Colruyt Group verstevigt grip op supply chain

Nieuwe site voor vleesverwerking stoomt Belgische retailer klaar voor de toekomst

Met Fine Food Meat 2 wil Colruyt Group een passend antwoord bieden op de veranderende consumentengewoonten, zoals de stijgende vraag naar alternatieve proteïnebronnen. Verder spelen duurzaamheidsoverwegingen een rol in het besluit om een nieuwe productiesite van 18.000m² met drie niveaus in Halle neer te planten. Als de vestiging eenmaal op volle toeren draait, zal Colruyt Group Fine Food Meat meteen de grootste vlees- en charcuterieproducent zijn, wat voor een rasechte retailer een opvallend statement is.

Voor alle duidelijkheid, Colruyt Group is niet aan zijn proefstuk toe als het op productie voor de eigen winkels aankomt. Zo bouwt de organisatie zijn vakmanschap op het vlak van vlees al sinds 1950 uit. “Hoewel distributie onze kerntaak blijft, hebben we er zeer bewust voor gekozen in eigen productie-eenheden te blijven investeren”, stelde Jef Colruyt tijdens de inhuldiging van het nieuwe gebouw.

De nieuwe site komt er als aanvulling op de uitsnijderij op hetzelfde terrein. De nieuwe site zal de versnijding, verwerking en verpakking van vers runds-, kalfs- en varkensvlees voor eigen winkels op zich nemen. Daarnaast zullen er ook bereidingen, salades en charcuterie worden geproduceerd. Als aanvulling daarop levert de afdeling in Wommelgem verse gevogelteproducten- en bereidingen. Aan de nieuwe site – die Colruyt een van zijn meest technisch complexe projecten ooit noemt – gaat een jarenlange voorbereiding vooraf. Zo’n 70 à 90 miljoen euro investeringen zijn met de site gemoeid, afhankelijk of de inspanningen van alle betrokken medewerkers al dan niet wordt meegeteld.  

201731141024297_foto2.jpg
Colruyt Group streeft naar een optimale transparantie in een complexe keten. Tegelijk worden leveranciers aangespoord om hun productaanbod te verduurzamen. Zo neemt de organisatie sinds 2010 geen varkensvlees van gecastreerde biggen meer af.

Antwoord op nieuwe noden

Een belangrijke beweegreden om een groter stuk van de vleesverwerking in eigen handen te nemen, zijn de snelle evoluties op het vlak van consumptie. “Doordat we zelf ook continu nieuwe producten ontwikkelen, kunnen we daar sneller op inspelen”, vertelt Stefan Goethaert, directeur Colruyt Group Fine Food.

Hoewel de focus op vleesverwerking blijft liggen, wil Colruyt Group binnen de nieuwe site een belangrijke parallelle piste bewandelen. “We merken duidelijk dat de consument niet meer elke dag vlees op het menu zet, zelfs al noemt hij zichzelf geen vegetariër. Daarom hebben we onze fabriek ook ingericht op de productie van plantaardige vleesvervangers. Door de structuur en de smaak van dergelijke producten te verbeteren willen we die producten nog aantrekkelijker maken”, vervolgt Stefan Goethaert. “Verder staan we ook open voor alternatieve eiwitbronnen, zoals insecten of, wie weet in de toekomst, rundsvlees dat in een laboratorium werd geproduceerd. Die ontwikkelingen kunnen zowel in onze bestaande keten als via nieuwe samenwerkingsverbanden gebeuren.”

Met de komst van de nieuwe fabriek wil Fine Food Meat op termijn zo’n 18.000 ton vlees verwerken, nu is dat zo’n 10.000 ton. Binnen de nieuwe site werd sterk geautomatiseerd. Zo worden bakken automatisch gevuld en gestapeld en zijn er automatische rollenbanen voor zware vleeskarren alsook een automatisch camerasysteem als ondersteuning bij de verpakkingscontrole. Desondanks wil Colruyt Group tegen 2025 zo’n 150 bijkomende banen creëren. De orderafhandeling binnen de hele site verloopt via een ERP-systeem dat sterk werd aangepast aan de specifieke noden van de organisatie.

Afgewerkte producten gaan vanuit de productiesite naar het distributiecentrum, om vandaaruit verdeeld te worden naar de verschillende winkels binnen de groep. “Concrete plannen zijn er nog niet, maar voor de toekomst valt niet uit te sluiten dat goederen rechtstreeks van de productiesite naar de winkels binnen de groep, zoals Colruyt, Okay en Spar, worden verscheept. Hoe we onze winkels het meest efficiënt kunnen bevoorraden, is een oefening die we continu maken”, aldus Stefan Goethaert.

Duurzaamheid als strategie

Hoewel het economische plaatje uiteraard ook helemaal moest kloppen, wil de nieuwe site naast innovatie vooral duurzaamheid uitademen. “Bij onze investeringen gaat heel veel aandacht naar duurzame ontwikkelingen, zodat de impact op het milieu minimaal blijft. Zo hebben we geïnvesteerd in een eigen windmolen, die zo’n 90% van de energiebehoefte op de nieuwe site kan dekken. Na de introductie van een waterzuiveringsstation op deze site twee jaar geleden, hebben we nu een extra installatie geplaatst die jaarlijks 10.000m³ extra drinkwater oplevert. Vanzelfsprekend hebben we ook in het gebouw zelf tal van energiebesparende maatregelen geïntegreerd”, zegt Jef Colruyt.

