Belg bestelde dit jaar al 62% meer online

De online bestelwoede van de Belg heeft door corona een extra impuls gekregen. Het aantal geleverde pakjes ligt in 2020 voorlopig 62% hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de allereerste ‘pakjesbarometer’ van technologiebedrijf Bringme.

De sterke toename is vooral een gevolg van de enorme ‘boom’ tijdens de eerste lockdown. Tussen maart en mei stelt Bringme een verdubbeling van het aantal geleverde pakjes vast in vergelijking met 2019. Nog opvallend: van alle geleverde pakjes vallen die van Bpost het vroegst op de dag in de bus.
 
De analyse van Bringme is gebaseerd op de leveringscijfers in het netwerk van Bringme Boxen. Momenteel staan er Bringme Boxen in meer dan 1.500 gebouwen en bedrijven, goed voor meer dan 250.000 gebruikers in ons land. De boxen zijn opengesteld voor zowel de postoperatoren, koeriers als lokale handelaars. De analyse vond plaats op basis van een ‘like-for-like’ basis. De toename van het aantal geplaatste Bringme Boxen de afgelopen jaren had dus geen invloed op de cijfers.
 
Tijdens de eerste lockdown, tussen maart en mei, verdubbelde (+100%) het aantal geleverde pakjes in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De uitschieter was de maand april. Toen liet de Belg maar liefst 134% meer pakjes leveren dan in april 2019. In de piek van de tweede coronagolf (oktober-november) steeg het aantal leveringen nog steeds in vergelijking met het najaar van 2019, maar wel minder sterk: +34%. 
 
Een andere interessante vaststelling uit de pakjesbarometer van Bringme is dat Bpost zijn pakjes het vroegst van alle post- en koerierbedrijven in ons land levert. Meer dan een derde van alle pakjes die Bpost in een Bringme Box afleverde, vielen vóór 8.00u ’s ochtends in de bus. Andere koerierdiensten, waaronder PostNL (4,2% voor 8.00u) en DPD (5,1% voor 8.00u) volgen op ruime afstand. In vergelijking met vorig jaar moet de Belg wel steeds langer wachten voordat zijn pakje thuis wordt geleverd. Omwille van de toenemende volumes leveren de drie grootste koeriers in ons land dit jaar tussen de 5 en 10% minder pakjes vóór 8u ’s ochtends in vergelijking met vorig jaar.
 
De koerierdiensten in ons land leveren 80% van de pakjes tijdens de kantooruren. Wie om 10u in de bus kijkt, heeft al veel kans om er zijn pakje aan te treffen. Bpost heeft dan al 77% van zijn pakjes afgeleverd, PostNL 23% en DPD 37,5%. Toch duurt het tot 16u vooraleer alle koerierdiensten alle pakjes thuis bezorgd hebben. Dat betekent dat het gros van de pakjes wordt afgeleverd wanneer de mensen op het werk zijn. Op dit moment, door de lockdown, kunnen de meeste pakjes overdag in ontvangst worden genomen, waardoor koeriers de tweede of derde aanbieding kunnen vermijden. Maar als het thuiswerk opnieuw afneemt, zal dat niet meer kunnen.
 
Als we terug naar een meer normale situatie gaan, en we houden hetzelfde volume aan leveringen aan huis aan, is de impact van alle rondrijdende bestelbusjes op de files en het milieu niet te overzien, besluit Bringme op basis van zijn pakjesbarometer. “De meest duurzame manier om pakjes te laten leveren, is gebundeld op één locatie”, meent Bringme CEO Jo Vandebergh. “De meest aangewezen plek daarvoor zijn bedrijven. Daar kan de koerier altijd van de eerste keer zijn pakje afleveren. Bovendien worden individuele thuisritten vermeden en dat zal ook de lever- en werktijden van de koeriers ten goede komen.”

