Arvato Supply Chain Solutions breidt e-commerce activiteiten uit voor Rituals Cosmetics

Arvato Supply Chain Solutions heeft samen met zijn bestaande klant Rituals Cosmetics een nieuwe logistieke hal geopend in Hannover. De supply chain en e-commerce dienstverlener zal er de online business van het wellnessmerk beheren voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen, een regio die tot nu toe vanuit het Nederlandse Gennep werd bediend. Het nieuwe distributiecentrum, waarvan Rituals een kwart van de ruimte inneemt, heeft een oppervlakte van bijna 47.000m² en ligt naast Arvato’s bestaande logistieke centrum in de wijk Bemerode.

Het hart van de automatiseringsoplossing die Arvato Supply Chain Solutions in Hannover installeerde, is een AutoStore-magazijnsysteem, dat moet zorgen voor een vlotte en efficiënte verwerking van het snelgroeiende online ordersegment van Rituals. Het acht meter hoge AutoStore-systeem herbergt in totaal 32.000 bakken gevuld met Rituals-producten, gerangschikt in een raster bestaande uit meerdere niveaus over een vloeroppervlak van bijna 4.000m². Boven in het AutoStore-systeem kunnen tot 120 robots werken. Zij bewegen autonoom langs rails in alle richtingen, verzamelen bakken van overal in het raster op basis van de artikelen die nodig zijn voor een order, en vervoeren ze naar de respectieve werk- of verzamelstations.

Het systeem is uitgerust met 6 werkstations – of zogenaamde ‘ports’ – voor het aanvullen van inkomende goederen, en 13 ports voor de picking. Alle up- en downstream processen zijn via conveyors met het systeem verbonden, waaronder 18 verpakkingstafels, een sorteersysteem en automatische dozenopzet- en sluitmachines. Het AutoStore-systeem is ontworpen voor een capaciteit van 20.000 tot 30.000 orders per dag, afhankelijk van de vraag of er in twee of drie ploegen wordt verzameld.

Nadat de constructie van de hallen was voltooid, was het AutoStore-systeem in vijf maanden tijd klaar. Zo’n 15 à 20% van het ordervolume wordt nog buiten het AutoStore-systeem verwerkt. Het gaat daarbij om ‘fast moving’ artikelen of ‘oversized’ artikelen uit het Rituals-assortiment, zoals de Rituals-adventskalender, die niet in een AutoStore-bak past. Daarnaast worden diensten met toegevoegde waarde voor Rituals uitgevoerd. Bestellingen worden ingepakt in inpakpapier, wens- en cadeaukaarten worden in de doos gestopt en – net als in de winkel – kunnen gepersonaliseerde parfums of shampoos voor een eindklant worden gemengd in het speciaal geplaatste Hair Temple en House of Rituals Talisman station in het magazijn.

Opvallend aan het AutoStore-systeem in Hannover is de integratie van een opslagruimte voor gevaarlijke stoffen voor producten als deodorant. Een dergelijk systeem werd al in de AutoStore in Gennep geïmplementeerd en werd nu ook aangepast voor Hannover. De verhuizing naar het nieuwe distributiecentrum brengt volgens de partners nog andere voordelen met zich mee. Binnen het Arvato-netwerk is Hannover de centrale hub voor direct verkeer voor de DACH-regio, Noord-, Oost- en Zuid-Europa. Dat vertaalt zich in een kleinere afstand tot de markt en een snellere doorvoer met latere cutoff-tijden en kortere levertijden naar de eindklant. Naast de uitbreiding van de DACH-activiteiten worden opties voor verdere groei overwogen. Zo kan de capaciteit van de AutoStore eenvoudig worden uitgebreid om groeiende online orderaantallen op te vangen. “We kunnen de capaciteit nog tot 50.000 orders per dag uitbreiden”, klinkt het.

Foto: Arvato Supply Chain Solutions / Rituals Cosmetics

Recente nieuwsberichten

Sartorius Stedim Biotech automatiseert nieuwe logistieke vestiging met Jungheinrich

Sartorius Stedim Biotech in Frankrijk is een toonaangevende speler in de biofarmaceutische industrie. Om haar logistieke processen te optimaliseren, de omlooptijden te verkorten en de magazijncapaciteit te vergroten, neemt de onderneming haar intrek in een nieuwe logistieke vestiging bij de hoofdzetel in Aubagne (Frankrijk). Daarbij werd Jungheinrich, leverancier van intralogistiek-oplossingen, in de arm genomen voor de automatisering van de toekomstige vestiging.

