Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023. In de Belux-regio wordt verwacht dat dit volume neerkomt op een totaal van 109 miljoen pakketten (7,6% meer dan in 2023). Voor het onderzoek deed Effigy Consulting een analyse van zijn CEP-database (koerier-, expres- en pakketmarkt) met 500.000 datapunten verspreid over meer dan 300 vervoerders in 41 landen, waaronder de Belux-regio. De gegevens tonen een aanzienlijke toename ten opzichte van de Europese cijfers voor 2023 van 5,7 miljard pakketten, wat een groei is van 7,7 miljoen pakketten alleen al in de Belux.

De groei komt voornamelijk door een toename van e-commerce, waarbij naar verwachting 78,5% (86 miljoen) van de zendingen direct naar consumenten (B2C) in de Belux gaat. Het hoogseizoen, dat Black Friday, Cyber Monday en de aanloop naar de feestdagen omvat, is een cruciale tijd voor Europese retailers en fabrikanten. Alleen voor de Black Friday-periode voorspelt de studie dit jaar in de Belux een groei van 9,4% vergeleken met 2023. Ongeveer 30% van het totale Europese volume in 2023 werd in de laatste drie maanden van het jaar bezorgd. Dat benadrukt het belang van het zogenaamde ‘gouden kwartaal’. Ter vergelijking: dit is zeven procentpunten hoger dan het gemiddelde voor de drie andere kwartalen.

Ook zendingen tussen bedrijven nemen toe in het hoogseizoen, wanneer winkels worden bevoorraad en locaties zich op hun drukste seizoen voorbereiden. Iets minder dan een vijfde (19,5%) van de logistieke activiteiten wordt verwacht als B2B-zendingen, terwijl bijna een tiende (8%) C2C-zendingen betreft, in een periode waarin cadeaus naar vrienden en familie door het hele land worden gestuurd. Het resterende percentage zijn C2B-zendingen.

Om de omvang van het hoogseizoen in Europa te illustreren: het totale gewicht van goederen dat dit hoogseizoen door heel Europa wordt vervoerd, zal bijna 7,5 miljoen ton bedragen, wat neerkomt op ongeveer 15kg per persoon in de EU en het Verenigd Koninkrijk. In de Belux zou het totale gewicht meer dan 130.000 ton bedragen.

De landen met het hoogste aantal bezorgingen tijdens het hoogseizoen zijn naar verwachting het VK (1,3 miljard) en Duitsland (1,1 miljard), gevolgd door Frankrijk met iets meer dan een half miljard (524 miljoen), met gemiddeld 12 pakketten per persoon in het VK en de EU gedurende de periode van drie maanden. De Belux-regio is de negende grootste markt in Europa in termen van volume (109 miljoen), na Nederland (226 miljoen) en vóór Ierland (45 miljoen).

Naar verwachting zal Europa tijdens dit hoogseizoen meer goederen van buiten het continent importeren dan exporteren, met bijna 200 miljoen zendingen afkomstig uit bijvoorbeeld China en de VS, vergeleken met 75 miljoen uitgaande zendingen. Toch lijkt het dat bijna een half miljard van de in Europa verzonden pakketten exportzendingen zullen zijn, met bijna 500 miljoen pakketten die door Europese bedrijven naar andere landen binnen en buiten de EU worden verzonden.

Foto: FedEx

Recente nieuwsberichten

Katoen Natie ondersteunt e-commerce Intergamma met AutoStore-installatie

Katoen Natie heeft voor Intergamma, de Nederlandse groep boven de doe-het-zelf-keten Gamma, een nieuw gerobotiseerd opslag- en pickingsysteem van AutoStore geïnstalleerd. De investering – een primeur voor Katoen Natie – kadert in een gezamenlijk toekomstproject waarbij beide bedrijven hun tienjarige samenwerking nog eens met vijf jaar hebben verlengd.

Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.

Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

100% support en evolutie zijn het fundament voor een geautomatiseerd magazijn

(Advertorial) Zowel logistiek managers als specialisten in de magazijn automatisering zullen over het volgende wel eens zijn: het opzetten van een compleet nieuw geautomatiseerd warehouse is een fantastische uitdaging. Het proces staat bol van de uitdagingen en na de realisatie is iedereen zo trots als een pauw.

Weleda bouwt duurzaam hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog

Weleda is wereldwijd een toonaangevende producent van gecertificeerde natuurcosmetica en antroposofische geneesmiddelen. Met een nieuw logistiek centrum in het Zuid-Duitse Schwäbisch Gmünd centraliseert de onderneming voortaan de internationale en nationale verkoop en delen van de productielogistiek. Op de nieuwe logistieke campus worden eindproducten, maar ook halffabricaten en grond- en hulpstoffen voor de productcategorieën natuurcosmetica en geneesmiddelen opgeslagen, gepickt en wereldwijd verzonden. Ook de verzending van reclamemiddelen en acties lopen straks via het nieuwe logistieke centrum.

TGW gaat voor duurzaamheid met nieuwe generatie Stingray-shuttles

Met de nieuwste generatie Stingray-shuttles – shuttles die bakken, dozen, trays of hangende producten vervoeren – wil TGW Logistics Group naar eigen zeggen hoge prestaties en betrouwbaarheid combineren met een energiebesparende werking en duurzame materialen. Zo zou de afwerking, gemaakt van lokaal gewonnen hout, de nieuwe generatie Stingray-shuttles jaarlijks 25 ton plastic besparen.

Libiao Robotics belooft ongeziene opslagdichtheid in het warehouse

Libiao Robotics, leverancier van intelligente sorteeroplossingen, heeft de wereldwijde lancering en uitrol aangekondigd van een innovatief magazijnautomatiseringssysteem dat hoge doorvoersnelheden en naar eigen zeggen ongeëvenaarde opslagdichtheid belooft. Libiao’s Airrob-systeem richt zich tot bedrijven met intensieve logistieke activiteiten zoals e-commerce, footwear & apparel, cosmetica & farmaceutica, maar ook tot fabrikanten die intensieve opslag van productieonderdelen nodig hebben.

Qimarox stelt palletizer voor diepvriesproducten voor

Qimarox, fabrikant van componenten voor material handling systemen uit het Nederlandse Harderwijk, heeft zijn productportfolio uitgebreid met een palletiseermachine voor diepgevroren (IQF) levensmiddelen. De Qimarox Highrunner HR8 is in staat dozen met diepvriesproducten te stapelen tot stevige en stabiele pallets, ook als ze niet vormvast of niet volledig gevuld zijn. De kenmerkende patroongenerator moet het mogelijk maken eenvoudig nieuwe stapelpatronen te genereren, zonder tussenkomst van een softwarespecialist.

Jens Schmale wordt CEO van Swisslog

Swisslog, een bedrijf van KUKA Group, heeft Jens Schmale (49) aangesteld als volgende CEO. Hij neemt zijn nieuwe functie per 1 januari 2024 op en volgt daarmee de huidige CEO Antonio Trioschi op, die binnenkort met pensioen gaat.

Jens Schmale is momenteel CEO van Swisslog EMEA. De leiding over Swisslog EMEA wordt overgenomen door Giulia Colombi.

Nieuwe overslagpunten moeten binnenvaart in de Westhoek stimuleren

POM West-Vlaanderen en De Vlaamse Waterweg nv hebben in Diksmuide en Veurne twee kaaimuren geopend als binnenvaart- en overslagcentrum. Bedrijven uit de Westhoek krijgen daardoor een alternatieve optie voor hun goederenvervoer. Deze moet niet alleen hun concurrentiepositie verbeteren, maar voornamelijk hun duurzame bereikbaarheid verzekeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.