Supply Chain Management

De vervelende verrassing

Het was een prachtige lentedag toen een oldtimerliefhebber besloot om zijn geliefde auto weer eens uit de garage te halen. De zon scheen, de vogels floten, en hij kon bijna het geluid van de motor horen ronken terwijl hij de garage opende. Maar toen hij de sleutel omdraaide, gebeurde er... niets. De autobatterij was leeg. Een gevoel van teleurstelling overviel hem. Hoe kon dit nu weer gebeuren?

Recente artikelen

De toekomst is aan de secundaire grondstoffen

Sinds 2016 ressorteren alle water- en afvalverwerkingsmaatschappijen van Suez (in België gekend als Sita – eerder gekend als Watco, Ondeo of Degremont) onder de overkoepelende naam Suez. Samen met de naamsverandering kwam er ook een herpositionering van de activiteiten.

Colruyt Group verstevigt grip op supply chain

Met Fine Food Meat 2 wil Colruyt Group een passend antwoord bieden op de veranderende consumentengewoonten, zoals de stijgende vraag naar alternatieve proteïnebronnen. Verder spelen duurzaamheidsoverwegingen een rol in het besluit om een nieuwe productiesite van 18.000m² met drie niveaus in Halle neer te planten.

Hoe helpt IoT de uitdagingen aan te gaan?

Het Internet der Dingen (Internet of Things – IoT) is een technologische revolutie die als doel heeft fysieke objecten te connecteren, gaande van dagelijkse gebruiksobjecten zoals huishoudtoestellen en auto’s naar meer industriële toepassingen zoals machines, gebouwen en robots.

Wat we samen doen, doen we beter

Supply chain management wordt traditioneel geclaimd door het vakgebied logistiek. Ten onrechte, als het van prof. dr. Jack van der Veen van de Nyenrode Business Universiteit afhangt. “Supply chain management behelst zoveel meer dan de typische logistieke vraagstukken als kostenreductie, optimalisering van goederenstromen, planning en forecast.” Professor van der Veen tracht vanuit de EVO Leerstoel Supply Chain Management en vanuit zijn rol als adviseur van ondernemers ook de zogenaamd zachtere thema’s als strategie, cultuur en leiderschap op de agenda te zetten.

Bridgestone mikt op betrouwbare visibiliteit

Bridgestone Europe, dochter van de Japanse bandenfabrikant, voerde een grote modernisering van zijn supply chain planning door met het oog op een betere dienstverlening. Tot twee jaar geleden kregen de klanten geen goede informatie over toekomstige levertermijnen van bestelde goederen.

Mens versus robot

Volgens een studie van onderzoeksbureau Roland Berger verdwijnen in de Europese logistiek 1,5 miljoen banen tegen 2025. Tenminste, als de logistiek niet goed inspeelt op de robotisering die met rasse schreden de sector zal inwalsen. Paniekvoetbal of komen veel logistieke functies daadwerkelijk in het gedrang?

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Bouw Nieuwe Sluis Terneuzen gestart

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen hebben de eerste officiële spadesteek gegeven voor de bouw van een van de grootste sluizen van de wereld, de Nieuwe Sluis Terneuzen.

Aqualiner legt drie nieuwe waterbussen van Damen in

Damen Shipyards Group gaat drie nieuwe Waterbus 2407 vaartuigen bouwen voor Aqualiner, die de ferry’s in opdracht van de Haven van Antwerpen zal inzetten als openbaar vervoersmiddel op de Schelde. Ruim een jaar geleden werd de Waterbus 2407 in Antwerpen geïntroduceerd.

Vacatures in logistiek en transport raken niet ingevuld

Uit cijfers van de wereldwijde vacaturesite Indeed blijkt dat het aantal vacatures in de logistieke en transportsector tussen 2016 en 2017 met 30% is gestegen. Blijkbaar is het vooral de interesse vanuit de beroepsgroep die afneemt. De vacatures werden het afgelopen jaar 14% minder vaak bekeken dan het jaar ervoor en daardoor blijven veel functies voor langere tijd openstaan.

Digitaal landschap wordt beheerst door blockchain en machine learning

Dimension Data, wereldwijd leverancier van ICT-oplossingen en -diensten, heeft zijn IT-vooruitzichten voor 2018 gepubliceerd. Daarbij blijft ‘disruptie’ het codewoord, maar ook blockchain, artificiële intelligentie, machine learning, robotics en virtuele en augmented reality zullen het digitale landschap in 2018 hervormen.

Ricoh breidt dienstenaanbod uit met de Bringme Box

De Bringme Box, een 100% Belgische uitvinding, functioneert als een automatische service desk die niet enkel de interne logistiek bij bedrijven moet vereenvoudigen, maar ook de ontvangst en het verzenden van online bestelde pakketten en de levering ervan.

Limburg creëert pool voor magazijnmedewerkers

De Limburgse logistieke sector verwacht een blijvend toenemende vraag naar magazijnmedewerkers, dat nu al een knelpuntberoep is. Daarom gaat de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg bedrijven in de provincie begeleiden bij de oprichting van een pool van flexibele magazijnmedewerkers.

Speedy (DPDgroup) bespaart kosten met Transmetrics’ Predictive Analytics Tool

Speedy maakt deel uit van de DPDgroup en behandelt jaarlijks ruim 16 miljoen pakketten met een netwerk van 700 voertuigen en 10 hubs. Voordat het met Transmetrics in zee ging, ondervond Speedy vaak moeilijkheden met de capaciteitsplanning als gevolg van de hoge snelheid waarmee het bedrijf groeit en seizoenschommelingen in de volumes.

LORO spoorverbinding ontlast Antwerpse ring en Europese wegen

Om een antwoord te bieden aan de toenemende mobiliteitsproblematiek rond Antwerpen lanceerde Lineas Intermodal, de gecombineerd vervoeroperator van goederenspoorbedrijf Lineas, in april van vorig jaar de LORO. Die hoogfrequente spoorverbinding verbindt dagelijks de linker- en rechter Scheldeoever en haalt op die manier vrachtverkeer van de weg af.

Corneel Geerts Transportgroup opent hub in Vilvoorde

Na de overname van Jacob Meijer en de recente opstart in Venlo voegt het transportbedrijf daarmee de vijfde distributiehub aan zijn Benelux-netwerk toe. In de hub in Vilvoorde worden de douaneactiviteiten, in- en uitklaringen ondergebracht.

UPS investeert in snellere verzending naar Frankrijk

UPS brengt verschillende verbeteringen aan in zijn netwerk en infrastructuur over land om de transittijden naar Frankrijk vanuit acht Europese landen te verkorten. Bijgevolg zou de transittijd voor de voordeligste dienstverlening van UPS over land – UPS Standard – met 24 uur worden ingekort.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.