Aertssen Logistics
Automatisering van inventaris en levering met RFID
“RFID helpt ons bij het lokaliseren en inventariseren van de gestockeerde machines; we spreken hier over een tijdswinst van 50%.”
"Dankzij de uitgangscontrole door RFID wordt de menselijke foutenlast volledig uitgesloten en kunnen onze medewerkers met een gerust hart efficiënter werken."
Wouter Clissen, Logistics Manager Aertssen Logistics
De klant
Aertssen Logistics is een expert in transport en logistiek van diverse types van machines, van groot agrarisch materieel, over hoogwerkers zoals schaarliften en telescoophoogwerkers met rupsbanden, tot consolidatie. In hun verdeelcentrum nabij de haven van Antwerpen verwerken ze op jaarbasis +/- 10.000 hoogwerkers/machines voor verschillende klanten.
De uitdaging
Inventarisatie met pen en papier was een intensieve en foutgevoelige opdracht voor Aertssen Logistics: niet alleen omwille van het hoge aantal te verwerken assets, maar ook omdat bepaalde types van machines heel gelijkaardig zijn. Aertssen Logistics ging dan ook op zoek naar een systeem waarmee ze hun logistieke processen konden automatiseren.
RFID kwam al snel naar voor als de geschikte technologie om de stock sneller en correcter te beheren, alsook de uitlevering van machines foutloos te laten verlopen.
De oplossing
Aucxis implementeerde een RFID Asset Management-oplossing:
Fase 1: manuele registratie, inventarisatie en lokalisatie op de yard
Bij aankomst van machines op de site van Aertssen Logistics geeft het ERP-systeem de opdracht aan de RFID-printer om voor elke machine een RFID-label te printen dat productinfo en een QR-code bevat. Alle geregistreerde data worden opgeslagen, beheerd en gevolgd in de POLARIS-software. Via filtering vindt de gebruiker snel de gewenste informatie terug in het historisch overzicht.
Fase 2: Registratie van uitgaande bewegingen via RFID-buitenportalen
Aucxis voorzag twee waterdichte en weersbestendige RFID-buitenportalen voor proof of shipment:
- Vast RFID-portaal: voor de registratie van passages van geladen vrachtwagens;
- Mobiel RFID-portaal: voor de registratie van passages bij het laden van zeecontainers;
- Extra functionaliteit: alarm bij uitgang van materialen die de site niet mogen verlaten
Het resultaat
- Nauwkeurige en snelle inventarisatie van de stock;
- 50% tijdswinst door de automatische detectie en controle bij het laden: een laadlijst wordt aanzienlijk sneller afgewerkt;
- Verhoogde accuraatheid door de inzet van RFID-buitenportalen voor vertrek. Geen naleveringen met dure, tijdrovende correcties meer en dus tevreden klanten;
- Naadloze integratie met de systemen van de klant.