Eveneens in het duurzaamheidsplaatje past het oog voor dierenwelzijn. “Ook op dat vlak streven we naar een optimale transparantie in onze complexe keten. Tegelijk sporen we onze leveranciers aan om hun productaanbod te verduurzamen. Zo nemen we deel aan een onderzoeksproject met het oog op het beperken van methaangassen van vee. Sinds 2010 kiezen we er ook voor geen varkensvlees van gecastreerde biggen meer af te nemen. In plaats daarvan vragen we onze leveranciers de biggen te vaccineren. Zo’n vaccinatie voorkomt eveneens dat het vlees een berengeur vrijgeeft maar vermijdt wel onnodig dierenleed. Ook nemen we deel aan een project voor Belgische sojateelt, om zo de ecologische voetafdruk van veevoeder te verlagen”, illustreert Stefan Goethaert. “Daarnaast stimuleren we onze veehouders om antibioticagebruik terug te dringen. Zo kunnen een optimale infrastructuur en hygiëne de kans of infecties en besmettingen indijken. Is antibiotica toch onvermijdbaar, dan vragen we onze leveranciers om specifieke richtlijnen te volgen. Uiteraard vergt dat alles grote inspanningen van onze leveranciers, waar wij hen zo goed mogelijk in ondersteunen. We kiezen trouwens zoveel mogelijk voor dieren die gekweekt en geslacht zijn in België. Met het merendeel van onze leveranciers hebben we ook al een jarenlange samenwerking.”

Colruyt Group treedt dit jaar trouwens ook op als voice of woordvoerder van de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties (Sustainable  Development Goals of SDG’s). Samen met zeven andere Belgische organisaties wil Colruyt op die manier de doelstellingen bekender maken bij het grote publiek in België. Ook nam Colruyt Group deel aan de OEF-pilot (Organisational Environmental Footprint), een consortium van retailers, ngo’s en experten waarbij de milieu-impact van retailers in de volledige keten werd gemeten. De resultaten daarvan gebruikt Colruyt om doelgericht activiteiten en productcategorieën op hun duurzaamheid te beoordelen en – indien nodig – aan te passen.

201731141124844_foto-1.jpg
De nieuwe site zal de versnijding, verwerking en verpakking van vers runds-, kalfs- en varkensvlees voor de eigen vestigingen op zich nemen. Daarnaast zullen er ook bereidingen, salades en charcuterie worden geproduceerd.

Trend naar maaltijdboxen

Ook binnen zijn distributieconcepten wil Colruyt Group in de toekomst nog meer inzetten op innovatie, al zal dat tot nader order binnen de bestaande structuur gebeuren. Zo volgt Colruyt momenteel enkele andere retailers door een maaltijdbox aan te bieden met toegankelijke gerechten die snel klaar zijn. Daarbij wordt gemikt op gezinnen met kinderen. Momenteel loopt een uitgebreide testfase met een 200-tal eigen medewerkers.

“Opnieuw willen we daarbij gebruik maken van onze eigen knowhow, zijnde de culinaire expertise van ons Lekker Koken-team, dat ook onze weekmenu’s en folderrecepten samenstelt”, zegt Chris Van Wettere, algemeen directeur van Colruyt. Na de testen zullen de maaltijdbox worden geëvalueerd en bijgestuurd, vooraleer die bij klanten te introduceren.

Aangezien het om testen gaat, wenst Colruyt omtrent de samenstelling van de boxen en de achterliggende logistiek nog niet al te veel informatie prijs te geven. Wel werd bekendgemaakt dat tijdens de testen de maaltijdbox enkel verkrijgbaar zal zijn in de afhaalpunten van Colruyts boodschappendienst Collect&Go. Door de box via de afhaalpunten te verdelen, kan de maaltijdbox met de gewone boodschappen worden gecombineerd.

“We kiezen er dus bewust voor niet aan huis te leveren, maar opnieuw op ons bestaande netwerk in te zetten. Intussen hebben we al 180 afhaalpunten, wat betekent dat heel veel klanten al een afhaalpunt in hun buurt hebben. De keuze past ook binnen de efficiëntie waar we als groep steeds naartoe werken, waarbij we resoluut trachten te werken met de middelen die we hebben”, licht Geert Boel, business unit manager van Collect & Go, toe.

Kader: ​Colruyt Group Fine Food: productiepoot voor vlees, kaas, wijn en koffie

Naast Fine Food Meat is Colruyt ook van plan de komende jaren zijn andere productie-eenheden te blijven versterken. Zo worden voor Fine Food Wine 120 wijnen uit de hele wereld gebotteld in de wijnbottelarij in Ghislenghien. Zowat 13 miljoen flessen worden jaarlijks geproduceerd, wat goed is voor een vijfde van alle verkochte wijn binnen de groep.

Colruyt Group is verder de enige Belgische distributeur die met Fine Food Coffee zelf koffie produceert. Zo worden in de koffiebranderij in Ghislenghien een 50-tal koffiesoorten gebrand, gemengd en verpakt voor merken als Graindor, Bio-Time en Everyday.

In Halle vinden we Fine Food Cheese terug, de kaasafdeling waar een 70-tal kaassoorten wordt ontkorst, verwerkt en verpakt. Last but not least werd een paar jaar geleden Fine Food Bread opgericht. De bakkerijafdeling Roecol in Lokeren is een samenwerking tussen bakkerij Roelandt en Colruyt Group. Met behulp van twee bakkerijlijnen worden er tot 7.000 broden per uur geproduceerd voor Belgische Colruyt- en Okaywinkels.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.