Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group

Binnen AIQX-initiatief vertrouwt BMW Group op netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie in autoproductie

Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).

Recente artikelen

Containers en bestelwagens met zonnecellen

Tegen 2050 wil Europa klimaatneutraal zijn en dus moeten we massaal gaan elektrificeren, ook in de logistiek. Maar moet de stroom daarvoor volledig van batterijen komen? Kunnen we er ook zonne-energie voor inzetten, via PV-panelen? Volgens Enfoil kan het, maar dan eerder via een PV-folie. Enfoil is een spin-off van Imec, UHasselt en TNO. Het bedrijf produceert een flexibele, robuuste PV-folie op maat. Daarmee kun je zonne-energie in transport inzetten op manieren die tot voor kort onmogelijk waren.

3PL-aanbieders zijn hefboom voor automatisering

E-commerce en de bijhorende vraag naar logistieke diensten lijken non-stop in een stroomversnelling te zitten. De dringende vraag om toenemende volumes almaar sneller en efficiënter verwerkt te krijgen, zorgt permanent voor nieuwe uitdagingen. Het gebruik van AI, robots, drones en andere digitale transformatietechnologieën brengt de sector voor logistiek en supply chain telkens weer naar een hoger niveau. Alleen vraagt het gebruik van die technologie iedere keer een sprong van zowel e-commercebedrijven als 3PL-aanbieders.

Ingrediënten voor succesvolle crossborder e-commercelogistiek

E-commerce gaat steeds vaker over de grenzen heen. Hoewel de groei momenteel getemperd wordt door de economische malaise, zijn de vooruitzichten op lange termijn rooskleurig. Maar ‘crossborder e-commerce’ brengt ook heel wat uitdagingen met zich mee, met hogere kosten en de naleving van een rist regels voorop. Hoe organisaties wereldwijd daarmee omgaan, werd onlangs uitgebreid onderzocht.

Het belangrijkste proces

In een conventioneel magazijn bestaat de belangrijkste activiteit in het verzamelen en verzendklaar maken van orders. Het magazijn wordt immers afgerekend op zowel service als kosten. Service levels worden veelal gemeten op basis van klachten van klanten. En die klachten hebben vaak betrekking op het niet ontvangen van het juiste product of van de juiste hoeveelheden. En wat de kostenzijde betreft: in het gemiddelde magazijn maakt de loonmassa zestig tot zeventig procent van de totale kosten uit. Van die zestig tot zeventig procent komt nog eens gemiddeld zestig procent op rekening van het orderverzamelen en verzendklaar maken. Als we de kosten willen drukken en efficiënter willen werken, kijken we best eerst naar de grootste kostenposten. Vandaar de drang om dit proces zo optimaal mogelijk, maar ook zo kwalitatief mogelijk uit te voeren.

Digitale bedrijfscultuur met focus op procesverbetering

De markt verandert snel en vraagt een versnelling hoger te schakelen, maar de locatie waarop je werkt laat niet toe verder uit te breiden. Dat was het vraagstuk dat Umicore in Hoboken op zijn bord kreeg. De business unit Precious Metals Refining gaat de uitdaging aan door in te zetten op ‘operational excellence’, ofwel operationele uitmuntendheid. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor digitalisering en automatisering.

Supply chains benchmarken met DEA

Jezelf met anderen vergelijken kan erg verrijkend zijn. Belangrijk daarbij is wel dat je het op de juiste manier doet. Zo zijn de traditionele methodes vaak op enquêtes gebaseerd en daardoor niet altijd even objectief. Een methode die meer betrouwbare resultaten oplevert, is Data Envelopment Analysis. Prof. dr. ir. Sander de Leeuw, chair in operations research and logistics aan de Wageningen University, legt uit hoe die methode werkt en wat de pro’s en contra’s zijn.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!

(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

B-Close neemt invoerdersactiviteiten Yale over van Hilaire Van der Haeghe

B-Close, een onafhankelijke Belgische onderneming actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks, neemt vanaf 1 november 2024 de Belgische distributierechten voor het heftruckmerk Yale over. Daarmee laat Hilaire Van der Haeghe (HH Group) zijn bedrijfstak HH Industry over aan B-Close en focust zich verder op zijn kernactiviteiten in de distributie van technisch materieel en diensten voor de landbouw- en groensector.

PICS Belgium organiseert Supply Chain Trivia Quiz

(Advertorial) Op 23 oktober 2024 organiseert PICS Belgium de ultieme Supply Chain Trivia Quiz. Het wordt een leuk evenement waarbij supply chain professionals op een vriendschappelijke manier de strijd met elkaar aanbinden; ideaal als team building activiteit.

Aandacht voor ergonomie en veiligheid verhoogt productiviteit

(Advertorial) Onder het motto ‘Human First’ geeft Exotec bij de ontwikkeling van zijn magazijnrobotsystemen altijd prioriteit aan het comfort van de operator. Het vergt misschien wat investeringen en kan het ontwikkelingsproces vertragen, maar operatoren die hun werk op een comfortabele manier kunnen uitvoeren gaan dat automatisch ook efficiënter doen en daardoor treedt er ook minder uitval op.

5 tips om duurzaam te besparen

(Advertorial) Uw duurzaamheid verhogen én uw kosten reduceren: het lijkt een onmogelijke opdracht, maar er zijn wel degelijk manieren om zowel het milieu als uw portefeuille plezier te doen.

Logidis migreert zijn Generix WMS warehouse management oplossing naar SaaS

(Advertorial) Generix – een wereldwijd bedrijf voor bedrijfssoftware dat een breed portfolio van SaaS-oplossingen biedt op het gebied van supply chain, financiën, handel en B2B-integratie – heeft aangekondigd dat logistiek bedrijf Logidis zijn Generix WMS-oplossing (Warehouse Management System) heeft gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen in Mauritius af te handelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.