Optimalisatie van bestaand magazijn als antwoord op ruimtegebrek
(Advertorial) De logistieke sector kampt vandaag de dag met twee grote uitdagingen. Martijn Rijnbeek, System Sales Manager bij Kardex, deelt zijn inzichten over de veranderende logistieke sector en de uitdagingen en innovaties die bedrijven helpen hun operaties te optimaliseren.
Recente artikelen
Migratie naar 2D-barcodes
Vanaf januari 2028 zullen verpakkingen steevast voorzien zijn van een 2D-barcode. In vergelijking met de traditionele streepjescode hebben 2D-barcodes een hogere datacapaciteit. GS1, een onafhankelijke non-profitorganisatie voor globale standaarden, streeft ernaar dat tegen 2027 alle scanomgevingen ook 2D-barcodes kunnen scannen en dus uitgerust zijn met de nodige apparatuur. De migratie naar 2D-barcodes brengt volgens de organisatie verschillende opportuniteiten voor de supply chain met zich mee, waaronder meer efficiëntie, transparantie, traceerbaarheid en veiligheid.
Sterk geautomatiseerd, maar toch flexibel
Het automatiseringsvraagstuk stelt de mogelijkheid tot flexibiliteit wel eens in vraag. Het hoogbouwmagazijn dat Van Looy Group voor Alpro realiseerde, toont aan dat het ene het andere allerminst hoeft uit te sluiten. Met onder meer flexibele temperatuurzones en de mogelijkheid om verschillende palletformaten te verwerken, kan de voedingsproducent nu makkelijker op de actuele marktevoluties inspelen.
Robots helpen eindejaarspiek op te vangen
Het Franse e-commercebedrijf Cdiscount was destijds de allereerste klant van Exotec, het roboticabedrijf uit Rijsel dat sinds 2017 systemen op basis van Skypods installeert. In de jaren die volgden, breidde Cdiscount zijn activiteiten gestaag uit. Om de groei en de enorme eindejaarspiek te kunnen opvangen, besloot het bedrijf de Skypod-installatie in het Franse Réau fors uit te breiden. Zo biedt de installatie nu plaats aan 60.000 bakken, waar tussen Black Friday en nieuwjaar meer dan 50 Skypods mee in de weer zijn. Om de meerwaarde van het systeem voor de organisatie te demonstreren, mocht Value Chain de operaties in aanloop naar de intense eindejaarsperiode komen volgen.
Kan AI de veranderende vraag opvangen?
In tien jaar tijd is er op het vlak van demand forecasting veel geëvolueerd. En toch ook weer niet. “Aangezien de vragen van de klant continu wijzigen, is verandering eigenlijk een constante”, weet Eric Wilson, director Thought Leadership bij het Institute of Business Forecasting & Planning. “Het komt er dan ook op aan oplossingen te bedenken die daar vlot mee kunnen omgaan. Artificiële intelligentie kan daarbij een rol spelen, maar de heilige graal is het allerminst.” Daarom vindt hij het belangrijk de mogelijkheden, maar zeker ook de beperkingen van AI toe te lichten.
Van forecasts bouwen naar reageren op notificaties
Tot voor kort doorploegden de planners van Danone tot wel vijftig spreadsheets om voorspellingen aan te leveren. Om die manuele input te reduceren en de voorspellingsnauwkeurigheid verder op te trekken, implementeerde het bedrijf in verschillende regio’s een meer geautomatiseerde demand planning met behulp van machine learning binnen SAP IBP. Dat leidde tot opmerkelijke verbeteringen en een hertekend takenpakket voor de planningsafdeling.
Machine learning ondersteunt datagedreven aanpak
Op basis van eigen data-analyse stelde Philips vast dat de klassieke duurzaamheidsaudits door derde partijen niet volstonden om duurzame verbeteringen bij zijn leveranciers te stimuleren. Daarom zette de onderneming zelf een eigen methodologie op. Door machine learning te gebruiken om de verbeterplannen voor zijn leveranciers op te stellen, zet Philips een nieuwe stap in zijn Supplier Sustainability Performance-programma (SSP).
