen euro in 2022, wat een stijging is van 1,86%. De tarieven werden het vorige kalenderjaar weliswaar geïndexeerd, maar het aantal gereden tolkilometers viel terug onder invloed van de oorlog in Oekraïne en de afgeleide impact daarvan.

Datalogic en Quuppa zorgen samen voor tracking in de hele supply chain

Datalogic, wereldwijd aanbieder van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, gaat een samenwerking aan met Quuppa, een platform voor ‘real-time locating systems’ (RTLS). Het onlangs uitgebrachte Joya Touch 22 zelfscanapparaat van Datalogic (zie foto) moet daardoor de ultieme winkelpartner worden in samenwerking met Quuppa.

OMP lanceert denktank om outside-in supply chain planning te onderzoeken

OMP, leverancier van oplossingen voor supply chain planning, lanceert het Spark Initiative om een outside-in benadering van supply chain planning te onderzoeken. Met het Spark Initiative wil OMP de besluitvorming voor zijn klanten verbeteren door een nieuwe manier van denken over supply chain planning te introduceren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.