Foto: Bringme

Recente nieuwsberichten

Albert Heijn en Swisslog realiseren geautomatiseerd Home Shop Center

Supermarktketen Albert Heijn en Swisslog, aanbieder van magazijnautomatisering- en software, werken samen aan een nieuw, geautomatiseerd Home Shop Center (HSC). Voor de automatisering van het HSC, dat wordt ondergebracht in een nieuw pand in het Nederlandse Barendrecht, koos Albert Heijn voor een geïntegreerde oplossing van Swisslog, inclusief AutoStore.

UPS rondt overname af van zorglogistiek leverancier Bomi Group

UPS heeft de eerder aangekondigde overname afgerond van Bomi Group, een multinationale logistiek dienstverlener in de gezondheidszorg. Door de overname voegt de gezondheidszorgafdeling van UPS Healthcare temperatuurgecontroleerde faciliteiten in 14 landen en 3.000 hoogopgeleide medewerkers toe aan het UPS-team in Europa en Latijns-Amerika.

Realtime controletorens

(Advertorial) Controletorens en IoT technologieën transformeren de farmaceutische toeleveringsketen, waardoor besluitvorming op basis van realtime inzichten mogelijk wordt. Een realtime controletoren kan zorgen voor een geconnecteerde en betrouwbare toeleveringsketen en stelt bedrijven in staat hun operationele efficiëntie en strategisch rendement te verbeteren.

Optioryx vermindert het vervoer van lucht met 3D-oplossing

De Gentse start-up Optioryx wil met AI-gestuurde verpakkingsoplossingen de internationale logistieke wereld veroveren. De 3D-software van Optioryx moet bedrijven helpen minder lucht in dozen te verpakken en er tegelijk voor zorgen dat dozen efficiënter op pallets en in vrachtwagens worden gestapeld.

TX Logistik breidt intermodale verbinding tussen Keulen en Istanbul uit

Spoorvervoerbedrijf TX Logistik AG, onderdeel van Mercitalia Logistics (FS Italiane Group), is van plan zijn intermodale goederentransportdiensten per spoor tussen Istanbul en Keulen verder uit te breiden. Voor TX Logistik is Turkije een markt met goede groeivooruitzichten voor intermodaal vervoer.

Cabka introduceert verbeterde duurzame plastic pallets voor chemische sector

Als aanbieder van ladingdragers van gerecycleerd plastic biedt Cabka nu twee nieuwe pallets aan: de Eco CP3 en de Eco CP9. De pallets werden ontworpen om de logistieke activiteiten in de chemische sector efficiënter te maken en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de vereisten van de circulaire economie.

Continental automatiseert palletregistratie met ZetesMedea ImageID

In het kader van een strategie voor Industrie 4.0 heeft bandenproducent Continental voor ZetesMedea ImageID gekozen om de processen voor goederenontvangst te automatiseren bij vestigingen in het Duitse Ingolstadt en Groß-Rohrheim. De oplossing voor warehouse execution op basis van machine vision-technologie moet zorgen voor meer productiviteit, nauwkeurigheid en transparantie in de bedrijfsvoering.

Arvato Supply Chain Solutions breidt e-commerce activiteiten uit voor Rituals Cosmetics

Arvato Supply Chain Solutions heeft samen met zijn bestaande klant Rituals Cosmetics een nieuwe logistieke hal geopend in Hannover. De supply chain en e-commerce dienstverlener zal er de online business van het wellnessmerk beheren voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen, een regio die tot nu toe vanuit het Nederlandse Gennep werd bediend.

PTV Group lanceert volgende generatie van zijn trucknavigatie-app

PTV Group lanceert de volgende generatie van zijn professionele trucknavigatie-app, PTV Truck Navigator G2. De app wordt ondersteund door TomTom Navigation SDK (Mobile Software Developer Kit), bevat de meest actuele kaarten, aangepaste vrachtwagenrouting en is voor het eerst wereldwijd beschikbaar.

Vanas gaat opslagsysteem Agilon van Konecranes integreren

Vanas Engineering, integrator voor de logistieke sector met hoofdkantoor in Melsele, breidt zijn portfolio opslag- en pickingsystemen uit door een samenwerking met het Finse Konecranes, leverancier van productiviteitsverhogende hefoplossingen en diensten voor hefapparatuur van alle merken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.