DSV orderpickt efficiënt en betrouwbaar met Autostore door Element Logic
Eerder dit jaar communiceerde het Deense transport- en logistiekbedrijf DSV over de keuze voor en de uitrol van AutoStore-technologie door Element Logic in negen landen. Aanleiding voor de investering in automatisering is onder andere de sterke stijging v
DSV is een wereldspeler in de 3PL-markt, met aanwezigheid in meer dan negentig landen en ruim 75.000 medewerkers wereldwijd. Voor veel klanten spelen de ontwikkelingen op het vlak van e-commerce een grote rol. Zo neemt het aantal online aankopen toe en vragen consumenten naar een steeds snellere levering. Hierdoor wordt snelheid in de warehouses steeds belangrijker. Bedrijven moeten hun voorraadposities optimaliseren en flexibel zijn om fluctuaties in de vraag te managen. Dankzij AutoStore door Element Logic kan DSV klanten nu een continue kwaliteit, schaalbaarheid en het gemak van geautomatiseerde oplossingen bieden.
Goods-to-person
In veel warehouses verloopt alles nog manueel. Er staan pallets met producten opgestapeld. Bij een bestelling worden de producten door een van de werknemers verzameld met behulp van een heftruck. Die werknemers zijn evenwel steeds moeilijker te vinden, waardoor het een uitdaging wordt om de continuïteit te behouden. De behoefte om de orderpicking efficiënter te laten verlopen wordt steeds groter, zeker nu het belang van flexibiliteit bij de eindklanten nog groter wordt. Met de AutoStore kun je processen automatiseren en eenvoudige en repeterende taken uitvoeren. Dat is ook fijner voor medewerkers, want zij kunnen zich nu focussen op de meeste complexe taken in het warehouse. De oplossing is milieuvriendelijk en gebaseerd op een robuuste en betrouwbare technologie.
De indeling van AutoStore wordt door Element Logic afgestemd op de voorkeuren en behoeftes en verschilt per klant. Ook DSV is met Element Logic in gesprek gegaan over de mogelijkheden van AutoStore, om te voldoen aan de specifieke eisen en behoeften van hun klanten. Uiteindelijk zorgt het eindresultaat voor warehouseoptimalisering op maat voor de klanten van DSV én haar klanten.
Meer orderpicks per uur
In Venlo installeerde Element Logic een AutoStore-installatie met honderd robots. Er is plek voor 47.500 bakken voor productopslag, waarbij meerdere producten in een bak passen. De robots werken boven op de installatie, pakken een bak en leveren die af bij een van de in totaal tweeëntwintig poorten, gepositioneerd in het midden van de AutoStore. Onderaan zo’n poort staat een werknemer die een of meerdere producten, afhankelijk van de order, uit de bak pakt en die naar het volgende punt in het proces brengt. De bak met producten gaat vervolgens weer terug de AutoStore in. Als het product wordt afgeleverd bij de poort, is dat nog niet verpakt. Sommige bedrijven kiezen ervoor om het product te verpakken bij de poort, zodat het product meteen klaar is voor verzending. Bij DSV worden de producten naar een verpakkingsmachine gebracht, zodat de werknemers zich puur kunnen richten op het orderpicken, waardoor dat proces sneller verloopt.
Aan de zijkant zijn ook nog tien poorten te vinden (zie foto), onder de zogenaamde overhang. Als er nieuwe producten bij DSV aankomen voor opslag, worden die poorten gebruikt om de AutoStore te vullen.
Wereldwijde distributierechten
In 2020 verwierf Element Logic de volledige distributierechten voor AutoStore in Europa. Dat bood kansen voor het van origine Noorse bedrijf in Nederland. Sinds er in 2020 een vestiging in Nederland is geopend, ziet de eerste AutoStore-distributeur van de wereld ook hier de interesse voor robotmagazijnen toenemen. Dat heeft inmiddels geleid tot verschillende projecten. Na uitbreiding in Europa was de volgende stap de wereld. Begin dit jaar verwierf het bedrijf de wereldwijde distributierechten en dat biedt kansen. Zo ook voor DSV, dat vol inzet op gerobotiseerde distributiecentra in een reeks van twintig geautomatiseerde fulfilment-fabrieken in Europa, Noord-Amerika en APAC.
Minder vierkante meters
Behalve het feit dat het proces wordt versneld, is AutoStore ook een stuk compacter dan het manuele alternatief. In het meest ideale geval neemt AutoStore 75% minder ruimte in, want de bakken worden dicht op elkaar geplaatst en gestapeld. Hierdoor kun je in een bestaand warehouse meer producten en orders kwijt.
Een ander voordeel is de schaalbaarheid van de installatie. Omdat AutoStore uit modules bestaat, kunnen er makkelijk onderdelen worden toegevoegd om de installatie te vergroten. Zelfs terwijl er ondertussen wordt doorgewerkt. Voor een klant als DSV is dat ideaal, omdat zij zo de eindklant ook van de nodige producten kunnen blijven voorzien als de verkoop stijgt.
Ontwerp en installatie
Melle van den Berg, sales director bij Element Logic: “Bij het automatiseringsproces is alles erop gericht om een goede flow en uptime te realiseren voor de klant en de werknemers. Element Logic begint daarom met een data-analyse. Op basis van die analyse en de operationele wensen van de klant wordt dan de koppeling gemaakt naar een AutoStore-systeem op maat. Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid bakken die moet worden geïnstalleerd en het aantal operators door wie het systeem kan worden gebruikt. Dat bepaalt de snelheid en uiteindelijke werking van het systeem.”
Peter van der Maas, Executive Vice President van DSV Solutions in Nederland vult hem aan: “Dit is een logische volgende stap, gezien de groei van onze e-commerceactiviteiten. Dit partnership stelt ons in staat om ons B2B en B2C fulfilment netwerk veel sneller op te schalen.”