Belg verkiest levering door elektronische voertuigen, tenzij…

Foto: Geotab

Als Belgische consumenten konden kiezen, zou één op de drie hun online bestelde producten of maaltijden laten leveren door een chauffeur met een elektrisch voertuig. Tenminste, als dat geen impact heeft op de levertijd of de prijs. Dat blijkt uit onderzoek door leverancier van telematica-oplossingen Geotab, waarbij ook werd nagegaan wat we zoal appreciëren aan elektrische voertuigen.

Wat als je bij het plaatsen van een bestelling kon kiezen over het vervoersmiddel waarmee je pakket werd geleverd, vroeg Geotab zich af. Zou de consument dan kiezen voor een elektrisch voertuig (EV) of niet? De vraag werd door onderzoeksbureau iVox voorgelegd aan tweeduizend deelnemers, waarvan duizend landgenoten. Uit het onderzoek bleek dat ruim één op drie (34,3%) resoluut ja op die vraag antwoordde, terwijl ruim één op de vijf (22,1%) die mogelijkheid zou afwijzen. Wie een hoger diploma heeft of wie jonger is dan 35 jaar is veel meer geneigd om hiervoor te kiezen (respectievelijk 43,8 en 44,1 procent). Van alle respondenten is de meerderheid (43,5%) voor noch tegen.

Hogere kostprijs bekoelt enthousiasme

Gevraagd of ze nog altijd voor levering door een EV zouden kiezen als daardoor de wachttijd zou verhogen, reageren de respondenten al wat minder enthousiast. Voor ongeveer twee op de vijf (39,5%) hoeft het dan niet meer, al blijft 30,3% voorstander.

Mocht deze levermethode er evenwel voor zorgen dat de prijs omhooggaat, dan bekoelt de liefde voor de EV wel spectaculair. In dat geval zeggen twee op de drie respondenten (66,6%) resoluut neen, terwijl nog geen één op de tien blijft vasthouden aan zijn keuze voor een EV (9,4%). Leeftijd speelt hier een grote rol. Een meerprijs is voor bijna drie kwart van de 55-plussers (74,2%) een dealbreaker. Bij jongeren hebben de financiële consequenties het minst impact op hun keuze; daar blijft 14,6% voorstander van EV’s.

Appreciatie voor EV’s

De deelnemers aan het onderzoek werd ook gevraagd wat volgens hen de grootste voordelen van elektrische voertuigen zijn. Bijna een derde van hen (32%) vindt in de eerste plaats dat EV’s voor een betere luchtkwaliteit zorgen en een dik kwart (26,8%) noemt ze vooral ‘CO2-vriendelijk’. Op de derde plaats kwam de mogelijkheid dat EV’s voor lagere leveringskosten kunnen zorgen (16,7%). Bijna evenveel Belgen appreciëren het meest dat EV’s minder geluidsoverlast veroorzaken (16,6%). Zeker voor 55-plussers is dat een pluspunt (20,4%).

Tot slot maakten de onderzoekers ook van de gelegenheid gebruik om te weten te komen in welke mate de bevolking vindt dat de overheid het gebruik van EV’s meer moet stimuleren bij bedrijven. De meningen daarover lopen sterk uiteen. Bijna een derde (32,1% is daarop tegen en ongeveer hetzelfde aantal is neutraal (29,8%), terwijl ruim een kwart (26,7%) dat wel belangrijk vindt (bij de min 35-jarigen zelfs 39,5%). Ruim één op de tien (11,4%) vindt dat de regering daar zelfs een topprioriteit van moet maken, een percentage dat bij de Franstalige respondenten oploopt tot 15,5%.

Recente nieuwsberichten

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Bluepath Robotics koppelt AMR’s aan laadsysteem van Wiferion

Het Turkse Bluepath Robotics ontwikkelt en produceert autonome mobiele robots (AMR) voor allerlei intralogistieke toepassingen. Het portfolio van het bedrijf uit Istanbul omvat momenteel meer dan tien verschillende AGV- en AMR-modellen. De robots zijn vaak de klok rond in gebruik en moeten continu van energie worden voorzien. Om een maximale uptime voor de robots te garanderen, had Bluepath Robotics nood aan een betrouwbare en krachtige stroomvoorziening. De keuze viel op het inductieve laadsysteem etaLINK3000 van Wiferion.

ABB Robotics komt in handen van Softbank Group

ABB, de Zweeds-Zwitserse multinational die actief is in producten voor het transport van elektriciteit en in automatisering, heeft een overeenkomst aangekondigd om zijn Robotics-divisie af te stoten aan Softbank Group. Dat betekent dat ABB afziet van zijn eerdere voornemen om ABB Robotics af te splitsen als een afzonderlijk beursgenoteerde onderneming.

Transportmanagement steeds vaker wapen in concurrentiestrijd

Bedrijven wereldwijd dichten transportmanagement een steeds grotere strategische rol toe. Dat blijkt uit de negende jaarlijkse Global Transportation Management Benchmark Survey van Descartes Systems Group. Voor dat onderzoek gaven 616 logistiek dienstverleners en verladers in de VS, Canada en Europa aan hoe ze de rol van transportmanagement zien, welke technologieën en strategieën het meest impact hebben en waar toekomstige investeringen plaatsvinden. Ruim acht op de tien verladers en logistiek dienstverleners (81%) zien transportmanagement inmiddels als een onderscheidende factor of zelfs een concurrentiewapen. Dat is het hoogste percentage sinds de start van het onderzoek en wijst volgens Descartes op de toenemende impact van transport op bedrijfsresultaten en klantwaarde.

Intelligente software verhoogt efficiëntie en vermindert handwerk in foodretail

(Advertorial) De foodretail staat onder constante druk door de toenemende complexiteit van producten, snellere leveringen en hoge verwachtingen van klanten . Efficiënte full case-handling vraagt daarom om krachtige oplossingen waarbij slimme software de sleutel vormt.

Transport & Logistics 2025: Het kloppend hart van de sector

(Advertorial) Wie telt in de logistieke, transport- en maritieme wereld, komt op 14, 15 of 16 oktober naar Antwerp Expo. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontmoet u meer dan 15.000 professionals: van supply chain managers en expediteurs tot logistiek vastgoedontwikkelaars, rederijen en innovatieve start-ups. Het is dé plek waar beslissingsnemers, beleidsmakers en pioniers samenkomen om kennis te delen en nieuwe samenwerkingen te smeden.

Dexion België presenteert MOVO verrijdbare palletstellingen op Transport & Logistics Antwerpen 2025

(Advertorial) Dexion België is opnieuw aanwezig op Transport & Logistics Antwerpen, hét toonaangevende evenement voor transport, distributie en warehousing in België. Van 14 tot en met 16 oktober 2025 kunnen bezoekers Dexion vinden in Antwerp Expo, Hal 1 – stand 1.12, waar MOVO, Dexions verrijdbare palletstelling, centraal staat.

Uw gratis tickets voor Demand Driven Days: Twee dagen leren over en ervaren van Demand Driven MRP!

(Advertorial) DDDays is hét evenement voor planners en supply chain managers die op zoek zijn naar meer intelligente planning processen. Leer over een nieuwe planningsaanpak door middel van concrete implementaties waar DDMRP en AI elkaar ontmoeten en samenwerken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.