Aertssen Logistics

Automatisering van inventaris en levering met RFID

“RFID helpt ons bij het lokaliseren en inventariseren van de gestockeerde machines; we spreken hier over een tijdswinst van 50%.”
 
"Dankzij de uitgangscontrole door RFID wordt de menselijke foutenlast volledig uitgesloten en kunnen onze medewerkers met een gerust hart efficiënter werken."

Wouter Clissen, Logistics Manager Aertssen Logistics

De klant

Aertssen Logistics is een expert in transport en logistiek van diverse types van machines, van groot agrarisch materieel, over hoogwerkers zoals schaarliften en telescoophoogwerkers met rupsbanden, tot consolidatie. In hun verdeelcentrum nabij de haven van Antwerpen verwerken ze op jaarbasis +/- 10.000 hoogwerkers/machines voor verschillende klanten.

De uitdaging

Inventarisatie met pen en papier was een intensieve en foutgevoelige opdracht voor Aertssen Logistics: niet alleen omwille van het hoge aantal te verwerken assets, maar ook omdat bepaalde types van machines heel gelijkaardig zijn. Aertssen Logistics ging dan ook op zoek naar een systeem waarmee ze hun logistieke processen konden automatiseren.

RFID kwam al snel naar voor als de geschikte technologie om de stock sneller en correcter te beheren, alsook de uitlevering van machines foutloos te laten verlopen.

De oplossing

Aucxis implementeerde een RFID Asset Management-oplossing:

Fase 1: manuele registratie, inventarisatie en lokalisatie op de yard

Bij aankomst van machines op de site van Aertssen Logistics geeft het ERP-systeem de opdracht aan de RFID-printer om voor elke machine een RFID-label te printen dat productinfo en een QR-code bevat. Alle geregistreerde data worden opgeslagen, beheerd en gevolgd in de POLARIS-software. Via filtering vindt de gebruiker snel de gewenste informatie terug in het historisch overzicht.
 
Fase 2: Registratie van uitgaande bewegingen via RFID-buitenportalen

Aucxis voorzag twee waterdichte en weersbestendige RFID-buitenportalen voor proof of shipment:

  • Vast RFID-portaal: voor de registratie van passages van geladen vrachtwagens;
  • Mobiel RFID-portaal: voor de registratie van passages bij het laden van zeecontainers;
  • Extra functionaliteit: alarm bij uitgang van materialen die de site niet mogen verlaten

Het resultaat

  • Nauwkeurige en snelle inventarisatie van de stock;
  • 50% tijdswinst door de automatische detectie en controle bij het laden: een laadlijst wordt aanzienlijk sneller afgewerkt;
  • Verhoogde accuraatheid door de inzet van RFID-buitenportalen voor vertrek. Geen naleveringen met dure, tijdrovende correcties meer en dus tevreden klanten;
  • Naadloze integratie met de systemen van de klant.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.