Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

De Vries Hallum tekent langdurige huurovereenkomst op Prologis Park Veghel DC1

Internationaal transportbedrijf De Vries Hallum heeft een langdurige huurovereenkomst getekend voor ruim 20.000m² op Prologis Park Veghel DC1. Daarmee breidt het familiebedrijf – gespecialiseerd in transport, distributie en opslag in de foodsector – uit om aan de verwachtingen en behoeften van hun klanten te voldoen.

Nieuwe country manager en general manager Dachser België

Tom Verheyen (50), general manager European Logistics van Dachser in Moeskroen, bekleedt sinds 1 april 2023 ook de nieuwe functie van country manager European Logistics Belgium als aanvulling op zijn huidige functie. Vanuit zijn nieuwe rol zal hij blijven rapporteren aan Aat van der Meer, die zijn functie als managing director Dachser Benelux blijft voortzetten.

Contargo neemt Transport Clynhens J. over

Sinds 1 april 2023 is het transportbedrijf Transport Clynhens J. in handen van Contargo Berry BV. Met de overname versterkt Contargo zijn productportfolio op het vlak van het containervervoer te water, op het spoor en op de weg binnen zijn trimodale concept.

Trimble rondt overname Transporeon af

Trimble heeft bekendgemaakt dat het de eerder aangekondigde overname van Transporeon heeft afgerond. Trimble financierde de transactie met een combinatie van middelen, waaronder preferente obligaties, een termijnlening, bestaande kredietfaciliteiten en liquide middelen.

Dematic automatiseert nieuw logistiek centrum van KION

Onlangs werd in het Duitse Kahl am Main, vlak bij Aschaffenburg, gestart met de bouw van een nieuw onderdelenmagazijn voor de KION Group. Dematic, dat tot de KION Group behoort, zal het logistieke centrum uitrusten met de nieuwste automatiseringstechnologie.

E-commerce: zijn uw pakketten wel een goede merkambassadeur?

(Advertorial) Hoewel de e-commercesector al vele jaren in opkomst is, blijft deze verder groeien en de trend vertoont geen vertraging. Naast de pure e-commerce spelers, komen er steeds meer multi-channel verkopers bij, waardoor de online stromen alleen maar toenemen.

Smart Robotics lanceert Smart Mixed Case Palletizer voor snellere levering op dezelfde dag

Smart Robotics, wereldwijd leverancier van roboticaoplossingen voor magazijnautomatisering, heeft de opvolger van de Smart Palletizer gelanceerd: de Smart Mixed Case Palletizer. Het gaat om een gerobotiseerd ‘pick & place’-station, ontworpen om de leversnelheid van het magazijn te verbeteren door een van de grootste knelpunten – het handmatig palletiseren van gemengde SKU’s – weg te nemen.

DP World beveiligt containerafhaling in Antwerpen met vingerscantechnologie

Logistieke wereldspeler DP World past voor het eerst vingerscantechnologie toe op de Antwerp Gateway terminal om de containerafhaling beter te beveiligen. Geregistreerde vrachtwagenchauffeurs kunnen er voortaan hun container met behulp van hun vingerafdruk ophalen.

Crown stelt SP 1500 Serie van hoog heffende orderpickers voor

Leverancier van intern transportmaterieel Crown, lanceert in heel Europa de SP 1500 Serie van hoog heffende orderpickers. Met de SP Serie wil Crown een geschikt heftruckmodel bieden voor elke orderpickingtoepassing op hoogte. Zo zijn de modellen met vaste vorken geschikt om grote en moeilijk hanteerbare artikelen te heffen, terwijl trucks met extra heffunctie vooral geschikt zijn voor orderverzameltaken die grote aantallen kleine of zware artikelen omvatten.

Bedrijven ervaren barrières ondanks geloof in digitale transformatie

Nieuw onderzoek in opdracht van Panasonic Connect Europe toont aan dat bedrijven vertrouwen hebben in technologie om hun productiviteit te verhogen, maar tegelijkertijd met grote kennis- en vaardigheidsbarrières worden geconfronteerd om hun digitale transformatieprojecten te voltooien.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.