BASF rolt OMP Unison Planning uit naar alle petrochemische vestigingen

De petrochemische divisie van chemiereus BASF legt de laatste hand aan de wereldwijde uitrol van OMP’s Unison Planning naar alle regio’s. De uitrol vormt het sluitstuk van een wereldwijd programma om geïntegreerde planningsprestaties te leveren aan de overige productievestigingen van de petrochemische divisie en de aanverwante afdelingen.

Trendrapport van Aptean voor de voedings- en drankensector wijst op belang van cloudadoptie

Softwareleverancier Aptean heeft een trendrapport gepubliceerd voor de voedings- en drankensector in België en Nederland. Het onderzoek, dat in augustus 2023 samen met onderzoeksbureau B2B International werd uitgevoerd, ging bij ruim honderd voedselproducenten en distributeurs in België en Nederland na op welke manier de grootste uitdagingen in de sector nieuwe trends aandrijven en de groeitrajecten van bedrijven beïnvloeden. Er werden vijf belangrijke trends geïdentificeerd die de voedings- en drankenindustrie in 2024 vorm zullen geven. Die trends zijn, samen met de volledige onderzoeksresultaten, beschikbaar in het rapport ‘Aptean’s 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector voor Nederland en België’.

Katoen Natie ondersteunt e-commerce Intergamma met AutoStore-installatie

Katoen Natie heeft voor Intergamma, de Nederlandse groep boven de doe-het-zelf-keten Gamma, een nieuw gerobotiseerd opslag- en pickingsysteem van AutoStore geïnstalleerd. De investering – een primeur voor Katoen Natie – kadert in een gezamenlijk toekomstproject waarbij beide bedrijven hun tienjarige samenwerking nog eens met vijf jaar hebben verlengd.

Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.

Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

100% support en evolutie zijn het fundament voor een geautomatiseerd magazijn

(Advertorial) Zowel logistiek managers als specialisten in de magazijn automatisering zullen over het volgende wel eens zijn: het opzetten van een compleet nieuw geautomatiseerd warehouse is een fantastische uitdaging. Het proces staat bol van de uitdagingen en na de realisatie is iedereen zo trots als een pauw.

Weleda bouwt duurzaam hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog

Weleda is wereldwijd een toonaangevende producent van gecertificeerde natuurcosmetica en antroposofische geneesmiddelen. Met een nieuw logistiek centrum in het Zuid-Duitse Schwäbisch Gmünd centraliseert de onderneming voortaan de internationale en nationale verkoop en delen van de productielogistiek. Op de nieuwe logistieke campus worden eindproducten, maar ook halffabricaten en grond- en hulpstoffen voor de productcategorieën natuurcosmetica en geneesmiddelen opgeslagen, gepickt en wereldwijd verzonden. Ook de verzending van reclamemiddelen en acties lopen straks via het nieuwe logistieke centrum.

TGW gaat voor duurzaamheid met nieuwe generatie Stingray-shuttles

Met de nieuwste generatie Stingray-shuttles – shuttles die bakken, dozen, trays of hangende producten vervoeren – wil TGW Logistics Group naar eigen zeggen hoge prestaties en betrouwbaarheid combineren met een energiebesparende werking en duurzame materialen. Zo zou de afwerking, gemaakt van lokaal gewonnen hout, de nieuwe generatie Stingray-shuttles jaarlijks 25 ton plastic besparen.

Libiao Robotics belooft ongeziene opslagdichtheid in het warehouse

Libiao Robotics, leverancier van intelligente sorteeroplossingen, heeft de wereldwijde lancering en uitrol aangekondigd van een innovatief magazijnautomatiseringssysteem dat hoge doorvoersnelheden en naar eigen zeggen ongeëvenaarde opslagdichtheid belooft. Libiao’s Airrob-systeem richt zich tot bedrijven met intensieve logistieke activiteiten zoals e-commerce, footwear & apparel, cosmetica & farmaceutica, maar ook tot fabrikanten die intensieve opslag van productieonderdelen nodig hebben.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.