Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Vanaf 20 mei 2024 zal er tijdens piekuren op de Antwerp Gateway terminal een toeslag van 14 euro (excl. btw) per geboekt tijdslot worden aangerekend. Dat geldt voor tijdsloten die starten om 6u ’s ochtends op weekdagen. Voor tijdsloten vanaf 20u zal er geen toeslag worden aangerekend. De maatregel moet volgens DP World een betere spreiding van het op- en afhalen van containers stimuleren en meer combinaties van beide transacties bevorderen. “Een betere invulling van de tijdsloten zorgt voor een optimale capaciteitsbenutting, een efficiënter behandelingsproces en minder verkeerscongestie op de weg”, aldus de terminaluitbater.

Sinds maart 2017 is o.a. Antwerp Gateway van maandag t.e.m. vrijdag 24 uur per dag geopend voor de behandeling van vrachtwagens. Dat initiatief werd in het leven geroepen om transporten van en naar het Deurganckdok beter te spreiden en de beschikbare containercapaciteit beter te benutten. “Ondanks diverse inspanningen, worden de extra openingsuren tot op heden onderbenut; amper 1 op 5 bezoeken vindt tijdens de daluren plaats”, stelt DP World vast. “Klanten blijven focussen op bezoeken tijdens de piekuren, wat leidt tot lange wachttijden in en rond het havengebied.”

Door de beperkte capaciteit in de Antwerpse haven staat de containerbehandeling op de terminals onder druk, waardoor DP World momenteel investeert in de verticale uitbreiding van de Antwerp Gateway terminal. Die investeringen – die in 2026 worden opgeleverd – omvatten de installatie van automatische stapelkranen (ASC’s) die ter plaatse extra stapelcapaciteit genereren. Om de extra capaciteit maximaal te laten renderen, is het volgens de terminaluitbater echter zaak de vrachtwagenbezoeken beter te spreiden over de openingsuren van de terminal. Daarbij roep CEO Nawaf Abdulla van DP World Antwerp ook andere logistieke spelers op hun verantwoordelijkheid te nemen. “Extra opslagcapaciteit betekent niet automatisch dat er meer containers behandeld kunnen worden”, benadrukt hij. “Er is en blijft voorlopig een tekort aan containerruimte in de Antwerpse haven, waardoor horizontale expansie beperkt en vrijwel onmogelijk zal zijn. Er is dringend nood aan meer spreiding van het vrachtverkeer om de efficiëntie op de terminal te verhogen en om de verkeerscongestie in het havengebied aan te pakken. Alleen dan kan een capaciteitsuitbreiding ten volle benut worden.”

Transport and Logistics Belgium, de koepelorganisatie die Febetra, TLV en UPTR verenigt, reageert gemengd op de plannen van DP World. De organisatie geeft enerzijds toe dat de transportsector uiteraard ook voorstander is van een grotere spreiding van de transporten, maar wijst er anderzijds op dat dit enkel mogelijk is mits medewerking van de volledige logistieke keten. “Wat voor zin heeft het een container ’s nachts af te halen als de bestemmeling die ’s nachts niet kan ontvangen of als de vervoerder geen plaats heeft om die container op eigen risico op zijn eigen terrein af te zetten?”, meent Transport and Logistics Belgium. “Wat voor zin heeft het als slechts enkele terminals en containerdepots in de haven ’s nachts open zijn, maar andere havenactoren er klassieke openingsuren op nahouden? Wat voor zin heeft het wanneer klanten slechts bereikbaar zijn tussen 8u en 16u?”

Volgens Transport and Logistics Belgium zal de oplossing van DP World dan ook maar weinig effect hebben. “Bovendien”, zegt de koepelorganisatie, “staan de transportprijzen nu al zwaar onder druk. Vervoerders zullen deze toeslag aan hun klanten moeten doorrekenen, maar de door DP World gekozen timing vergemakkelijkt dat allesbehalve.” Tot slot wijst Transport and Logistics Belgium er nog op dat zonder transport alle containers op de terminal blijven staan…

Foto: DP World

Recente nieuwsberichten

TGW Systems is verhuisd

TGW Systems BV, leverancier van material handling equipment, heeft zijn intrek genomen in een nieuw kantoor aan de Stadionstraat 2-18 in

4815 NG Breda. De nieuw locatie moet de onderneming naar eigen zeggen de ruimte en mogelijkheden bieden om verder te groeien in de Benelux.

WDP opent kantoor in Parijs en focust op pan-Europese schaalvergroting

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP (Warehouses De Pauw) opent een kantoor in Parijs onder leiding van een nieuwe country manager, François Le Levier (foto). Het kantoor zal de basis vormen voor een lokaal team dat het Franse platform zal beheren en WDP’s positie op de Franse markt verder moet verankeren. François Le Levier heeft meer dan 25 jaar ervaring in commercieel vastgoed en was tot voor kort managing director Industrial & Logistics bij vastgoedonderneming CBRE France.