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Sartorius Stedim Biotech automatiseert nieuwe logistieke vestiging met Jungheinrich
Sartorius Stedim Biotech in Frankrijk is een toonaangevende speler in de biofarmaceutische industrie. Om haar logistieke processen te optimaliseren, de omlooptijden te verkorten en de magazijncapaciteit te vergroten, neemt de onderneming haar intrek in een nieuwe logistieke vestiging bij de hoofdzetel in Aubagne (Frankrijk). Daarbij werd Jungheinrich, leverancier van intralogistiek-oplossingen, in de arm genomen voor de automatisering van de toekomstige vestiging.
BASF rolt OMP Unison Planning uit naar alle petrochemische vestigingen
De petrochemische divisie van chemiereus BASF legt de laatste hand aan de wereldwijde uitrol van OMP’s Unison Planning naar alle regio’s. De uitrol vormt het sluitstuk van een wereldwijd programma om geïntegreerde planningsprestaties te leveren aan de overige productievestigingen van de petrochemische divisie en de aanverwante afdelingen.
Trendrapport van Aptean voor de voedings- en drankensector wijst op belang van cloudadoptie
Softwareleverancier Aptean heeft een trendrapport gepubliceerd voor de voedings- en drankensector in België en Nederland. Het onderzoek, dat in augustus 2023 samen met onderzoeksbureau B2B International werd uitgevoerd, ging bij ruim honderd voedselproducenten en distributeurs in België en Nederland na op welke manier de grootste uitdagingen in de sector nieuwe trends aandrijven en de groeitrajecten van bedrijven beïnvloeden. Er werden vijf belangrijke trends geïdentificeerd die de voedings- en drankenindustrie in 2024 vorm zullen geven. Die trends zijn, samen met de volledige onderzoeksresultaten, beschikbaar in het rapport ‘Aptean’s 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector voor Nederland en België’.
Katoen Natie ondersteunt e-commerce Intergamma met AutoStore-installatie
Katoen Natie heeft voor Intergamma, de Nederlandse groep boven de doe-het-zelf-keten Gamma, een nieuw gerobotiseerd opslag- en pickingsysteem van AutoStore geïnstalleerd. De investering – een primeur voor Katoen Natie – kadert in een gezamenlijk toekomstproject waarbij beide bedrijven hun tienjarige samenwerking nog eens met vijf jaar hebben verlengd.
Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers
Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.
Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle
Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.
100% support en evolutie zijn het fundament voor een geautomatiseerd magazijn
(Advertorial) Zowel logistiek managers als specialisten in de magazijn automatisering zullen over het volgende wel eens zijn: het opzetten van een compleet nieuw geautomatiseerd warehouse is een fantastische uitdaging. Het proces staat bol van de uitdagingen en na de realisatie is iedereen zo trots als een pauw.
Weleda bouwt duurzaam hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog
Weleda is wereldwijd een toonaangevende producent van gecertificeerde natuurcosmetica en antroposofische geneesmiddelen. Met een nieuw logistiek centrum in het Zuid-Duitse Schwäbisch Gmünd centraliseert de onderneming voortaan de internationale en nationale verkoop en delen van de productielogistiek. Op de nieuwe logistieke campus worden eindproducten, maar ook halffabricaten en grond- en hulpstoffen voor de productcategorieën natuurcosmetica en geneesmiddelen opgeslagen, gepickt en wereldwijd verzonden. Ook de verzending van reclamemiddelen en acties lopen straks via het nieuwe logistieke centrum.
TGW gaat voor duurzaamheid met nieuwe generatie Stingray-shuttles
Met de nieuwste generatie Stingray-shuttles – shuttles die bakken, dozen, trays of hangende producten vervoeren – wil TGW Logistics Group naar eigen zeggen hoge prestaties en betrouwbaarheid combineren met een energiebesparende werking en duurzame materialen. Zo zou de afwerking, gemaakt van lokaal gewonnen hout, de nieuwe generatie Stingray-shuttles jaarlijks 25 ton plastic besparen.
Libiao Robotics belooft ongeziene opslagdichtheid in het warehouse
Libiao Robotics, leverancier van intelligente sorteeroplossingen, heeft de wereldwijde lancering en uitrol aangekondigd van een innovatief magazijnautomatiseringssysteem dat hoge doorvoersnelheden en naar eigen zeggen ongeëvenaarde opslagdichtheid belooft. Libiao’s Airrob-systeem richt zich tot bedrijven met intensieve logistieke activiteiten zoals e-commerce, footwear & apparel, cosmetica & farmaceutica, maar ook tot fabrikanten die intensieve opslag van productieonderdelen nodig hebben.