Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Weldra mag de tolheffing drie kaarsjes uitblazen. Allesbehalve een reden om te vieren, zo meent de UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers).

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is volgens een schatting van Viapass de kostprijs van het eerste interoperabele Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s. UPTR wijst erop dat dat bedrag enkel de kosten omvat voor de inning van de heffing door de private operatoren en geen rekening houdt met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten.
 
UPTR noemt het bovendien “een toppunt van ironie” dat de OBU van de ‘single services provider’ Satellic (waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 verplicht werd), nog steeds niet EETS (European Electronic Toll System) erkend is. De OBU’s van Satellic zouden enkel dienen voor de inning van de Belgische kilometerheffing en dus zelf niet interoperabel zijn.
 
Verder betreurt UPTR het dat Viapass nog steeds geen nuttige economische of ecologische cijfers verstrekt. Zo zou er geen informatie zijn over de gemiddelde of mediaankosten van de kilometerheffing die een transportonderneming moet betalen voor elk van zijn voertuigen die aan zijn transportvergunning gelieerd zijn. Ook is er geen informatie over de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekend zijn. Evenmin zou Viapass informeren over NOx en fijn stof, hoewel de euro-normen van alle vrachtwagens gekend zijn.
UPTR vraagt zich dan ook af waarom transporteurs een – duur – systeem financieel moeten ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich op het tolnetwerk of daarbuiten bevinden.
 
Nog volgens de UPTR bracht de invoering van het systeem voor transporteurs een hele “rommelboel” met zich mee. De Unie somt de euvels zelf als volgt op:
“de creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen waren te Maastricht en Carcassonne);”
“het ‘gratis’ telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is;”
“OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren;”
“duizenden slecht werkende OBU’s die vervangen moeten worden;”
“miljoenen euro’s aan onterechte boetes;”
“een waanzinnig boetesysteem;”
“een controlesysteem dat niet gehomologeerd is;”
“honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…” 
Tot slot vindt de UPTR het niet verbazingwekkend dat “de Rechtbank van Eerste Aanleg in Namen onlangs heeft besloten een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij moet aannemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes...”

Recente nieuwsberichten

Dematic automatiseert nieuw logistiek centrum van KION

Onlangs werd in het Duitse Kahl am Main, vlak bij Aschaffenburg, gestart met de bouw van een nieuw onderdelenmagazijn voor de KION Group. Dematic, dat tot de KION Group behoort, zal het logistieke centrum uitrusten met de nieuwste automatiseringstechnologie.

E-commerce: zijn uw pakketten wel een goede merkambassadeur?

(Advertorial) Hoewel de e-commercesector al vele jaren in opkomst is, blijft deze verder groeien en de trend vertoont geen vertraging. Naast de pure e-commerce spelers, komen er steeds meer multi-channel verkopers bij, waardoor de online stromen alleen maar toenemen.

Smart Robotics lanceert Smart Mixed Case Palletizer voor snellere levering op dezelfde dag

Smart Robotics, wereldwijd leverancier van roboticaoplossingen voor magazijnautomatisering, heeft de opvolger van de Smart Palletizer gelanceerd: de Smart Mixed Case Palletizer. Het gaat om een gerobotiseerd ‘pick & place’-station, ontworpen om de leversnelheid van het magazijn te verbeteren door een van de grootste knelpunten – het handmatig palletiseren van gemengde SKU’s – weg te nemen.

DP World beveiligt containerafhaling in Antwerpen met vingerscantechnologie

Logistieke wereldspeler DP World past voor het eerst vingerscantechnologie toe op de Antwerp Gateway terminal om de containerafhaling beter te beveiligen. Geregistreerde vrachtwagenchauffeurs kunnen er voortaan hun container met behulp van hun vingerafdruk ophalen.

Crown stelt SP 1500 Serie van hoog heffende orderpickers voor

Leverancier van intern transportmaterieel Crown, lanceert in heel Europa de SP 1500 Serie van hoog heffende orderpickers. Met de SP Serie wil Crown een geschikt heftruckmodel bieden voor elke orderpickingtoepassing op hoogte. Zo zijn de modellen met vaste vorken geschikt om grote en moeilijk hanteerbare artikelen te heffen, terwijl trucks met extra heffunctie vooral geschikt zijn voor orderverzameltaken die grote aantallen kleine of zware artikelen omvatten.

Bedrijven ervaren barrières ondanks geloof in digitale transformatie

Nieuw onderzoek in opdracht van Panasonic Connect Europe toont aan dat bedrijven vertrouwen hebben in technologie om hun productiviteit te verhogen, maar tegelijkertijd met grote kennis- en vaardigheidsbarrières worden geconfronteerd om hun digitale transformatieprojecten te voltooien.

UPS Healthcare opent eerste DC voor gezondheidszorg in Duitsland

UPS Healthcare heeft zijn eerste speciale logistieke faciliteit voor gezondheidszorg geopend in het Duitse Giessen. Daarmee wil UPS Healthcare naar eigen zeggen meer zichtbaarheid en controle kunnen bieden om ervoor te zorgen dat de patiëntkritische producten van zijn klanten worden geleverd waar ze moeten zijn, op het juiste moment en bij de juiste temperatuur.

Warehouse automation, bespaar kosten en genereer meer herhaalaankopen

(Advertorial) De meest effectieve manier om het aantal herhaalaankopen te vergroten vind je gewoon in je warehouse zelf. Door processen te verbeteren bespaar je niet alleen op kosten, maar vergroot je vooral de klanttevredenheid. Onderzoek laat zien dat voor 94% van de consumenten een positieve klantervaring de reden is om een herhaalaankoop te doen.

Te Schalen Naar Uw Groei

(Advertorial) Ons modulaire systeem integreert perfect binnen uw magazijnarchitectuur, waardoor voorraaddichtheid toeneemt en beschikbare ruimte wordt geoptimaliseerd. Seizoenspieken of snelle groei? Voeg snel meer opslag, stations of robots toe, zodat u snel aan veranderende eisen kunt voldoen zonder uw activiteiten te onderbreken.

s.Oliver schakelt Ferag in voor coördinatie van nieuwe logistieke hub

s.Oliver is een Duitse multinationale mode- en textielgroep met hoofdzetel in Rottendorf nabij Würzburg. Tot de s.Oliver groep behoren de merken Comma, s.Oliver, QS by s.Oliver en Liebeskind Berlin. Het modeconcern zet een nieuwe grote stap in zijn groeistrategie en opent in 2024 een logistiek centrum in Dettelbach met een hubfunctie voor heel Europa.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.