VDL ETG schakelt Inther Group in voor automatisering magazijn

VDL Enabling Technologies Group (VDL ETG), onderdeel van de Nederlandse VDL Groep en wereldwijd ontwikkelings- en productiebedrijf van componenten voor bedrijven in de hightech-sector, heeft systeemintegrator Inther Group gevraagd om het intralogistieke systeem te leveren voor hun onlangs geopende magazijn op het XL Business Park in Almelo. In dat magazijn zal VDL ETG zijn logistiek centraliseren.

EPC Familia beheert logistiek van apotheken met Easy WMS van Mecalux

De EPC-groep, opgericht in 1919, specialiseert zich sinds 1953 in de distributie van farmaceutische producten en bekleedt daarmee een leiderspositie in Wallonië. Met een honderdtal apotheken die meer dan 300.000 klanten bedienen, verwerkt de farmaceutische groep jaarlijks twee miljoen voorschriften en bedient ze nog eens 7.500 gebruikers van apotheken in rusthuizen.

EPC Familia, onderdeel van de EPC-groep, heeft zijn logistiek gedigitaliseerd met Easy WMS, de warehouse management software van het Spaanse technologiebedrijf Mecalux. Het magazijn van EPC Familia in Ciney, van waaruit elke nacht honderden apotheken in Wallonië worden bevoorraad, kan daardoor voortaan 13.000 SKU’s en 24.000 orderregels per dag verwerken.

Duynie en 9altitudes stimuleren duurzaamheid bij bedrijven

Het in Nederland gevestigde Duynie, onderdeel van de agrarische coöperatie Royal Cosun, richt zich op het creëren van nieuwe waarde uit co-producten uit de voedings-, drank- en bio fuel-industrie. De onderneming is actief in meer dan twintig Europese landen en bedient klanten in de dierenvoeder-, (huisdieren)voeding-, technische en energiemarkten. Voor de digitale oplossingen werkt Duynie samen met 9altitudes, de organisatie met hoofdkantoor in Kortrijk, die bedrijven internationaal ondersteunt bij hun digitale transformatie.

Globalpesca kiest Dematic voor automatisering diepvriesmagazijn

Globalpesca S.p.A. is een Italiaanse leverancier van diepvriesproducten en foodservices voor de hotel-, restaurant- en cateringmarkt. Het familiebedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Gravellona Toce, ten noordwesten van Milaan in de regio Piemonte, en bestaat intussen bijna 125 jaar. Om de operationele efficiëntie in zijn nieuwe diepvriesmagazijn te waarborgen, heeft Globalpesca een overeenkomst gesloten met Dematic, dat met zijn automatiseringsoplossing voor meer opslagcapaciteit zal zorgen door de hoogte van het magazijn te benutten.

Giesecke+Devrient bevordert tracking met ultradun Smart Label

Giesecke+Devrient (G+D), een wereldwijd ‘securitytech’-bedrijf met hoofdkantoor in München, heeft het G+D Smart Label gelanceerd, een trackingoplossing die van elk pakket een IoT-apparaat moet maken. Het nieuwe Smart Label is ultradun en net iets groter dan een creditcard. G+D ontwikkelde het label in samenwerking met zijn hardwarepartner Sensos met de bedoeling kosteneffectieve en nauwkeurige locatiebepaling mogelijk te maken voor een reeks toepassingen zoals pakketbezorging en -verzending, vlootbeheer en het monitoren van de beweging van luxegoederen.

Getac lanceert nieuwe generatie ZX10 robuuste 10-inch tablet

Getac, leverancier van robuuste computer- en mobiele video-oplossingen, heeft de nieuwe generatie ZX10 gelanceerd. Deze robuuste 10-inch Android-tablet combineert een lichtgewicht ontwerp met AI-ready prestaties en intuïtieve Android-functionaliteit voor prestaties in het veld. Het toestel is ontworpen voor professionals in sectoren zoals openbare veiligheid, nutsbedrijven en transport & logistiek.

Buck Consultants International stelt nieuwe partner aan

Het logistieke en locatie-adviesbureau Buck Consultants International (BCI) heeft Frank Hofstee in dienst genomen als partner Supply Chain Advice. Frank Hofstee heeft ruime ervaring als leider bij toonaangevende logistieke dienstverleners, hightech- en healthcare-bedrijven.

UPS rondt overname Frigo-Trans en BPL af

UPS heeft de overname van Frigo-Trans en het zusterbedrijf BPL afgerond. Beide bedrijven focussen zich op temperatuur- en tijdsgecontroleerde complexe logistieke oplossingen in de gezondheidszorg in Europa. Met de overname breidt UPS Healthcare de end-to-end mogelijkheden voor zijn klanten verder uit. Zij hebben volgens de dienstverlener een groeiende behoefte aan temperatuur- en tijdsgecontroleerde logistieke oplossingen wereldwijd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.